Permalänk

bärbar för musikskapande

En kille i mitt band är sugen på att köpa sig en bärbar och använda den till att spela in musik på. Han kommer troligen köpa sig ett externt ljudkort med firewire-interface.

Han hade vid något tillfälle gått till en musikaffär och där frågar om de hade några datorer som var lämpliga för detta ändamål men de hade endast stationära att erbjuda (som dessutom var dyra). Försäljaren tipsade min kompis om Dell och att de skulle vara mer lämpliga än andra för just musikinspelning.
Detta vidarebefodra han till mig varvid jag självsäkert hävdade att det inte spelade nån som helst roll. Jag kan inte i min vildaste fantasi förstå varför just Dell skulle vara bättre än någon annan fabrikant av bärbara datorer utan tycker att det mer beror på de komponenter som datorn består av, tex mycket ramminne, snabb hd osv.

Har jag rätt?

Permalänk

Ja du har rätt. Dell har inget som gör att deras datorer skulle vara bättre för musikskapande än någon annan. I val av Laptop så bör han satsa på en allmänt "bra" laptop. Bra processor, minst 1Gb ram, en 7200HDD vore inte fel, samt en USB HDD för lagring och en skärm med hyffsad upplösning. Vet inte hur mycket grafik det kräver men kan inte tänka mig att det skulle kräva något mer än vad ett integrerat grafikkort inte skulle klara av. Men när han ändå måste ha hyffsade saker på allt annat så vore de kanske trevligt med minst ett X600 kort, hellst ett X700 alt 6600go i den så är den kapabel för mycket mer.

Visa signatur

Laptop: | HP DV9072, tackade nej till en NW 9440 ey612 och tog DV9072 istället
Mobil: Nokia E61