Permalänk
Medlem

Brusande ljudkort

Jag har nyligen köpt ett headset och tänkte testa lite grejer. Jag märkte snabbt att det brusade när jag pratade med mina polare över internet och när jag spelade in med ljudinspelaren. Först trodde jag att det var mikrofonen, men det kunde jag snabbt utesluta då det är en noise-cancelling mikrofon. Jag testade att dra ut mikrofonen och spelade in utan inspelningskälla och lyssnade sedan på resultatet. Samma brus förekom och då var jag 100% att det inte var mikrofonen utan själva ljudkortet. Jag och en polare har likadana headset och vi båda upplever samma problem.

Jag har testat olika inställningar för inspelning, men inget verkar fungera som det ska. Har stängt av mic-boost och testat olika volymer utan resultat.

Ljudkortet är integrerat i moderkortet och kör med drivrutiner från via. Drivruinerna är Vinyl AC'97.

Någon som vet om det går att fixa detta?

Permalänk

Blir nog att byta ljudkortet, har själv haft ett AC97 brusade något rejält.

Permalänk
Medlem

Prova att stänga av de ingångar som inte används för tillfället. tex Line In, CD AUX osv.

Permalänk
Medlem

Har testat att stänga av de andra ingångarna, men det verkar inte hjälpa. Det får nog bli Twisters alternativ om att köpa nytt ljudkort.

edit: Jag har uppdaterat drivrutinerna, men ett problem jag har nu är att det är så låg volym. Kan det ha något med att det är en dynamisk-mikrofon?

Permalänk
Medlem

Klicka i 20dB boosten i volymkontrollen.