Permalänk
Medlem

Endast en dator på nätet med Linnea?

Tänkte fråga en sak som kanske nån vet svaret på, innan jag ringer och krånglar i telefonsupporten hos Linnea.

Vi är för tillfället hemmifrån, jag och min dator, och tillsammans blir det 3 datorer här. Här finns även bredband från Linnea (Atos Origin). Då kommer det jobbiga.

Linnea kräver inloggning, endast en gång, och sen får det gå högst en halvtimme utan trafik.

Problemet är att om Dator A loggar in, så ska alla andra datorer kunna koppla upp sig men ickesanicke. Ingen annan får kontakt med omvärlden, förutom att alla datorer fortfarande kan komma till inloggningsidan. Visst, då loggar vi in med Dator B, men då loggas Dator A ut. Så enbart en kan vara uppkopplad.

Jag kör med en Switch:

"IP Sharing + EthernetSwitch for Cable Modem/xDSL"

Det är allt jag vet om den. Det står så på den. Vet inte vad det är för tillverkare bakom. Det finns 4 utgångar på den och en internet utgång som inte verkar funka då jag provat dra bredbandskabeln dit men icke, så jag får dra bredbandet till en av de 4. Den har MDI / MDIX knapp - Rak/korsad? ( har provat med båda )

Har provat göra nya nätverk i Windows (har provat både som Värd-dator, delad internet uppkoppling osv)

Jag har Win Professional Ed. och de andra har Win Home Edition. Har det något med saken att göra. Dom på Linnea sa att flera kan vara uppkopplade med bara en inloggad i huset. Hur skall jag göra?

Har frågat andra som har delad hemma, men de kör med Router och har provat samma inställningar som dom. Blir galen snart. =(

Visa signatur

PC (hemma): i5-3570k | GTX 560ti | 16gb Corsair Vengeance 1666mhz | ASUS P8Z77-V LE | Corsair Neutron 128gb SSD + 2 TB WD | Corsair TX-550M | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design R4 | HP w2207 22" | Qpad MK-50 | Steelseries Sensei Macbook Air 13": i5 1,7 ghz | Intel HD 3000 | 4gb | 128gb SSD

Permalänk
Medlem

Du behöver på något sätt få Linnea att tro att det bara är en dator.
Detta åstadkommer du genom någon form av bredbandsrouter, det finns hårdvaruvarianter för några 100-lappar.

Har du två nätverkskort i din dator kan du använda dig av internetdelning, du måste då ansluta din dator direkt till bredbandet (modemet, uttaget i väggen eller vad det nu må vara) och det andra nätverkskortet ansluter du till switchen så att de andra datorerna kan kommunicera med dig.

Visa signatur

Signatur raderad. Reklam är inte tillåtet. Se §9 i reglerna för mer information. /GAPa

Permalänk
Medlem

Är väl typ samma inloggning som Telia körde med? Bara att stoppa in en "bredbands"-router innan så borde de vara fixat.

Förresten, smart namn att sätta på en operatör Blir nästan jobbigt att läsa texten, man undrar bara vem fan Linnea är.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ReToX
Är väl typ samma inloggning som Telia körde med? Bara att stoppa in en "bredbands"-router innan så borde de vara fixat.

Förresten, smart namn att sätta på en operatör Blir nästan jobbigt att läsa texten, man undrar bara vem fan Linnea är.

Ajaj, är det så illa. Har lite problem att få tag i en Router här, då det är en liten by 1 timme ifrån närmaste stad och utan kontanter och möjliga transportfärdsmedel.

Håller helt klart med att Linnea inte var det bästa namnvalet

Visa signatur

PC (hemma): i5-3570k | GTX 560ti | 16gb Corsair Vengeance 1666mhz | ASUS P8Z77-V LE | Corsair Neutron 128gb SSD + 2 TB WD | Corsair TX-550M | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design R4 | HP w2207 22" | Qpad MK-50 | Steelseries Sensei Macbook Air 13": i5 1,7 ghz | Intel HD 3000 | 4gb | 128gb SSD

Permalänk

Re: Endast en dator på nätet med Linnea?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ricque

Det är allt jag vet om den. Det står så på den. Vet inte vad det är för tillverkare bakom. Det finns 4 utgångar på den och en internet utgång som inte verkar funka då jag provat dra bredbandskabeln dit men icke, så jag får dra bredbandet till en av de 4. Den har MDI / MDIX knapp - Rak/korsad? ( har provat med båda )

Här har du problemet. Om du lägger bredbandskabeln på en av de 4 interna utgångarna så hamnar alla datorer på samma nätverk som bredbandet, dvs alla har direktkontakt med inloggningen. Du måste lägga bredbandskabeln i internetutgången för att den ska funka. Det kan hända att du måste göra någon inställning i switchen, men då måste du säga vilket märke och modell du har.

Permalänk
Hedersmedlem

På beskrivningen tycker jag det låter som det är en router (bredbandsdelare) men lite konstigt namn bara.
Saken är att du måste få internetanslutningen att fungera i internet (WAN) uttaget på "switchen", annars hjälper inget.
Har du digitalkamera och kan ta foto på den så kanske det är enklare att identifiera (ev lappar på undersidan brukar vara bra att se).
Routrarna brukar ju ha ett webbaserat inställningsgränssnitt, men du måste veta adressen dit osv. Därav hjälper det om man vet vad det är för märke och modell.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Ifall du är lite dumsnål och har ett extra nätverkskort till över, så kan du dela ut din anslutning via ICS till de andra datorerna. Koppla alltså den kabel som ansluts till din uppkoppling till nätverkskort A i din primära dator, aktiverar ICS och kopplar sedan nätverkskort B till switchen.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Hedersmedlem

ICS = Internet Connection Sharing = Internetanslutningsdelning

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Det är löst nu, men tack ändå för alla tipsen

Vi körde en dator som en router, tack vare att vi fick låna ett extra nätverkskort. Efter att vi ändrat lite olika inställningar, till halv 5 på morgonen, så var problemet borta. Jobbigt att alltid ha igång den, men det är bara en tillfällig lösning. Drar hem snart.

Visa signatur

PC (hemma): i5-3570k | GTX 560ti | 16gb Corsair Vengeance 1666mhz | ASUS P8Z77-V LE | Corsair Neutron 128gb SSD + 2 TB WD | Corsair TX-550M | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design R4 | HP w2207 22" | Qpad MK-50 | Steelseries Sensei Macbook Air 13": i5 1,7 ghz | Intel HD 3000 | 4gb | 128gb SSD