Permalänk
Avstängd

VDSL2 pågång

http://nyteknik.se/art/41821

Ericsson och Bredbandsbolaget snabba i jacket
Ericsson och Bredbandsbolaget ska inleda tester med den senaste tekniken för bredband via telejacket - vdsl2. Tekniken höjer farten ytterligare, samtidigt som den kan kombineras med adsl i telestationerna.

Enligt Bredbandsbolagets vd Peder Ramel är detta definitivt första gången vdsl2 provas i Sverige.

- Jag tror inte att det finns någon som överhuvudtaget kan göra tester ännu. Ericsson ligger väldigt långt framme här, säger han.

De första fälttesterna inleds i oktober. När kommersiella tjänster kommer kan Peder Ramel dock inte svara på.

Vdsl2 spikades som standard av standardiseringsorganet ITU i maj i år. Tekniken gör att hastigheterna kan ökas ytterligare utan att räckvidden försämras jämfört med adsl2+ som idag når upp till omkring 24 megabit/s. Enligt Peder Ramel rör det sig ungefär om 3.500 meter från telejack till telestation.

Lika snabbt åt båda hållen
Till skillnad från all adsl-teknik där sändning är betydligt långsammare än mottagning kan vdsl2 ge samma fart i båda riktingarna. Alternativt kan man höja farten i mottagningen rejält.

Detta styr operatören över, och det är bland annat för att prova vad kunderna föredrar som Bredbandsbolaget nu gör fälttester.

Gamla kunder kan behålla modem
Ytterligare en fördel med vdsl2 är att den utrustning som installeras i telestationen kan stödja både adsl2+ och vdsl2 samtidigt. Därmed kan man erbjuda den nya vdsl2-tjänsten utan att kunder som vill behålla adsl-tjänsten behöver byta sina modem.

En annan poäng är att vdsl2 gör det möjligt att använda nätstandarden Ethernet hela vägen från kund till operatörens centrala nät.

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem
Permalänk

Låter bra, bara hoppas det inte är lika känsligt på längre avstånd vilket det inte heller verkar vara.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem

Låter lovande. minst sagt att det finns möjlighet till symetri, samt Ethernet möjlighet hela vägen.

Hade ju inte varit fel med 10/10 via VDSL

Permalänk
Medlem

Asså det låter ju nästan för bra för att vara sant...bara hoppas att dom genomför detta.

Permalänk

Bara en tidsfråga innan detta skulle komma. Uthastighet åt folket!

Visa signatur

Mainframe: Core i7 920 - Gigabyte EX58-UD5 - Gigabyte Geforce GTX285 - 150 GB Velociraptor - 1TB Caviar Black - 12GB RAM

Permalänk
Avstängd

man ska ju inteha för höga förhoppningar, det är ju fortfarande via slitna teleledningarn. Dock är ju alltid mera UL bra!

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem

Re: VDSL2 pågång

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ondjultomte
[url]Till skillnad från all adsl-teknik där sändning är betydligt långsammare än mottagning kan vdsl2 ge samma fart i båda riktingarna. Alternativt kan man höja farten i mottagningen rejält.

Detta styr operatören över, och det är bland annat för att prova vad kunderna föredrar som Bredbandsbolaget nu gör fälttester

Kommer säkert bli 40/0.1 eller nåt sånt..

Permalänk
Avstängd

Läste på samma sida :

Internationella Teleunionen ITU spikade i fredags den tekniska standarden för vdls2 - very-high-bit-rate digital subscriber line 2 - med en överföringshastighet i telenätet på 100 megabit per sekund både in och ut.

- Med adsl2 får teleoperatörer runt om i världen möjligt att erbjuda sina kunder "super-triple-play" med högupplöst teve hdtv, video-on-demand, videokonferens, höghastighetsinternet och avancerad ip-telefoni över telenätet, skriver ITU i ett pressmeddelande.

Räckvidden för den nya standarden, som heter G.993.2, är dock inte mer än 350 meter och ITU ser vdsl2 som ett komplement till bredband över optiska fiber. Fiber fram till kontors- och bostadshusen och vdsl2-trimmad kopparledning inne i husen.

Vdsl2 slukar mycket bandbredd - 30 MHz jämfört med 2,2 MHz för adsl2+ och 12 MHz för den nuvarande vdsl-standarden.

Den tyska chipjätten Infineon aviserade i fredags att man har en komplett portfölj med vdsl2-chip till försäljning.

Infineons produkt heter Vinax och är en kombination av vdsl2 och adls2+ för att göra det möjligt för teleoperatörerna och fastighetsägarna att installera vdsl2 i huset utan att konsumenterna omedelbart behöver byta ut sitt adsl2+-modem.

Permalänk
Medlem

tidsfråga låter det som ja... med ericsson o bbb som ändå har ett väldigt bra pr så ser det ljust ut tycker jag.. hoppas för alla på landet o dyligt att det inte floppar (även stadsbor tilloch med).

Visa signatur

Chassi: BIGTower. CPU: Intel P4 3.0Ghz @ 3,9Ghz (30% överklock). RAM 1024 MB ddram Kingston (400Mhz). Moderkort: ASUS P4P800-E Deluxe. HDD: Div. hdd:s (3,9TB ATA100-133) Grafik: ATI X850XT. Ljud: SB Live 5.1. Skärm: Samsung SyncMaster 1200NF 22"

Permalänk
Medlem

Ska bli intressent iaf. Roligt att BBB forsätter att använda Ericsson som samarbetspartner.

Visa signatur

Tounge like a switchblade; Brain like a butterknife.

Permalänk

Jaså. Men VDSL 12/9 fanns ju en stund hos BBB för att sedan ganska omgående bli adsl2+ 24/1. Jag har hellre 12/9 idag än 24/24 om två år.

Visa signatur

System.out.print(madness ? this.is.SPARTA : "");

Permalänk
Medlem

GÖTT! fasen vad gött när alla sitter med 24/24 och bittorent (=

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ghost_Overdoze
Jaså. Men VDSL 12/9 fanns ju en stund hos BBB för att sedan ganska omgående bli adsl2+ 24/1. Jag har hellre 12/9 idag än 24/24 om två år.

24/24 om två år lär kicka dina 12/9Mbits iaf

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Avstängd

jag väntar på att familjebostäder och svenskabostäder skall bygga klart sitt stadsnät i hela sthlm 100Mbps ethernet är trevligare

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Korsordsguru

Glada tider! :):up:

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pytonOrm
24/24 om två år lär kicka dina 12/9Mbits iaf

Läste du inte vad han skrev?

Visa signatur

Last FM - Slappis.Net - Petterssons.Org - Årets idiot 2004

Botten upp, resten i håret!

Bahnhof 100/100/Mb/s villafiber

Permalänk
Medlem

detta låter riktigt häftigt. men jag trode dock att kopparledningarna nått sin begränsning, för jag menar, det är inga fiberoptiska kablar som vi ringer med om man säger så.

Visa signatur

Tänk på att din upload är någon annans download.

Permalänk
Medlem

dom kommer säkert fram i sina testar att kunden vill ha 100/1 .....

Visa signatur

"Det är svårt att kontrollera studsar, det kan man inte ens göra i verkliga livet."

Permalänk
Medlem

snälla säg att dom drar i max symmetriska bandbredd.. ISPerna verkar inte ha fattat att många vill ha bra upload också... f.ö. en härlig nyhet

Permalänk

Fasen oxå. Jag som har telefoni med Comhem nu! Undra om man kan få VDSL2 via kabeltvtelefoni?

Nä, jag tror och hoppas på att Comhem möter BBB's nya upload med råge..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av noob
dom kommer säkert fram i sina testar att kunden vill ha 100/1 .....

Ni får välja om ni vill ha 100/1 utan begränsningar eller 50/50 med Antipiratbyråns fildelningsfilter applicerat!

Permalänk
Medlem

Ah, äntligen. tycker det varit väldigt tyst på utvecklingsfronten länge nu. Trodde det hade med den försämrade konkurransen att göra men tekniken kanske inte kommit längre ;). Ser definitvit fram mot detta, nu kanske man tar ett kliv mot riktig tv (HDTV)...

Permalänk
Avstängd

Räckvidden för den nya standarden, som heter G.993.2, är dock inte mer än 350 meter och ITU ser vdsl2 som ett komplement till bredband över optiska fiber...

350 meter är intemycket att hurra för ..

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Korsordsguru
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ondjultomte
Räckvidden för den nya standarden, som heter G.993.2, är dock inte mer än 350 meter och ITU ser vdsl2 som ett komplement till bredband över optiska fiber...

350 meter är intemycket att hurra för ..

Det gäller väl dock för full hastighet? Alltså 100/100Mbps i 350 meter. Sådana hastigheter kan man ju knappast förvänta sig ändå när man sitter på telenätet. Men visst, för några år sedan kunde man inte förvänta sig mer än ISDN-hastigheter på en lina.. Den som lever får se. Men känns ändå som att telelinorna blir rätt maxade av att köra VDSL2

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

ja alla framsteg är bra framsteg

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DaLys
Det gäller väl dock för full hastighet? Alltså 100/100Mbps i 350 meter. Sådana hastigheter kan man ju knappast förvänta sig ändå när man sitter på telenätet. Men visst, för några år sedan kunde man inte förvänta sig mer än ISDN-hastigheter på en lina.. Den som lever får se. Men känns ändå som att telelinorna blir rätt maxade av att köra VDSL2

dock så bor den stora majoriteren > 1km bort, vilket inte innebär mycket skillnad mot idag.

Dock så kanske vdsl2 kan erbjuda större flexibilitet mellan upload/download ration, eftersom vdsl kan erbjuda både assymetrisk som symmetriska uppkopplingar.

Permalänk
Medlem

Som jag förstått det så är 350m ungefär det avstånd man måste ligga inom för att kunna maxa ut linan. Liggerman längre bort kan man nog inte förvänta sig 100/100, men det kommer nog fortfarande gå toksnabbt

"vanligt" vdsl gick inte att leverera över ungefär 1.2km, lite beroende på teknik. Maxavståndet för VDSL2 ska vara ungefär 3 km, som jag förstått det. Detta är en vässentlig skillnad mot tidigare.

Undrar om någon vet innebörden av någon av följande:

Dual Latency, Dual Interleaving, och Pre-Emption.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zlay
detta låter riktigt häftigt. men jag trode dock att kopparledningarna nått sin begränsning, för jag menar, det är inga fiberoptiska kablar som vi ringer med om man säger så.

Det handlar om avståndet bara mest. Du kan i teorin köra 10Gbit över en tele-lina, om du bara har ett par centimeter och rätt modulering...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av frostfield
Fasen oxå. Jag som har telefoni med Comhem nu! Undra om man kan få VDSL2 via kabeltvtelefoni?

Nä, jag tror och hoppas på att Comhem möter BBB's nya upload med råge..

Nej, IP-telefoni är är paketerad ljuddata över IP ungefär...

Kommer dem inte göra, däremot har dom pratat om HDTV, vilket är trevligt.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det låter lite _för_ bra...