Dell 2005FPW vs Philips 200W6

Permalänk

Dell 2005FPW vs Philips 200W6

Jag vet att det finns en hel del om särskilt den förstnämnda monitorn här på SweC men nästan inget om den 300:- dyrare, SIPS panel bestyckade, snyggare(?) Philipsen. Det är lite mystiskt att dessa två är de enda (?) 20" monitorer med ws, äkta 24bitars färg och vettiga responsider som kostar under 6000:- ink moms, eller vet nån här om andra och kan tipsa?

Programmering, grafik/foto, webb, studier, film samt en del spel (mest RTS etc) som är användningsområdena.

Mikrodatorn klagar på Philipsens skärpa av text på färgade bakgrunder samt lite sämre kontrast i de övre registren men det verkar som SBS när den använder en LG.Philips LM201W01 panel som även Dell använder/har använt i 2005FPW (länk) och den hade de inga problem med i testet (den blev bästa budgetval).

Dell verkar ha/ha haft problem med ljusgenomblödning men det kanske inte är störande ens vid filmtittning eller grafiskt arbete?

Tacksam för input från både ägare och andra personer som delar mina användningsområden

Visa signatur

Asus Z170i Pro Gaming | i7 6700K@4,5GHz | 16GB@2800MHz | 500GB Evo 960 m.2 | Dell U2515H | Logitech MX Master/K750 | FD Node 304

Permalänk
Medlem

Jag har Dell 2005FPW, och är klart nöjd med den. Visst, det förekommer viss genomblödning av ljus i kanterna men inget jag stör mig på. Märks knappt, bara lite när det är hel svart
bakgrund, har en död pixel upp i vänstra hörnet, men inget jag märker av.

Är ingen inbiten fps-gamer, så har bara lirat lite HL på den. Och har inte haft några
problem med det.

Använder den mest till surfa, ordbehandling och kika på lite film ibland. Och för
5k funkar den mer än väl till det.
Sedan det bästa, den är juh sååå jäkla snygg.. =D

Betalade 4960:- inkl frakt för min. Vilket jag tycker är ett klipp. Vänta tills de blir
något bra erbjudande hos Dell, de brukar köra det rätt ofta.

Går för 5014:- + frakt nu såg jag!

Permalänk

Tackar för input, och just priset gör ju den attraktiv som attan Vet dock inte om svart är så hett men PIP, PBP samt 4 USB portar är ju något som Philips saknar (1 USB) och det kommer jag nog använda en del... slår nog till i helgen om inget oväntat dyker upp. Tack igen för kommentaren perra.

Visa signatur

Asus Z170i Pro Gaming | i7 6700K@4,5GHz | 16GB@2800MHz | 500GB Evo 960 m.2 | Dell U2515H | Logitech MX Master/K750 | FD Node 304

Permalänk
Medlem

Jag har också en 2005FPW, nyss inköpt. Är klart nöjd; inga döda pixlar, en del genomlysning men det märks i princip bara vid helt svart skärm. Har lirat lite HL2 och Quake 4, inga som helst problem med eftersläpningar.

Pivot-funktion är en annan fördel jämfört med Philipsen, rätt användbart faktiskt.

Permalänk
Medlem

Kan missta mig, men tror jag läste i senaste nummret av mikrodatorn ett test där dessa två skärmar var med.. kanske du bör kolla upp..

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk

Isak, ehh..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av isak88
Kan missta mig, men tror jag läste i senaste nummret av mikrodatorn ett test där dessa två skärmar var med.. kanske du bör kolla upp..

Citat:

Mikrodatorn klagar på Philipsens skärpa av text på färgade bakgrunder samt lite sämre kontrast i de övre registren men det verkar som SBS när den använder en LG.Philips LM201W01 panel som även Dell använder/har använt i 2005FPW (länk) och den hade de inga problem med i testet (den blev bästa budgetval).

Jo, men som sagt verkar de ha missat nåt för att Philips skulle släppa en suddig TFT känns lite avlägset men det blir nog en Dell som det ser ut nu. Tackar för inläggen.

Visa signatur

Asus Z170i Pro Gaming | i7 6700K@4,5GHz | 16GB@2800MHz | 500GB Evo 960 m.2 | Dell U2515H | Logitech MX Master/K750 | FD Node 304

Permalänk
Medlem

2005fpw & 2405fpw börjar kännas lite stenålders, när kommer dell med nya skärmar?

Permalänk

Ja, 11 månader är ju sjukt låg tid (2005 introducerades i november 2004 tror jag) om man är stressad.. Varför stenålders? Bara för att den kommer nya x ms responstidsmonitorer en gång i veckan betyder ju inte de att dessa två, med äldre SIPS paneler är dåliga/stenålder. Eller missuppfattar jag Spirou?

Jag är inte intresserad av framtida Dellmonitorer och jag vet inte, men är inte olika nyhetssajter är bättre på att besvara frågan. Kanske skulle tom lite Googling ge något...

Visa signatur

Asus Z170i Pro Gaming | i7 6700K@4,5GHz | 16GB@2800MHz | 500GB Evo 960 m.2 | Dell U2515H | Logitech MX Master/K750 | FD Node 304

Permalänk
Medlem

jag rekomenderar att du köper en 2405 istället då den ligger på 8500 inklusive frakt i dagsläget!.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NirreFirre
Isak, ehh..

Jo, men som sagt verkar de ha missat nåt för att Philips skulle släppa en suddig TFT känns lite avlägset men det blir nog en Dell som det ser ut nu. Tackar för inläggen.

Okej, ursäkta att jag inte läste hela ditt första inlägg. Såg bara topic, var lite slö och skrev det jag hade för mig, nämligen att mikrodatorn recenserat skärmen nyligen ;).

Hoppas du blir nöjd med skärmen, vilken du än köper, skriv gärna och berätta om den när köpet är gjort och du vet hur skärmen du valt presterar ).

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Medlem

Jag tycker den är väldigt stilren i svart faktiskt, väldans snyggt. Iofs går
mkt av mitt andra jag har i lägenheten i svart också så..

http://img451.imageshack.us/my.php?image=pict08095dc.jpg

http://img451.imageshack.us/img451/2135/pict08111kz.jpg