Permalänk
Medlem

Råd om priser (uppg. kit och dylikt)

Tjosan folket,

(hoppas jag lägger detta inlägg i rätt forumdel)

Jag är just nu i ett litet dilemma. Har sommarjobbat och i slutet av månaden så får jag mellan 10-11 tusen. Så nu är det dags att spendera lite. Jag har dock lite problem att få priserna att gå ihop och jag vill inte göra ett dumt köp.

Så här är den lilla listan som jag vill ska gå ihop på ca 10'000kr;

>Nytt moderkort | 1024 ram | AMD 3***+
>Chassi
>F.E.A.R. (spel)

Vi kan börja med första punkten som jag hade tänkt mig skulle vara ett uppgraderingskit. Nedan har jag kollat upp de kit som verkar bra men då kommer första steget i mitt dilemma; jag har inget PCI-e grafikkort.

>3500+ | 1024mb ram | nforce4 | PCI-e 4.449:-
>3200+ | 512mb ram | nforce3 | AGP8X 3.349:-

Så, bör jag ta det lite långsammare paketet, lägga till 512mb ram / ändra till 1024 / så jag kan använda mitt gamla kort som är ett ATI 9600xt 128 eller ska jag ta det lite snabbare och lägga till ett PCI-e kort? Då kommer vi till steg två. Låt oss säga att jag skaffar ett PCI-e, har ni något tips på ett grafikkort jag bör skaffa som åtminstone är i 9600xt-klassen? Om jag nu skaffar ett nytt kort så bör jag sälja mitt gamla. Vad kan man få för ett 9600xt? (ca 1000kr i handeln nu. Jag har alla delar och kartonger kvar) Jag hittade ett kort som jag tror är i samma klass eller bättre.

>Sapphire Radeon X600PRO 256MB DDR PCI Express, VIVO/DVI-I -Demo1 825:-

Som ni ser så är det ett demo-ex. Tror ni det är riskabelt att inhandla ett demo-ex? Duger även kortet?

När det gäller ett chassi så är jag intresserad av den nedan. Jag har redan ett nytt nätagg och jag vill satsa på ett chassi som är lätt att ta med mig. Är det ett vettigt köp eller har ni bättre förslag?
>Antec Super Lanboy 995 :-

Sedan har vi spelet som jag har stor lust att förhandsboka. (ca 650kr med frakt från ebgames.com) Förhandsboka eller ej?
>http://promos.vugames.com/feardemo/

Sist så har vi frakt på allt.

-----------------

En liten sammanfattning.

Starkt uppg. kit + PCI-e grafikkort (sälja mitt gamla gfx kort) eller svagare kit + behålla gamla kort.

Super Lanboy chassi eller annat?

Förhandsboka F.E.A.R. eller ej?

-----------------

Kan tillägga att det vore bra att ha en liten summa över efter detta storhandlande då jag bor i lägenhet och att snylta på föräldrarna är inte min melodi.

All hjälp vore tacksamt.

Edit*
Kom just på att jag ska försöka åka ner till Uppcon 05 och där ryker 250kr + resor och logi. :/

Edit**
Har bestämt mig angående tablet nu i alla fall. Ett A5 får det bli. ^^ (tog bort biten angående tablet i texten för lättare läsning)

Visa signatur

Jag har kvar min gamla avatar som en påminnelse om att även jag har varit ung och dum. Idag är jag, tack och lov, bara dum.