Permalänk
Medlem

Bygge utav extern hårddisk

Jag tycker att min hårddisk är för varm i min dator och kom på iden att bygga en extern låda till den. Fördelen med en extern låda är att man kan ta med sig hårddisken när man reser bort. Jag har gjort en snabb skiss i Sketchup

Det bruna ska vara något fint träslag, Mahogny? Och det gråa ska vara borstad aluminium. Jag hade tänkt att skruva fast hårddisken i ett 5mm tjockt plattjärn. Den ska kopplas med USB till datorn.

Men jag har lite problem att lösa. Är det någon som vet något material som är både mjukt och leder värme bra? Kan man använda en strömbrytare utan att disken skadas? Är det några nakdelar med en extern låda? Finns det långa skruvar som passar i en hårddisk?

Jag hoppas att ni har svar på min problem.

Tack på förhand // Q_exittor

Permalänk

Hej

Jag är ny här men jag tror att detta kommer bli mycket snyggt. Hoppas att det finns andra som kan svara på dina frågor men jag tror att det går att ta vanliga skruva till hårddisken.

// Niklas

Permalänk
Medlem

angående skruvarna så bör det finnas med rätt gäng brädd, ev gå in i en bra järn afär och fråga, kommer följa detta då jag tror det kan bli ett fint bygge

Visa signatur

Main: GA-P35-DQ6, Q6600,8800GTS, 2gig Balistik 8500
Server: "4300, 12TB Lagring

Permalänk
Medlem

jag håller precis på med samma, dock vill jag ha 4 HD, med var sin knapp, och ett inbyggt AC strömpack..

håller på med detta och delar gärna med mig om jag kan..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av carlos25
angående skruvarna så bör det finnas med rätt gäng brädd, ev gå in i en bra järn afär och fråga, kommer följa detta då jag tror det kan bli ett fint bygge

Joo det ska jag ta och göra, jag bor bara en bit ifrån Tool part trading, och dom har det mesta man kan önska sig inom bult, skruv och verktyg. Men är det någon anna som har någon ide om något värmledande mjuk material?

Permalänk
Medlem

Re: Bygge utav extern hårddisk

Citat:

Är det någon som vet något material som är både mjukt och leder värme bra?

Aluminium

Citat:

Kan man använda en strömbrytare utan att disken skadas?

Det smartaste du kan göra med de delarna i det här projektet som innefattar elektronik utöver hårddisken själv, är att köpa en färdig IDE/SATA till USB interface och använda elektroniken i den.

Citat:

Är det några nakdelar med en extern låda?

I det här fallet tror jag det blir vikten, 5mm Plåt att fästa disken i låter väldigt onödigt, i de externa kabinetten du kan köpa fäster du disken i en plåt oftast inte tjockare än en millimeter.
Totalvikten på det här bygget(Metallen+Träet+Inbyggd AC-DC omvandlare+HDD) kommer att bli rätt hög. Det kommer dessutom kräva en del planering och beräkning för att få värmeledningskapaciteten att räcka till, AC-DC och HDD kommer utveckla en del värme.

Citat:

Finns det långa skruvar som passar i en hårddisk?

Fråga på järnhandel/byggvaruhus, ta med dig en "vanlig" skruv med rätt gängavstånd och diameter så skall du se att du hittar något.
--------
Har du tänkt över huruvida du tjänar på att ha en inbyggd AC-DC omvandlare istället för en "extern"?

//SkAliz

Permalänk
Medlem

Re: Re: Bygge utav extern hårddisk

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SkAliz
Aluminium

Det smartaste du kan göra med de delarna i det här projektet som innefattar elektronik utöver hårddisken själv, är att köpa en färdig IDE/SATA till USB interface och använda elektroniken i den.

I det här fallet tror jag det blir vikten, 5mm Plåt att fästa disken i låter väldigt onödigt, i de externa kabinetten du kan köpa fäster du disken i en plåt oftast inte tjockare än en millimeter.

Fråga på järnhandel/byggvaruhus, ta med dig en "vanlig" skruv med rätt gängavstånd och diameter så skall du se att du hittar något.

//SkAliz

Jaa jag ska köpa en IDE ---> USB adapter men det finns ingen strömbrytare vad jag kan se på bilderna men det går säkert att fixa. Angående 5mm Stål så ska jag ta det ur kylningssynpunkt. Jag gör detta bygge för jag vill att min hårddisk ska bli kallare. Jag håller med att det kommer bli tungt mde jag ska inte flytta det så ofta så det spelar ingen roll.

Denna adapter ska jag köpa:

Nr: 30010079 hos http://www.zebramedia.com

Angående det mjuka materialet du rekomenderade så skulle det inte vara så passande för jag vill ha något ännu mjukar typ skummgummi.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Bygge utav extern hårddisk

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Q_exittor
Jaa jag ska köpa en IDE ---> USB adapter men det finns ingen strömbrytare vad jag kan se på bilderna men det går säkert att fixa. Angående 5mm Stål så ska jag ta det ur kylningssynpunkt. Jag gör detta bygge för jag vill att min hårddisk ska bli kallare. Jag håller med att det kommer bli tungt mde jag ska inte flytta det så ofta så det spelar ingen roll.

Denna adapter ska jag köpa:

http://www.zebramedia.com/uimages/1087379103015_USB_IDE02.jpg

Nr: 30010079 hos http://www.zebramedia.com

Angående det mjuka materialet du rekomenderade så skulle det inte vara så passande för jag vill ha något ännu mjukar typ skummgummi.

Du kan sätta en brytare på den utan problem.
Du bör inte låta disken stå på stålet då det tids nog kommer att värmas upp då värmen kommer inte att transporteras ut ur det, en solid bit stål tar tid att värma upp men är svår att kyla, särskillt om den kommer stå emot skrivbordet eller liknande. Ju större "anläggningsyta" luften har desto snabbare kommer värmen att transporteras ifrån stålet och ut i luften, därav är flänsar att rekommendera.
Vad då ett material mjukt som skummgummi som skall kunna transportera värme bra?
Du kan ju alltid leka med aluminium folie...
Läs på lite om värmeledningskapacitet, vad det är som gör att metaller är så bra värmeledare. Vad skall du ha ditt skummgummimjuka material till?

Permalänk
Medlem

men hur fungerar de med kortslutning? är det bra att fästa direkt från hårddisk till en metalbit som finns utanför?

Rent teoretisk skulle något kunna strömföra lådan och genom skruv etc. leda in till HD ??

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wasabi
men hur fungerar de med kortslutning? är det bra att fästa direkt från hårddisk till en metalbit som finns utanför?

Rent teoretisk skulle något kunna strömföra lådan och genom skruv etc. leda in till HD ??

Det är ingen fara, sålänge du inte har en massa vassa metallbitar som sticker upp ur metallplattan, du kan lungt montera en hårddisk på en metall platta och utnytja de skruvhål som finns på undersidan av hårddisken utan att oroa dig för kortslutning.
Titta bara på ett vanligt HDD kabbinett som man kan köpa, monteras oftast på metallplatta.

Permalänk

Jag skulle nog använda aluminium istället för järn att skruva disken i pga bättre värmeavledningsförmåga och lägre vikt. Även kanske ha några små fötter under så det blir lite luft under?

Visa signatur

Origin/Steam: bananplanta
Cooler Master HAF 912+ | Seasonic 650W | Asus ROG Strix Gaming Z270F | i7 7700K | CM Hyper 212 Evo | Corsair Vengeance LPX DDR4 16GB 3200 MHz | Gigabyte GTX 1080 Extremt Gaming 6 GB | Samsung 970 Evo Plus m.2 500GB | Western Digital Blue SN570 m.2 1TB

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Bygge utav extern hårddisk

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Q_exittor
Jaa jag ska köpa en IDE ---> USB adapter men det finns ingen strömbrytare vad jag kan se på bilderna men det går säkert att fixa. Angående 5mm Stål så ska jag ta det ur kylningssynpunkt. Jag gör detta bygge för jag vill att min hårddisk ska bli kallare. Jag håller med att det kommer bli tungt mde jag ska inte flytta det så ofta så det spelar ingen roll.

Denna adapter ska jag köpa:

http://www.zebramedia.com/uimages/1087379103015_USB_IDE02.jpg

Nr: 30010079 hos http://www.zebramedia.com

Angående det mjuka materialet du rekomenderade så skulle det inte vara så passande för jag vill ha något ännu mjukar typ skummgummi.

Tack för tipset En sådan är beställd. Behöver föra över lite grejer till min nya dator från den gammla hårddisken och windows är låst på den tack vare WPA Men lycka till med projektet. Ser bra ut.

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fredrikandersson
Jag skulle nog använda aluminium istället för järn att skruva disken i pga bättre värmeavledningsförmåga och lägre vikt. Även kanske ha några små fötter under så det blir lite luft under?

Joo men det är så att jag har redn järn hemma och jag brur min inte om viten för jag kommer inte flytta den så ofta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Q_exittor
Joo men det är så att jag har redn järn hemma och jag brur min inte om viten för jag kommer inte flytta den så ofta.

Det han sa där är ganska rellevant.
Järn har en värmekonduktivitet (W/m*K) på 80, det kan jämföras med amiuminium som har en värmekonuktivitet på 237.

Sedan det faktum att han säger att du skall sätta plattan på distanser är också rellevant då detta ger dig större anläggningsyta med luften.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SkAliz
Det han sa där är ganska rellevant.
Järn har en värmekonduktivitet (W/m*K) på 80, det kan jämföras med amiuminium som har en värmekonuktivitet på 237.

Sedan det faktum att han säger att du skall sätta plattan på distanser är också rellevant då detta ger dig större anläggningsyta med luften.

Men blir inte disken för varm om den ligge instängd i en låda utan någon fläkt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Q_exittor
Men blir inte disken för varm om den ligge instängd i en låda utan någon fläkt?

Beror på vilken HDD du har, och om du har något som skall transportera bort värmen, Exempelvis kylflänsar i aluminium.
[EDIT]
Skall du ha AC-DC adaptern inbyggd så kommer det troligtvis att krävas någon form av flänskylning

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SkAliz
Beror på vilken HDD du har, och om du har något som skall transportera bort värmen, Exempelvis kylflänsar i aluminium.
[EDIT]
Skall du ha AC-DC adaptern inbyggd så kommer det troligtvis att krävas någon form av flänskylning

Nej jag ska inte ha den inbyggd fast det ser ut så på bilderna. Jag har ett pa kylflänsa som har suttit på P1or, dom kanske man kan använda?

Permalänk
Medlem

Re: Bygge utav extern hårddisk

Koppar är mjukt och lätt att jobba med.
Dessutom leder det värme riktigt bra, sen så passar de nog fint ihop med ek eller körsbär? gör som du vill med den biten

Visa signatur

Mom! KDE and GNOME are fighting again! And Linus is taking KDE's side!
If you kids don't shut up, you're going to go to bed without your supper!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Q_exittor
Nej jag ska inte ha den inbyggd fast det ser ut så på bilderna. Jag har ett pa kylflänsa som har suttit på P1or, dom kanske man kan använda?

Har du den inte inbyggd kommer du troligtvis inte behöva någon extra kylning utöver en upphöjd metallplatta(slår fortfarande ett slag för aluminium) och ett chassie i aluminium.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SkAliz
Har du den inte inbyggd kommer du troligtvis inte behöva någon extra kylning utöver en upphöjd metallplatta(slår fortfarande ett slag för aluminium) och ett chassie i aluminium.

Ok vi säger att jag bygger den i aluminium, ska den ha kontakt med aluminium runt om eller ska det vara ett mellanrum mellan hårddisken och chassit?

Permalänk
Medlem

ontopic: blir nog väldig nice , skruvarna är minsta problemet och nog det ända som jag kan hjälpa dig med .. det är väll m3 skruvar .. ta med dig en "vanlig" till en järnhandel och säg att du vill ha 10 samma gänga men dom ska vara längre så fixar han nog det ...

Offtopic .. jag funderar på att bygga in min hdd i en gammal dlink tror ni det går bra? : ) för det finns ju rätt mkt hål osv i dlinken och hddn passar ganska precis ... : D

Visa signatur

[Stationär] 2800+ Sempron,1024 ddr400, Fx5200 och en 160Gb Deskstar 7.2k Mkt Tyst :) |
[Bärbar] Acer 1680 . 1.5Ghz Centrino,768Mb,64mb 9700 och 60Gb Hdd . | jippie köppt 512 till i ram till lappen ;D
[Mobil] Nokia N80 V 3.0617.0.6 |

Permalänk

Som kylning tycker denna skulle kunna passa riktigt bra. Bygg lådan så att kylaren blir din topp på lådan, lär ju se riktigt fränt ut dessutom.

denna

Visa signatur

---Under uppbyggnad----

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lillpeparoni
Som kylning tycker denna skulle kunna passa riktigt bra. Bygg lådan så att kylaren blir din topp på lådan, lär ju se riktigt fränt ut dessutom.

http://www.gtek.se/img_prod/STC100S.jpg denna

Joo jag har tänkt på den med, men jag vill har en som är lite längra om det finns.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Q_exittor
Ok vi säger att jag bygger den i aluminium, ska den ha kontakt med aluminium runt om eller ska det vara ett mellanrum mellan hårddisken och chassit?

Jag skulle satsa på att ha hårddisken monterad direkt mot aluminiumet för att få så bra och direkt överföring av värmen från disken till alut. Och med fötter under får man luft under som lättare tar bort värmen från alut, ligger den direkt mot bordet så stannar med stor säkerhet all värme kvar i alut.

Visa signatur

Origin/Steam: bananplanta
Cooler Master HAF 912+ | Seasonic 650W | Asus ROG Strix Gaming Z270F | i7 7700K | CM Hyper 212 Evo | Corsair Vengeance LPX DDR4 16GB 3200 MHz | Gigabyte GTX 1080 Extremt Gaming 6 GB | Samsung 970 Evo Plus m.2 500GB | Western Digital Blue SN570 m.2 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Exittor
Joo jag har tänkt på den med, men jag vill har en som är lite längra om det finns.

Kontakta Elfa angående det. Finns ju en projektlogg(HTPC-bygge) där personen i fråga kyler hela datorn passivt med rejäla flänsar

Visa signatur

Nolf.

Permalänk

ELFA fungerar nog, de har ju det mesta, men sen får man ju betala för deras lagerkostnader också, de är ju långt ifrån billiga.

Lite onödigt att dra upp en tråd som är åtta månader gammal? Tror nog trådskaparen kan ha göra det själv om han fortfarande är intresserad.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

Jo, jag märkte att den var såpass gammal efter mitt inlägg, ber om ursäkt för detta

Visa signatur

Nolf.