Permalänk

den ena är badboll och den andra är någon annan har ingen aning men båda är ifrån sweC. men det är ju skit samma det var bilder ni vill ese

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pitr-
Jag är i liknande sitts då jag själv uppgraderar grafikkort från mitt nuvarande X850XTPE till ett X1900XT. Kör för närvarande allt vattenkylt och ska montera in X1900-kortet men är lite tveksam till om kylningsförmågan på reseratorn duger då det nya grafikkortet allstrar ca 30-40% mer värme. Sen så är frågan om man kan kyla minnena passivt utan att ghetto-modda en fläkt i närheten utav grafikkortet. Måste isåfall hitta några kylflänsar som passar minnena då de är 15x15mm på det här kortet i jämförelse med de på gamla X850-kortet som bara är 10x10mm.

Någon som har ett svar till "oss" okunniga på detta stadie?

Mvh

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem

då va min 7000b fastsatt på mitt x1800xt och det fungerar kanon!! Idle tempen sjönk med 10 grader från min vf700 och det tackar jag för. Idle tempen ligger nu på 40 grader. Jag editerar mitt inlägg sen när jag vet load tempen.

Visa signatur

Battlefield: sscrappyy

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av toffe
då va min 7000b fastsatt på mitt x1800xt och det fungerar kanon!! Idle tempen sjönk med 10 grader från min vf700 och det tackar jag för. Idle tempen ligger nu på 40 grader. Jag editerar mitt inlägg sen när jag vet load tempen.

min load ökar max med 11 grader, idlar 40 och loadar 51, innan idlade jag 45 ungefär och loadade mellan 63-65 med zalmanvf700

anledningen varför det inte gått ner ännu mer är för att jag var tvungen att klippa väck endel utav vingarna för att dem tog emot pcislotten nedanför:/

men 51 load på ett Vmoddat kort på 1.4v och 680/1800 är inte fel när orginal är 1.2v och 450/1320:D

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
men 51 load på ett Vmoddat kort på 1.4v och 680/1800 är inte fel när orginal är 1.2v och 450/1320:D

Nä, det är typ svinbra för att vara luftkylt....

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk

hmm lånar tråden lite... tyckte jag såg nått i stil med ovan (cpu-fläkt på gfx) inne på xtremesystems.org men där använde dom en CNPS-9500... Ere nån som utfört/tänkt utföra en sån montering?

Visa signatur

| Corsair 5000D AirFlow | Intel i7 13700KF @5.7Ghz | EK Custom Loop, 2x 360 rads, D5 200 Pump/Res, GPU Vector Strix RTX 3080/3090 D-RGB - Nickel + Plexi, CPU Velocity D-RGB - Nickel + Plexi, 10x 120mm EK Vardar EVO RGB's | MSI Z690 Unify-X | Corsair Vengeance 32GB DDR5@7800Mhz CL38 Hynix-A | ASUS RTX 3080 ROG STRIX OC +150/800 | Samsung Nvme's 990 Pro 1TB+970 EVO Plus 1TB+960 EVO 500GB | Phanteks RevoltX 1200W | Sound BlasterX AE-5 | LG 27GL850+Dell U2715H |

https://valid.x86.fr/3dt1sg
https://www.3dmark.com/3dm/69131159

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neo_Mekk
hmm lånar tråden lite... tyckte jag såg nått i stil med ovan (cpu-fläkt på gfx) inne på xtremesystems.org men där använde dom en CNPS-9500... Ere nån som utfört/tänkt utföra en sån montering?

Varför ens försöka? En sådan kylare väger skit mycket och är dyr och STOR som fan.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jakoob
Varför ens försöka? En sådan kylare väger skit mycket och är dyr och STOR som fan.

GFX håller lätt upp ett 7000B utan problem. svajar inte ens nånting , inte i mitt chassi iaf. trodde det skulle göra de och hade köpt fiskelina ifall ifall, men det gjorde inte det alls faktiskt.

279:- betalade jag för min 7000B och vad kostar en vf900 idag ? precis, vf900 har inte en chans att kyla ner så bra som en salman 7000b eller dylikt.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Kan nu verifiera att det går att kyla X1900XT med Reserator 1+. PWM-kretsarna på grafikkortet behöver dock lite kylning då de annars verkar kunna bli grymt varma (>100 grader), lät dem bara bli 90 grader men de kan nog bli bra mycket varmare innan det skiter sig. Men med en fläkt riktad mot PWM:erna och ett fläkthuvud på min reserator så går det bra att kyla hela systemet med reseratorn

Grafikkort blir 43c idle med relativt hög rumstemperatur (20-25 grader känns det som) och 58c efter 10min full belastning och de övriga temperaturerna i systemet tycks inte påverkas så mycket.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk

Mitt X1900 ligger i idle: 33-35C och load: 45-48C (aldrig över 50)
(Asetek block)

Men tro inte att de var lätt att kombinera GPU block och nordbyggsblock på mitt system. De blev juh ett litet problem de här när DFI la ut nordbyggan precis under PCI-e platsen. Ja höll kanske på i kanske 10-15min bara genom att se till att inte blocket tog emot i grafikkortet. Nu är glappet mellan NB-blocket och en av komponenterna på grafikkortet 3-4mm. Så de va lite skönt att de gick ihop.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

klockade mitt msi x1900xt i går . till 650 gpu bara för att testa spelade eq2 nåra timmar full load var 60 grader ca . helt ok med tanke på att jag körde inte fläkten i hårtorks mode utan vred ner den till jag tyckte det värsta ojudet slutade med overclock.exe så lite mindre än hälften av effecten .
den låg runt 43 i windows 24 i rummet . cpu idle 30 .

1.4 v på gpu

ska du bara ha bra kylning så tror jag inte det ger så mycket att byta till en annan luftkylning .
utan vatten som gäller för att få en märkbar skillnad .

Enda jag klagar lite på med stock kylaren är om man vill ha riktigt bra prestanda så låter det ja som en liten hellikopter . men på halvfart störs inte jag av ljudet,

Visa signatur

tjopp

Permalänk
Medlem

Är det någon som tänker på den ursprungliga frågan? Frågan var om han skulle köra på stock, ny luftkyllare eller med sin befintliga reserator 1 plus. I det fallet måste det väl vara bäst att han helt enkelt kör med reserator plus 1 som han faktiskt har. Han hade ju redan gpu block också. Det är den överlägset tystaste kylningen, gratis då han redan har den, samt borde kyla mer än tillräckligt då han enbart tänkte använda den till grafikkortet. Varför snackar ni om massa saker han ska köpa när han redan har allt han behöver? Jag tycker han först och främst ska testa sin reserator, blir han inte nöjd med kylningen så kan han ju gå över till luft (det brukar man ju göra när det inte kyler ordentligt, NOT) och blir han nöjd så kan han ju testa att även koppla in den till cpu:n, kanske räcker till att kyla båda, iallafall om han inte tänkt överklocka. Sedan tipsar jag dig att modda reseratorn något, sätt in en slang i reseratorn från utloppet av pumpen så att varmvattnet kommer upp lite från inloppet till pumpen. Sedan kan du även sätta på ett rör av någe slag med en fläkt högst uppe för att få bra luftflöde runt reseratorn, vet detta gör ju det till fläktkyld vattenkylning men du kan ju sätta på fläkten enbart när det behövs. För mer info om modning av reseratorn så kan du ju kolla in denna tråd http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=5... .
Lycka till.

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk

Jo ja gled bestämt ifrån själva huvudfrågan med denna tråd. Borde skrivit nåt vetigt.
Mmmm.. precis som Tullen säger, de är lika bra att testa reseratorn och mäta upp temperaturerna. Sen byta till fläktkylning och se va de blir för skillnad, och om de inte skiljer sig så mycket ja då får han avgöra själv vad han vill köra. Lite svårt att svara på vilken av dem som skulle vara bäst, då alltid kylningsförhållandena skiljer sig från burk till burk.
Sen funkar juh alltid moddning.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Jag vet att jag själv skulle vilja ha kylningen som sitter på HiS X1900XT, nämligen IceQ3. Kyler aningen bättre än stock, men den är grymt mycket tystare. Dessutom flyttar den ut luften ur chassit också. Tror jag...

Eller Sytrin VF-1, men den går typ inte att få tag i här i Sverige.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Kylning

Från mitt inlägg i tråden 'x1900xtx problem'

Varma minnen

Hej.

Jag har upplevt extakt samma sak, och kände mig fram till mina minnen.
De var brännheta, skulle gissa på > 85-90 grader.
Jag använder en zalman vf900, och den blåser den varma luften ner över
minnena. Quake4 är en stygg titel mot just minnena verkar det som, den
kan framkalla dessa fel efter ibland endast 8minuter.

Var tvungen att öka cirkulationen ordentligt och operera på en intel-stock-fläkt baklänges (suger upp från minnna) för att få bort mina problem.

Nu har jag dock istället börjat drabbas av att drivern resettar min gpu.
Det ger ett kraftigt avbrott i spelandet kan man säga. Men Quake laddar
om och kommer tillbaka. Det klarade sig 2 gånger, 3:e dog gfx:et och kunde
inte 'recåvvra' sig. (swänglish).

...

Efter min modd dras nu all varm luft fram förbi voltreggarna, de blir över 60 grader nu...men minnena är svala .

Kan det vara voltreggarna som är överhettade nu istället, och att det är spänningsproblem som får gpu:n att resetas?

...

Problemet jag har är mitt scsi-kort som sitter tätt inpå, jag har inte plats nog under gfx:et. VF900 passar sig bra om man har lite utrymme.

Det bästa är nog vatten, att flytta bort värmen från gpu:n direkt, och ha
luften att kyla minnena, som någon tidigare visat, med stora fina kopparflensar. Kommer fungera mycket bra tror jag. Alternativt ett stort block för allt.
Jag kyler mina andra vreg kretsar extra, de som sitter närmare gpu:n från vreggarna sett, no luck...

/K

Permalänk
Medlem

Re: Kylning

Citat:

Ursprungligen inskrivet av etirk
Det bästa är nog vatten, att flytta bort värmen från gpu:n direkt, och ha
luften att kyla minnena, som någon tidigare visat, med stora fina kopparflensar. Kommer fungera mycket bra tror jag. Alternativt ett stort block för allt.
Jag kyler mina andra vreg kretsar extra, de som sitter närmare gpu:n från vreggarna sett, no luck...

/K

Precis så har jag det för närvarande, dvs vattenkylning på GPU:n och flänsar på minnena. Dock så blir spänningsregulatorerna så varma att jag har varit tvungen att skapa en liten vindtunnel som blåser upp kall luft mot dessa för att kortet inte ska få värmeslag och starta om hela tiden.

Detta går givetvis att lösa genom att skaffa t.ex EKWaterBlocks EK-FCX1900 med PWR-ALU-kylartillägget vilket jag förmoderligen kommer att ordna när ekonomin tillåter detta. Ser lite styggt ut med en ghetto-lufttunnel utav papp och tejp

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem

Mina minnen blir skit varma nu i sommaren så jag behöver lite hjälp med den kylare som kan allt på kortet bra så jag slipper få graffe fel. Tips?

Och jag har en liten repa på en av pinnarna som går in i pci-e kontakten. Kan det ge nått fel tro? Märkte det när jag bytte cassi förra veckan. Och kan det vara det som ger grafik fel efter ca 1h spelande i hitman: Bm?

Permalänk
Medlem

Re: Re: Kylning

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pitr-
Precis så har jag det för närvarande, dvs vattenkylning på GPU:n och flänsar på minnena. Dock så blir spänningsregulatorerna så varma att jag har varit tvungen att skapa en liten vindtunnel som blåser upp kall luft mot dessa för att kortet inte ska få värmeslag och starta om hela tiden.

Detta går givetvis att lösa genom att skaffa t.ex EKWaterBlocks EK-FCX1900 med PWR-ALU-kylartillägget vilket jag förmoderligen kommer att ordna när ekonomin tillåter detta. Ser lite styggt ut med en ghetto-lufttunnel utav papp och tejp

Ok, de blir alltså för varma utan att de får värmen från gpu:n, som i mitt fall.
Typ obra.
Jag har kalluft in via chassi-dörren, och sen en vindtunnel som suger
varmluften från gpu och minne framåt, över spänningsregulatorerna.
Efter min modifikation så blir regulatorerna mycket varmare än tidigare (så klart).
Jag skulle egentligen behöva skjuta ut all varmluft bakåt i lådan men har
inte plats (scsi-kortet) :(.
Jag har extra kylning på regulatorerna, men det räcker inte bevisligen.
Har testat att vända fläktar för att ta ut varmluft i sidan, och in kallt över
regulatorerna, men då blir ist minnena för varma, iom den varma luften
som kommer från regulatorerna.

Antingen ballar minnena, eller regulatorerna...vad i h....te skall man göra lixom?
Måste ja handla vatten för att få detta att gå runt???
Antar att ja kan köpa kraftigare fläktar, men snart har ju denna kylning kostat apa...

/K

Permalänk
Medlem

Ett sätt att sänka tempen med orginalkylningen är att plocka bort den och rengöra och sedan sätta tillbaka den med en bra kylpasta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av loranga1
Ett sätt att sänka tempen med orginalkylningen är att plocka bort den och rengöra och sedan sätta tillbaka den med en bra kylpasta.

Du menar den röda långa flensen över reggarna eller? Det ligger någon
skum-plast där från början eller?
Bra ide, skall absolut testa det senare...

/K