D-link 300T + D-Link 604, vilka inställningar?

Permalänk
Medlem

D-link 300T + D-Link 604, vilka inställningar?

Hej!

Kollat runt lite i forumet och har inte fått ett riktigt svar på min fråga.

Om jag har ett D-link 300T modem och en D-Link 604.

Hur konfigurerar jag modemet och routern?
Ska jag brygga modemet?

Vilken av dem skall dela ut DHCP?

Vilken ska man skriva in login uppgifterna på?

Anledningen till att jag frågar är för att jag själv bara använder router med inbyggt modem i. Kommer inte ha så mycket tid att sätta upp spektaklet så jag ber er om hjälp så att det ska gå snabbt och problemfritt.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Modemet får väl sina inställningar av ISP...sen sätter du DHCP på LAN i 604. Det borde räcka.

Permalänk
Medlem

Ja, Modemet får ju sina inställningar automatiskt från din aktuella ISP (Internetleverantör) så den biten behöver man ju inte tänka på.

Sedan är det bara att koppla in TP-kabeln från modemet till WAN-porten på D-link 604 och sedan en TP-kabel från Routerns LAN-port till din PC och därefter logga in i routern (d-link 604) på http://192.168.0.1 med Admin som användarnamn och starta Guidén som du möts av på startsidan av routern.

Kan hända att du måste klona din MAC-adress under inställningen "WAN" också.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

Permalänk
Medlem

Modemet och routern är köpt löst och inte av ISP. Så inget är förinställt.

Ska jag brygga modemet?
Var skriver jag in inloggninsuppgifterna? I modemet eller routern?

Skall routern ska ha DHCP aktiverat?

Är inte säker på vilken ISP personen har än.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

ADSL-modem tar emot sina inställningar varje gång dom strömsätts när dom är inkopplade om jag inte missminner mej.

Det modem du har har väl ändå ingen routerfunktion i sej så brygga går väl inte?

Om det är en ISP-leverantör som använder sej av PPPoE så vill jag minnas att det finns en sån klient i 604.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hkman
ADSL-modem tar emot sina inställningar varje gång dom strömsätts när dom är inkopplade om jag inte missminner mej.

Det modem du har har väl ändå ingen routerfunktion i sej så brygga går väl inte?

Om det är en ISP-leverantör som använder sej av PPPoE så vill jag minnas att det finns en sån klient i 604.

ftp://ftp.dlink.se/Products/dsl-products/dsl-300t/QIG/Sweden/...

Titta på sida 15.

Detta modem är inte förinställt av ISP.
Jag är tämligen säker på att det inte tar emot inställningar automatiskt. Har aldrig hört talas om
att modem från en affär skulle ställa in sig själv.

Man måste skriva in inloggninsuppgifter själv.

Brygga modemet till router brukar man väl göra? Både modemet och routern kan dela ut IP (agera DHCP). Både modemet och routern har PPoE klienter inlagda.

Vad jag vill veta är hur det är inställt för folk som använder modem och router (helst dessa två produkter) så att det fungerar från början. Vill inte att det ska krångla då jag inte kommer ha mycket tid över att felsöka och rätta till problemen.