CPU kraft eller mycket minnen vid videoredigering?

Permalänk
Medlem

CPU kraft eller mycket minnen vid videoredigering?

Har funderat på om jag ska sälja min nuvarande dator för att köpa nytt osv, men har väll kommit fram till att det blir för mycket pengar att lägga ut på en ny änndå.

Så ska uppgradera lite smått istället, blir billigare så.

Va ska jag sattsa på när jag videoredigerar, mycket minne eller ny cpu? Har just nu 1 gig i ram och en athlon 2500+. Det är just vid själva arbetandet och alla "previews" som jag blir lite störd på att det går segt. Själva renderingen kan ta tid då jag kan gå iväg och göra annat under den tiden, så den är inte så viktig.

Så, frågan lyder; ska jag trycka i mera ram eller ska jag byta moderkort och cpu? Minnet blir ju självklart billigare att byta , men vinner man mycket på att byta cpu så kanske det är värt.

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Det du ska satsa på först är en tankeställare vart du ska posta din tråd :).
Men till topic så är det minne du ska satsa på.
Men CPU är ju också viktig.

Visa signatur

Samsung TFT 22" 2233RZ Svart 120HZ - 640GB Western Digital Black 64MB SATA III - Corsair 4GB (2x2048MB) 1333MHz XMS3-10600 - AMD Phenom2 X4 965 3,4GHz Black Edition - Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC - Fractal Design Define R3, Svart - Corsair TX 650W 80+ - Gigabyte GA-870A-UD3 - Cooler Master Hyper 212 Plus

Permalänk
Testpilot

Jag tror det är bäst att köpa mer minne, då kan programmet hålla mer film i minnet och slipper swappa ner det på hårddisken. Ny processor tror jag mest kommer att förminska renderingen men det gör nog en del i det övriga arbetet med. 1GB minne är dock rätt lite i videoredigeringssammanhang vad jag förstått.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sAnden
Det du ska satsa på först är en tankeställare vart du ska posta din tråd :).
Men till topic så är det minne du ska satsa på.
Men CPU är ju också viktig.

Mjo, vart man ska placera denna vet jag inte riktigt. Men eftersom det rör videoredigering så borde detta forumet stämma rätt bra, för ni har väll koll å sådant

Men då gör jag så att jag trycker i 2 gig med minne, borde nog göra susen.

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

VAD SÄGS SOM BÅDA?

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem

Om du letar efter DET, med betoning på det, snabbaste sättet att redigera film - satsa på 2xCPU. Men det är bara om du verkligen vill satsa på det. Tänkte på kostnaden.

Visa signatur

AMD Athlon 64 3700+ 2,41 GHz - 200 GB HDD - MSI K8N NEO PE - 1,50 GB RAM - Radeon X850XT - Chieftec Mesh Miditower, silver/svart
www.pw3D.webb.se

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Visa signatur
Permalänk
Medlem

en bra processor e livsviktig i filmredigering tycker jag mkt minne e oxå bra o ha