MSI 6800GT Väldiga problem.

Permalänk
Medlem

MSI 6800GT Väldiga problem.

Hej, jag fick precis hem mitt MSI 6800GT 256Mb som varit på lagning hos komplett då jag haft ett antal problem med det.

Jag har inte haft det hemma mer än en halvtimme men har redan stött på massor med problem, följande har inträffat.

1. Jag startar upp datorn efter precis satt i kortet, väl inne i windows där allt verkar lugnt och stabilt så kör jag igång 3dmark05, bilden frös direkt när jag fick se soldaterna inpackade i lastkonvojen, den hann inte ens börja röra sig. Där frös datorn och jag fick starta om via power knappen.

2. Startar om datorn och har grafik buggar över hela skärmen, svart,rött,vitt,grönt,gult överallt inte en millimeter som är som det ska, startar återigen om med powerknappen.

3. Datorn startar och jag kommer fram till där jag ska skriva in mitt lösenord och logga in i windows, massor med vita pixlar över skärmen kanske 40 stycken allt som allt. Dock försvinner dessa när jag loggat in. Försökte starta 3dmark05 igen men jag kommer inte ens fram till början, det fryser precis innan demot ska börja spela upp och hela bilden är svart. Startar om med power knappen.

Har nu startat upp igen och skriver detta inlägg, jag ser inga problem ute i windows medans jag skriver detta men jag vågar knappast köra 3dmark just nu, ska testa lite annat som WC3 och CS för att se om det händer där med.

Jag har kört med mitt gamla Geforce 4 64MB MX kort under tiden som jag haft kortet på lagning och det har inte vart några problem förutom i WC3 där jag haft en del grafik buggar, stundtals frysningar.

Så till frågorna,

Vad annat än grafikkortet kan skappa dessa buggar och frysningar?

Vad borde jag testa/göra först?

Ge mig så mycket tips ni kan, jag börjar bli desperat

Innan jag skickade iväg kortet så testade min kompis kortet i sin dator, han körde FEAR utan problem sa han men jag vet inte hur mycket han testade. Jag har testat klocka ner kortet utan några resultat.

På Komplett genomförde dom följande tester.

Installerat Drivrutiner - OK
3DMark2005 60min - OK
Quake3 30min - OK
FableMark 30min - OK
Half-life 2 - OK
Drivrutin använd: 78.01.

Jag kör just nu med 81.85 drivrutinerna.

EDIT: Den här tråden kanske passar bättre i Hela datorsystem, en mod får gärna flytta den isof.

Permalänk
Medlem

hmm..kanske är fel på moderkortet? vad har du för nätaggregat??

Visa signatur

Måndag, tisdag, onsdag programmerar jag. Torsdag, fredag, lördag likaså. Söndag är dagen som jag vilar på, men lika fan så programmerar jag ändå! Programmi, programma, programmera! Programmera varje dag. . . .

Permalänk

Nätagg som är för klent kancke?

Prova koppla bort alla diskar (förutom systemdisk.), fläktar osv. och prova köra 3dmark05 då.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Har ett 550 watts Qtec gold nätagg, borde inte vara nåt problem tycker jag :/

Nu fick jag grafikbuggar i CS 1.6 också, grå pixlar som spred sig över skärmen, tog ungefär 5 min innan dom kom.

Ska testa koppla ut allt, brb.

Permalänk

Där har du problemet. Din nätagg. Q-Tec nätagg är sämst och inte den sämsta på markanden.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Avstängd

q-tec 650 watts spottar ur sej hela 220watt haha... .q-tec borde dom förbjuda

Permalänk
Medlem

Jaha, det verkar som du har rätt.

Drog ut alla fläktar och CD-spelaren, nu kunde jag starta och köra igenom hela 3DMark och fick 3215 poäng.

Körde FEAR i ca 20 min på högre inställningar än vad jag kunnat innan helt utan problem.

Verkar som jag blir tvugen att köpa nytt nätagg då, orkar inte sitta här utan om det skulle paja helt plötsligt.

Vad skulle du rekommendera för nätagg? Förutom det som står i sign så har jag en 40Gigs system hårddisk och en 120 Gigs där jag lagrar grejer på, en 56x CD rom och en 16x Dvd spelare, 6 chassifläktar en processor fläkt samt att det lyser på fronten av chassit.

Vad ger mest prestanda för pengarna? Smidigt och snyggt? Beställer helst från komplett om du kan hjälpa mig hitta nåt där.

Tack för hjälpen så här långt

Permalänk

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=311653&view=detailed
Veckans erbjudande. kostar annars ~1300kr. Tycker att den skulle passa bra för dig. Tyst, kraftfull, och 20/24pin. Framtidssäker, så att när du uppgraderar till A64 system så kommer du inte behöva oroa dig för att strömen inte räker till.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Oj med pengar jag kommer bli av med, men det kanske är lika bra. Hur tyst är det? Det jag har nu låter alldeles för mycket, vet inte vad det ligger på i db dock.

Permalänk
Avstängd

Synd att du bara kollade på watten 650 watt..

tänk bra agg tänk ej på watten ok...

jag tänkte likadant tills jag läste runt här på sweklockers fina forum där man kan få massor av hjälp.av sakkunniga personer

Permalänk
Medlem

Kollade inte på watten öht, det var det enda jag kunde få tag i den gången mitt förra nätagg gick sönder.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av "Something"
Oj med pengar jag kommer bli av med, men det kanske är lika bra. Hur tyst är det? Det jag har nu låter alldeles för mycket, vet inte vad det ligger på i db dock.

Runt 25db som max (100%), vid normal användning så är den ~20db.
Ja men detta är en bra invenstering. Tittade just på gtek.se och samma nättagg kostar 1395kr.

http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=1925&session=31e78e...
Som du ser kan man ta bort o sätta in de kablar man behöver.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Jag litar på dig, har beställt det nu. Presterar det inte tillräckligt eller låter för mycket så kan du ju få köpa det av mig för standard pris

Tack för hjälpen.

Permalänk

Hehe, "doh"
Nä men jag tror att du kommer vara nöjd med den för denna pris. Och många här på forumet håller säkert med.

Lite diagram längs ner på ljudet.
http://www.tagan.com/pages/products/easyconS/TG-580-U15_Tagan...

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Ser fint ut, jag blir säkert jättenöjd, det kan ju inte vara sämre än det jag har. Nu funkar iallafall datorn ordentligt efter jag kopplat ut fläktarna, men jag får nog ta det lugnt med klockningen tills nya nättagget kommit. Tack för all hjälp, mycket uppskattat.

Permalänk

De va så lite så.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."