Permalänk
Medlem

Radeon X700 512MB

Jag har ett Matrox Parhelia 256MB PCIx-kort idag, men tänkte sälja det för att skaffa ett PCIe-kort.
Såg att komplett hade ett PCIe-kort med 512MB minne, under 1400kr!
(Sapphire Radeon X700 512MB DDR PCI-Express)
Är det "skit" eller kan jag räkna med bättre skjuts i det (kör mest CAD och 3D). Många polygoner och komplexa CAD-sammanställningar påverkas av mängden vram har jag lärt mig...?

http://komplett.se/k/ki.asp?sku=311286&cks=PRL

Mitt Matroxkort går på samma ställe för 5995kr, så jag undrar vad det är som gör att Sapphire-kortet är så billigt fast det har så mycket mer minne?
Stor försäljning?

(Har sökt här utan att hitta något skrivet om Radeon X700 512MB )

Visa signatur

Moderkort: Asus x570 Crosshair VIII extreme
Grafikkort: Aorus 3090 WB
Processor: Rysen 5950X
Minne: 128 GB G.Skill Trident Z Neo DDR4-3600 C16

Permalänk
Medlem

Det är ingen idé att köpa ett X700 med 512MB minne. Själva kortet är helt enkelt för dåligt för att utnyttja 512MB minne.

Visa signatur

Ja, jag har också hård vara.
Är du inte dum, har du inte otur när du tänker är du troligtvis totalt hjärndöd.

Permalänk
Medlem

Okej, så det är alltså inget att sattsa på.

Jag undvek alltså ett nerköp, tack för rådet!

Letar vidare, jag måste nog sälja Matroxkortet iallafall, jag behöver lite deg för att köpa ram.
Det är lite obalans i min dator nu, när jag har ett grafikkort för 6papp och bara 512 ram...

Visa signatur

Moderkort: Asus x570 Crosshair VIII extreme
Grafikkort: Aorus 3090 WB
Processor: Rysen 5950X
Minne: 128 GB G.Skill Trident Z Neo DDR4-3600 C16

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av smolk
Det är ingen idé att köpa ett X700 med 512MB minne. Själva kortet är helt enkelt för dåligt för att utnyttja 512MB minne.

Hur vet du det? Själv benchat i olika Cad-program eller?

Permalänk

Så då kan man köpa 6200 med 512mb minne också? och det är inte för dåligt för 512 mb minne? :confused::p

Det är som smolk säger, ett X700 har inte ens användning för 256mb då det är för slött, så varför dubbla det?

Visa signatur

AMD Athlon 64 3200+ | ECS Elitegroup K8HT | 1024 mb PC3200 TwinMOS | Point Of View GeForce 6600GT | 2x Samsung Spinpoint | Chieftec Mesh Miditower | Tagan 420 | 3DMark 01 19400 | 03 = 9008 | 05 = 3795

Permalänk
Medlem

Blir lite konfunderad?? Det har aldrig tillverkats några grafikkort för PCI-X? Är du säker på att du har ett PCI-X grafikkort idag? Har du ett servermoderkort? Eller är Matroxkortet PCI-e?

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Medlem

Ja, mitt kort sitter i en Poweredge 1420, det är en server. Jag använder den som budgetlösning för CAD och 3D, funkar bra, men jag hade gärna haft mer RAM.
Och jag skrev fel, Matrox säger:
"64-bit, 66 MHz PCI card compatible with all PCI and PCI-X slots"
Och när jag kollade vilken typ av slot jag satt den i visade det sig att den satt i den typ av slot som det var bara en av, den jag trott var en PCIx, fast den satt alltså i en vanlig PCI.

Det roliga i sammanhanget är att det finns en PCIe slot också, fast den är bara 8x.
Men alla (vad jag läst) PCIe kort använder bara de pinnar som motsvarar 8x, inte 16x som är maxhastigheten.
Skär man av en plutt i PCIe 8x sloten så passar ett vanligt PCIe 16x kort.
Har inte någon bekräftelse på att detta stämmer med alla kort, men tror jag törs chansa.

Visa signatur

Moderkort: Asus x570 Crosshair VIII extreme
Grafikkort: Aorus 3090 WB
Processor: Rysen 5950X
Minne: 128 GB G.Skill Trident Z Neo DDR4-3600 C16

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bandy_nisse
Så då kan man köpa 6200 med 512mb minne också? och det är inte för dåligt för 512 mb minne? :confused::p

Det är som smolk säger, ett X700 har inte ens användning för 256mb då det är för slött, så varför dubbla det?

För spel ja... Kanske inte alls gäller för CAD eller hur?

Permalänk
Hedersmedlem

Frågan är om de vanliga spel korten har drivrutinstöd för proffsig CAD. Så hade inte ett quadro kort varit bättre?

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Avstängd

Korgan: är du trött/ full eller ute och cyklar ??

klart det finns PCI.e kort idag,., hur många som helst,, eller jag är helt enkelt ute och cyklar och missförstår dig ?:S

Visa signatur

//4600+ @ 2750Mhz//MSI 7900GTX//Corshair XMS 2gig//480G hårddisk// Super duper Ljudkort//

www.AlbinNdoja.2u.se

Permalänk
Medlem

du cyklar lite för han menar pci-X

/kale

Visa signatur

2006-09-21 - Dagen då Swec lyfte

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ciquid
Korgan: är du trött/ full eller ute och cyklar ??

klart det finns PCI.e kort idag,., hur många som helst,, eller jag är helt enkelt ute och cyklar och missförstår dig ?:S

Jag skrev att det inte fanns några PCI-X grafikkort, PCI-X är inte samma sak som PCI-e. PCI-X är en vidareutveckling av vanliga PCI medans PCI-e är PCI-Express som är något helt annat. PCI-X används oftast i servrar för tex raidkort och fiberkort som kräver mkt bandbredd.

Trött är jag men inte full

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk

Utredning av förkortningar:

"PCI Express" och kortformen "PCIe" är de enda korrekta namnen för denna port. "PCI.e", "PCI-e", "PCI-Express" osv. finns egentligen inte.

I sådana här sammanhang kan det bli ganska rörigt om man inte använder rätt namn på grejerna.

Ledsen om jag försökte verka viktig eller om jag uppfattas som dum-dryg...

Visa signatur

Odla hemma, odla borta.

Permalänk
Hedersmedlem

PCI-E är vad alla skriver och när jag skriver PCIe är det inte många som förstår så jag håller mig till PCI-E...

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM