Erfarenheter av monitorarmar

Permalänk

Erfarenheter av monitorarmar

Vänder mig till SweC när NH forumet inte ger några som helst åsikter, tips och produktlänkar/-tester av monitorarmar för TFT

Eftersom jag mer och mer börjar inse ergomonins inverkan på välmående, kropp och arbetsresultat håller jag på att bygga ett skrivbord med en del inställningar man saknar på de produkter som idag finns på den svenska marknaden. Givetvis går sedan tankarna vidare och nu har jag letat lite snabbt efter en monitorarm (ej för vägg) i bra prisklass (ej lätt, de flesta kostar över 2-3000:- ink moms), bra funktionalitet och gärna vettig design.

Dustin har ett gäng runt 2500:- men denna för 1125:-:

http://www.dabus.se/?374239
http://www.tigerdirect.ca/applications/SearchTools/item-detai...
verkar vara ett bra köp. Ergotron har tydligen sålt till sjukhus etc under många år så de verkar ha koll på ergonomi. Är det någon som har denna/en annan och kan skriva ned lite -+ eller allmäna erfarenheter av just monitorarmar.

Visa signatur

Asus Z170i Pro Gaming | i7 6700K@4,5GHz | 16GB@2800MHz | 500GB Evo 960 m.2 | Dell U2515H | Logitech MX Master/K750 | FD Node 304

Permalänk
Medlem

jag hade också vart intresserad av mer info om armar. Matricks på programmeringsdelen har till sina två 17"are. Jag är precis i köptankar till mina två 19" och kommer handla inom några veckor iaf... Armar verkar väldigt bekvämt, samt att det är lättare att hålla rent och fint på bordet. Men det är nog bra att vara säker på kvalitén iaf så att inte skiten ger sig och man slår sönder skärmarna... Det vore drygt...

Nackdelen med den på din bild är den ej vinklings / höjdförändringsbara första axeln förutom foten... Just den gör att den kanske inte passar mitt bord, för jag har en hylla ivägen där som armen ska sträcka sig över...

Så jag kräver nog en med större funktionalitet, men om den där fungerar och håller så verkar den definitivt vara ett kap om man kollar på prislappen!

Permalänk

Bra uppmärksammat, ska försöka kolla om Ergohuset kan ta in några armar så kan man kolla dem IRL, hittar inga alls på deras sajt men om jag inte minns fel hade de ett par sist jag var där. Kanke denna kan vara nåt för dig?

Visa signatur

Asus Z170i Pro Gaming | i7 6700K@4,5GHz | 16GB@2800MHz | 500GB Evo 960 m.2 | Dell U2515H | Logitech MX Master/K750 | FD Node 304

Permalänk
Medlem

lite info

http://www.direktronik.se/ - Återförsäljare av ergotron produkter. Prata med Helen Pettersson.

http://www.ergotron.com/ - Verkar ha mkt bra produkter

Permalänk

MrDozer, jo Ergotron verkar som sagt erfarna, har bra produkter etc. Bara manualerna på hemsidan är stabila Har du handlat av Direktronik? Och är Helen en fena på just armar?

De återförsäljare jag hittat om nån är intresserad.
Datacomm.se (1156:-)
Misco/Dabus (1125:-) samt
InWareHouse (1271:-)
Dustin (-home) säljer Ergotron men inte denna modell, har mailat utan svar..

Visa signatur

Asus Z170i Pro Gaming | i7 6700K@4,5GHz | 16GB@2800MHz | 500GB Evo 960 m.2 | Dell U2515H | Logitech MX Master/K750 | FD Node 304

Permalänk
Medlem

jag tror jag beställer ett par armar från http://www.direktronik.se/ under morgondagen faktiskt... det ser nog så ut

jag har inte riktigt bestämt mig för modell än, det är lite drygt att jag inte har mitt riktiga datorbord nu, för det ligger nedpackat... För det har en sån där dryg skrivarhylla på sidan, så ena armen måste sträcka sig över den, sedan ner igen för att hamna på rätt ställe... Men det ska nog lösa sig...

LX-armen för 1900 kr ser iaf potentiell ut för min del.

edit, inte denna jag ska ha, men MAMMA vad cool den var

edit 2, nej men SHIT, våldta mig.. snälla

Edit3: Nu har jag beställt två sånna där LX.
De hade ingen på lager, men det återstår väl att se när de kan tänkas komma in.. Jag återkommer med detaljer iaf!

Permalänk

Mm, skrivarhyllor kan va jobbiga

riktigt industriella saker, vore lite ...eh... groteskt nästan med 4-5 tft:er på rad i mitt 9kvm studentrum Schysst om du kunde återkomma med minirecension etc när du får dina 2 armar

en fråga, varför direktronik? några hundralappar dyrare och inget eget lager ("Denna arm säljs endast via återförsäljare, din beställning kommer därför vidareförmedlas till närmsta ÅF.") samt kass hemsida..?

Visa signatur

Asus Z170i Pro Gaming | i7 6700K@4,5GHz | 16GB@2800MHz | 500GB Evo 960 m.2 | Dell U2515H | Logitech MX Master/K750 | FD Node 304

Permalänk
Medlem

var fanns armen till bättre pris?
Jag letade iofs inte och det spelar ingen roll alls på ett par hundringar då det ska till firmans skrivbord... Mene... Mja, att det dröjer lite gör inget, jag kommer ändå inte att ha tid att bry mig i den på över en vecka ändå...

Men hemsidan var en katastrof... Vad jag skrattade när jag såg deras gratisavdelning... Den var väl egentligen ganska generös på nåt sätt, men ack så ful och då otroligt ointressanta prylar (vilket förstås är naturligt då det är gratis, men ändå)...

Men recension ska jag skriva!

Permalänk

Ang pris, jag var helt inne på Neo Flex vilken är lite billigare hos Misco/Dabus, LX modellen vet jag inte.

tror vi stött på undantaget till regeln "gratis är gott"...

Visa signatur

Asus Z170i Pro Gaming | i7 6700K@4,5GHz | 16GB@2800MHz | 500GB Evo 960 m.2 | Dell U2515H | Logitech MX Master/K750 | FD Node 304

Permalänk
Medlem

ehm.. liten uppdatering...
Då de inte har armar osv på lager är ju då inget konstigt, utan de hänvisar ju direkt till andra butiker... Så nån dag efter beställninge så ringde en lokal butik och ville leverera... Men det var lite tjafs med betalningen, och jag skulle ringa upp men tappade bort telefonnumret

Så det hela ligger på is... men jag får väl göra en ny beställning sen nån gång - Om inte de ringer upp igen... Jag lovar iaf att hojta till här och komma med bilder så fort jag har dem...

Jaja.. hej hej

Permalänk

Hur gick det med monitorarmarna?

Snart dags att skaffa en själv. Verkar ju kunna dra iväg i pris...
Skulle vilja ha en som går att båda vägg- och bordsmontera, drygt att de inte verkar ha tänkt på det.

Permalänk
Medlem

Drar upp en tråd igen. Är det någon som har testat Kjell o co monitorarm?
http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx...
Är ju billig ialla fall skall ha till en 20 tum WS skärm.