Permalänk
Medlem

Ej delat internet med trådlöst.

har nu ett problem. sitter i ett trådlast nätverk med min kompis. båda har en egen bredbands uppkoppling. men när båda är uppkopplade mot de trådlösa nätverket så blir de att kompisen kör på mitt bredband, efter som mitt bredband går in i min trådlösa router.

så min fråga är. går de att göra så att kompisen inte kommer åt mitt bredband?

kan kompisen välja att hans internet bara ska gå via han vanliga nätverkskort och inte via de trådlösa?

jag har en netgear router som mitt bredbandet går in i. kompisen kopplar upp sig mot den för att få nätverk med mej.

kanske lite luddigt skrivet, men hoppas ni förstår.

Visa signatur

Nu går det undan! Full fart mot Sherwood skogen.

Permalänk
Medlem

Är ni grannar eller som bor vägg i vägg? Annars låter det mysko..?
Det första du bör göra är att förhindra att obehöriga kommer in i ditt nät. Åtminstonde slå på WEP-kryptering. Jag antar att det står allt om detta i din maual. Det brukar bara behövas en bock i en ruta och att en koddyckel ska skrivas in. Naturligtvis ske det vara samma nyckel både i routern och i klienten. OBS berätta inte för polaren vilken nyckel du valt!!
Du kan även göra en accesslista för vilka nätverkskortnummer som får ansluta. Gör du detta, åtminstonde sätter upp WEP-kryptering, så kommer inte din polare in längre. Sen är det hans problem att fixa sin egen anslutning till internet ;D

Edit:
Hhmm.. jag missuppfattade nog frågan..
VILL du att kompisen ska ha tillgång till ditt nät MEN INTE till din internetkolppling? I så fall, glöm ovanstående..

Permalänk
Medlem

jag fattar nog inte riktigt heller...

först skall du aktivera säkerhet på ditt WLAN

och du kan ändra så att din router inte delar ut nätverksinformation automatiskt (stäng av DHCP)

då anger du manuellt dina nätverksuppgifter och i ditt fall är proxy det viktiga (din routers interna ip)

han sätter också nätverket manuellt men på hans dator anger ni ingen proxy utan då måste han använda sin egen internetuppkoppling för att surfa och dyl...

anger han samma ipserie som du har kan ni nå varandra

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

tror nog jag skrev väldigt luddigt :/
jora alla säkerhets grejer är igång. så lost är jag inte
kompisen bor i lägenheten brevid. så båda har ju ett eget bredbands anslutning. vi vill ha ett nätvek så va kommer åt varandras burkar. men när vi har de så blir det automatisk att kompisen kör på mitt bredband istället för hans egna. det är de jag inte vill.

Visa signatur

Nu går det undan! Full fart mot Sherwood skogen.

Permalänk
Medlem

Ni får nog skapa 2 VLAN, 1 som har tillgång till internet och det andra inte.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Hur är grannen uppkopplad mot internet när han inte använder din uppkoppling? Om han har en egen router så borde det räcka att ange den som gateway.

Permalänk
Medlem

med detta lyckades jag få intern filöverföring att gå genom switchen och inte genom routern

för att nå internet gick all trafik genom routern

(ni är ute efter något liknande fast med 2 WAN och routrar)

så här gjorde jag...

ni startar med alla NICs aktiva

inaktivera det mot internet och ladda upp och ner filer från varandras datorer

inaktivera era NIC's för intern trafik och aktivera så att ni kommer åt internet

surfa lite och ladda ner några filer...

sedan aktiverar ni era interna NIC's igen och kollar i taskmanager så att det funkar
(där ser man 2 nät och vart trafiken går)

fråga inte varför detta fungerade när jag gjorde det men det verkar som att datorn kom ihåg vilket nic som gick mot internet och vilket som gick mot det lokala nätet

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

Standard-gateway

Det som strular till sig är att din kompis standard-gateway blir den trådlösa basenheten istället för det trådbundna.
Din kompis får antagligen "två" standard-gateway. Den lokala routing tabellen blir fel.

För att få det att fungera så skall standard-gateway inte tas emot utav DHCP från det trådlösa nätverket.
Det enklaste är då att ställa in IP manuellt (skriv bara in IP och nätmask).
På detta sätt fås en korrekt standard-gateway och internet förbindelsen går igenom det trådbundna.
Det borde finnas en mängd IP som inte tilldelas av DHCP men ändå är under samma "subnet". (typ 192.168.2.0/24)

T ex så tilldelas kanske IP från serien 192.168.2.100 - 192.168.2.200.
Välj då IP:t 192.168.2.x där x ej finns i den serien.

Hur DHCP tilldelar dina IP finns antagligen i den basenhet inställningar (eller annan maskin på nätverket om en brygga används). Kolla i din router.

Permalänk
Medlem

Re: Standard-gateway

Citat:

Ursprungligen inskrivet av toj_ts
en massa text...

Nu funkar det som det ska. Han surfar med sitt bredband men har kontakt med min dator. Han tog bara bort gateway för de trådlösa så han bara hade ip och nätmask ifyllt.
tack för all hjälp alla

Visa signatur

Nu går det undan! Full fart mot Sherwood skogen.