Permalänk
Medlem

Ubuntu - amd64

Hej,

Nu är det så att jag ska antligen installera Ubuntu i veckan och jag undrar hur det är att använda en amd64 processor i linux, har en kompis som säger att det kan va små problem osv.

Sen har jag ATi x800pro som gfx och hur är det då man har hört att nvidia är bättre anpassad för linux, vill bara kolla på film och inte spela om någon får för sig att nämna det i tråden.

//MakubeX

Permalänk
Medlem

Jag har själv ingen amd64 men jag har hört olika meningar om den. Men har för det mästa hört positvit snack om 64-bitars cpu i GNU/Linux. Sedan angående ditt nätverkskort så ska tydligen det ha förbättrats på det fronten från ati men inte lika bra som nvidia än. Men till det du ska använda datorn till låter det som att det kommer duga gott.

Edit: Kom på att tipsa om att kompilera in stöd för 32-binärer i kärnan om du kör 64 så ska även dom fungera hyffsat smärtfritt har jag hart.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tja,
jag har ett X800xt och kör Ubuntu utan problem, har till och med fått igång openGL så att det funkar (var iofs inte så svårt).
Men efter jag hade instalerat så startade inte X som det skulle, jag fick ett felmedelande strax innan det skulle starta. Jag behövde ändra mina grafikdrivrutiner till Vesa för att kunna starta, sedan fick jag instalera dom nya fglrx drivrutinerna för att få OpenGL stöd osv när jag väl var inne i ubuntu. Kolla på film osv gick bra med vesa-drivrutinerna.
Jag kör inte 64bit versionen. (Edit: Har amd 64.)

Visa signatur

iMac Core Duo 2GHz, 1GB RAM, 256MB VRAM, Mac OS 10.4.6, iLife '06

Permalänk
Medlem

Jag har AMD64 och kör 32-bits Ubuntu. Jag har provat bägge och det var enklare såhär helt enkelt.

Visa signatur

AMD

Permalänk
Medlem

Problem med 64-bitars kan uppstå när man vill köra andra program än de som följer med disten. Då måste man endera kompilera programmet själv och om programmet inte är portat till 64bit så kan detta bli mer problematiskt än om man kör 32-bitar linux. Det kan även bli problem att köra 32-bitars binärer, om disten inte tillhandahåller 32bits-versioner av de bibliotek programmet vill använda. Jag tror att Ubuntu gör det till mycket, men man vet aldrig.

Jag kör 64-bitars och det funkar fint, har dock inte kört så många program som inte följer med disten. Wine i 64-bitars var riktigt svårt att få fungerande, så jag gav upp sist jag försökte.

Visa signatur

void@qnet
teeworlds, stålverk80, evil schemer, c, c++
Languages shape the way we think, or don't.

Permalänk
Medlem

jag kör Kubuntu-64 men körde Ubuntu-64 förut, har inte varit några problem me något?vad skulle de vara då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av patrik88
Tja,
jag har ett X800xt och kör Ubuntu utan problem, har till och med fått igång openGL så att det funkar (var iofs inte så svårt).
Men efter jag hade instalerat så startade inte X som det skulle, jag fick ett felmedelande strax innan det skulle starta. Jag behövde ändra mina grafikdrivrutiner till Vesa för att kunna starta, sedan fick jag instalera dom nya fglrx drivrutinerna för att få OpenGL stöd osv när jag väl var inne i ubuntu. Kolla på film osv gick bra med vesa-drivrutinerna.
Jag kör inte 64bit versionen. (Edit: Har amd 64.)

Hej. Håller på och försöker installera ubuntu. Är en total nub. Har kommit så långt att x-någonting protesterade angående grafik någonting :/ Skall testa att köra felsäkert och se om jag hittar något som kallas vesa osv.

Men det jag undrar är om det du sa ovan kan förklaras/utvecklas ytterligare för en nybörjare som jag. Vad jag förstår måste jag installera atis drivrutiner men jag har ingen aning om hur. Men jag ska börja med den där vesahistorien iaf! Om det nu funkar. Vet inte om jag installerat klart ens.

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Ok tack.

Har jag fattat det rätt att jag alltså kan använda VESA drivrutinerna så jag kan installera klart, logga in och sen fixa atidrivrutinerna i ubuntu?

Jag får alltså installera om all med skivan och sedan när jag startar om första gången hoppa in i felsäkert och aktivera VESA?

Jag har nämligen fått den upfattningen att installationen skiter sig när den avbryts.

Jag bara lyckats komma in i menyn där jag väljer OS och "variant" en gång. Efter att installationen avbrutits och jag startar om kommer jag bara till "verifying dmi pool data" för att sedan starta om!

Ändrar jag startordning på hd´s så startar windows direkt som vanligt.

*gäsp* jag får nöja mig så här långt så länge. synd. hade hoppats på att få se det fina skrivbordet idag iaf... natti natti!

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W