Permalänk
Medlem

Större projekt

Hallå.

Jag ska dra igång ett större projekt nu om några veckor, jag håller på med grundförbredelser nu, och jag tänkte höra om någon här har några synpunkter eller något att rekumendera för detta.

Målet skall bli en typ av webbportal/community shogrejs. Vi har ämmne och allt sånt och sidan har legat uppe förr, då egenkodad av mig. Koden var dock skit och jag palla inte driva det ensamt så jag la ner det.

Men nu håller jag på att dra ihopa ett gäng för att gå mot nya mål.
(jag söker föresten någon som är intreserad att koda med mig, 1 eller två till, gäller html, php, css, mysql)

Nu till frågorna.
Det är ett ganska stort projekt. Hur skall man lägga upp arbetet smidigast. Några länkar kanske? Då menar jag arbetet överlag på projektet.

När man är många som kodar tillsammans. Hur skall man här strukturera arbetet? Vad ska man tänka på. Ska man använda några speciella program som synkar skiten? Hur delar man upp arbetet bäst osv...

OBS. KOMMENTARER AV TYPEN, "Det är inte lönt att skapa ett community till" UNDANBEDGES

Visa signatur

Jag hatar att vara förkyld!

Permalänk
Medlem

vettig versionshantering är ju garanterat ett måste, iaf. förstår inte hur jag klarade mig innan jag började med det...

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk

Jag har en server för versionshantering (synka filer mellan datorerna mm) som ni kan få använda allderles gratis om ni vill, den använder subversion och trac. Finns ett annat projekt har på swec som använder den: http://dev.blinkenlights.se/projects/swecwars
Det finns lite olika funktioner, men kort sagt är det gjort för programmeringsprojekt med många utvecklare och det är designat för att lösa problemen som kommer upp. Hör av dig om du är intresserad!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kode
vettig versionshantering är ju garanterat ett måste, iaf. förstår inte hur jag klarade mig innan jag började med det...

Jag har inte jobbat med versionshantering, mer än att jag kopierade mappen med innehållet vid olika tilfällen för att gå tillbaka till. Kan du förklara lite vad det innebär och du går till väga.

Visa signatur

Jag hatar att vara förkyld!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kode
vettig versionshantering är ju garanterat ett måste, iaf. förstår inte hur jag klarade mig innan jag började med det...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunken
Jag har inte jobbat med versionshantering, mer än att jag kopierade mappen med innehållet vid olika tilfällen för att gå tillbaka till. Kan du förklara lite vad det innebär och du går till väga.

Vilka är egentligen fördelarna med versionshantering, och när bör man använda det? Har man nytta av det även när man jobbar ensam med ett projekt?

Permalänk
Medlem

Jag kan ju säga att systemet som independence använder är guld värt, jag och två till körde det (på hans server och så) för ett javaspel vi gjorde, nu till nästa javaspel använder vi samma system (dock på annan server). Det är verkligen ett otroligt bra system.

Visa signatur

I just love the fact that there is a global integer variable named 'i'. Just think, you will never need to declare your loop variable again!
To avoid collisions where a loop that uses 'i' calls another function that loops with 'i', be sure to stack 'i' and restore it when your function exits.

Permalänk

Lite kort information om subversion och versionshantering för er som vill veta mer:
http://www.blinkenlights.se/wiki/Subversion/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Isbjörnen Igor
Vilka är egentligen fördelarna med versionshantering, och när bör man använda det? Har man nytta av det även när man jobbar ensam med ett projekt?

det finns flera fördelar, bland de största är att man enkelt kan gå tillbaks till en tidigare version av koden (ifall man ändrat på ett antal ställen och det blir fel någonstans t.ex), att det blir enklare att samarbeta med andra då man slipper jonglera olika versioner av filerna fram och tillbaks - med versionshantering så blir det enklare att foga ihop det.

man har helt klart nytta av versionshantering även på projekt man är ensam på. senaste fallet för mig var en hög xml-labbar som jag därmed kunde jobba effektivt med både hemma och på campus (och varhelst annars där en svn-klient var installerad) utan att behöva göra mer än en update eller en checkout när jag ska börja och en commit när jag gjort klart något.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Isbjörnen Igor
Vilka är egentligen fördelarna med versionshantering, och när bör man använda det? Har man nytta av det även när man jobbar ensam med ett projekt?

När man jobbar i lag ser versionshantering till att man inte får för stora problem med att hålla koden i synk hos alla. Om två personer redigerat samma fil på får man upp en diff(med tortoisesvn) på vad som hänt. Man kan låsa en fil så ingen anna råkar redigera den också.

När man kodar själv är största fördelen att man aldrig förlorar kod, man behöver aldrig hålla på att kommentera ut stora delar av koden "utifall" detär mindre risk att man råkar ta bort något viktigt etc.

Versionshantering bör egentligen alltid användas. Faktiskt rätt så lämpligt för vanliga dokument med. Men viktigast är det när man kodar i lag.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunken
Jag har inte jobbat med versionshantering, mer än att jag kopierade mappen med innehållet vid olika tilfällen för att gå tillbaka till. Kan du förklara lite vad det innebär och du går till väga.

Ett snabbintro till svn:
Först skapar man ett repository. Det är så att säga den som håller rätt på alla filer.

- Sen är den vanliga gången att man checkar ut sitt projekt från repot. Då skapas en lokal kopia av projektet (dvs, det blir en map där allt ligger på datorn).

- Sen kan man göra ändringar, lägga till/ ta bort filer/mappar osv. Dvs arbeta med det man arbetar med precis som vanligt.

- När man har gjort lite ändringar som man är nöjd med committar man in dom. Då försöker svn-programmet synka den lokala kopian mot repositoryt. Har ingen annan ändrat någonting så stoppas ändringarna in i repot. Är det däremot någon annan som varit framme o committat emellan så blir det en konflikt om inte svnen kan lista ut vad som är rätt. Tex om 2 har ändrat i samma fil på samma ställe. Då får man fixa det, och försöka committa igen.

- En bra idé brukar vara att ta en update innan man gör en commit, eller när man varit ifrån datorn ett tag o nån annan i projektet kanske varit framme o ändrat i koden. Då updateras den lokala kopian till senaste verisonen som finns på servern (även här kan man få konflikter).

Dessutom finns en hel del andra bra funktioner, tex kan man som redan sagts hämta en gammal version. Har ju hänt några ggr att man råkat göra en bugg som det dröjt ett tag innan man märkt. Då kan det vara bra o gå tillbaka till en version som man vet fungerar o sen jämföra den med den senaste.

Permalänk
Medlem

Re: Större projekt

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunken
Hallå.

Jag ska dra igång ett större projekt nu om några veckor, jag håller på med grundförbredelser nu, och jag tänkte höra om någon här har några synpunkter eller något att rekumendera för detta.

Målet skall bli en typ av webbportal/community shogrejs. Vi har ämmne och allt sånt och sidan har legat uppe förr, då egenkodad av mig. Koden var dock skit och jag palla inte driva det ensamt så jag la ner det.

Men nu håller jag på att dra ihopa ett gäng för att gå mot nya mål.
(jag söker föresten någon som är intreserad att koda med mig, 1 eller två till, gäller html, php, css, mysql)

Nu till frågorna.
Det är ett ganska stort projekt. Hur skall man lägga upp arbetet smidigast. Några länkar kanske? Då menar jag arbetet överlag på projektet.

När man är många som kodar tillsammans. Hur skall man här strukturera arbetet? Vad ska man tänka på. Ska man använda några speciella program som synkar skiten? Hur delar man upp arbetet bäst osv...

OBS. KOMMENTARER AV TYPEN, "Det är inte lönt att skapa ett community till" UNDANBEDGES

Alla har mest tagit upp vikten med version hantering vilket är viktigt men det finns en hel del annat som man bör tänka, på.

Här kommer några tips som kan vara bra att tänka på:

*Sätta upp vad är målet med proketet, så att alla som är med vet förstår det och jobbar gemesamt mot samma håll.

*Hur skall ni uppnå detta, gör en enkel aktivitestplan, vilka aktiviterer är beronde av varandra.

*Bestäm vem skall utföra vissa aktiviter, se till att alla aktiviteter har en ansvarig.

*Sätt upp och tidsätt delmål, alltid lättare att ha något att jobba emot.

*Börja med det som är svårast först, klarar ni inte av att göra det så behöver ni inte lägg ned mer tid än att inse det.

*Börja design en prototyp av systemets arkitektur så fort som det bara går, för att kunna verifera att erat tänk fungerar.

/tischan