Permalänk

grub efter fixmbr

i denna tråd (http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=53277...) har jag beskrivit ett problem som jag tror ska kunna lösas med en "fixmbr". problemet blir ju då att grub försvinner från mbr.
kan man på något enkelt sätt få dit grub igen eller måste jag installera om ubuntu?

Permalänk
Medlem

nepp det behöver du inte... om du har kvar din grub.conf eller vet hur du skall skapa den så är det bara att tanka ner en live-skiva och byta root och köra grub så kommer den att installeras in i mbr (om det står så i grub configen)

Visa signatur

Plan9 fan. In glenda we trust.

Permalänk
Medlem

Boota med din Ubuntu-installCD, skriv rescue, sen får du välja vilken partition du har / på, sen är det bara att skriva grub-install /dev/hda (eller den hdd/partition du vill ha grub på).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ibis
Boota med din Ubuntu-installCD, skriv rescue, sen får du välja vilken partition du har / på, sen är det bara att skriva grub-install /dev/hda (eller den hdd/partition du vill ha grub på).

det där lät enklare än det första inlägget (tack ändå dagle). jag är trots allt linuxnoob men visst är det väl hda som är C: i windows och då måste jag väl ha grub där eller?

Permalänk
Medlem

hda1 är första partitionen på första hårddisken, där torde Windows ligga. hda är bara första hårddisken, men Ubuntu brukar lägga sig i MBR på den, så det skall nog fungera. Så jag gör varje gång iaf

Permalänk

en till fråga som kanske inte är helt linuxrelaterad. kan man rensa mbr på en annan än hda eller C:.

Permalänk
Medlem

jag kan inte hur man gör i ubuntu och det är ganska schysst att de har gjort speciella commandon för att underlätta sådana saker :D, då det är nog är en hel del nybörjare som får stora problem annars. way to go ubuntu!! Hoppas du gillar linux

Visa signatur

Plan9 fan. In glenda we trust.

Permalänk

jo, jag gillar ubuntu och skulle kunna byta ut windows om det inte vore för att jag gillar att spela spel.

vi får se hur det blir i framtiden