Permalänk
Medlem

vad kan vara fel?!

hej jag skulle hjälpa min bror att bygga ihop en dator han hadde köpt.

När vi hadde blivit klar så kopplade vi i det hela för att testa så allt funkade korrekt och klart som fan så krånglade det.. när datorn ska boota står det "No disk attached" och sen så laddar den ett tag sen blir skärmen svart och det kommer fram en liten text där det står att jag ska stoppa en Boot disk i diskett stationen.. och där det står info om datorn (alltså hur många ghz osv det är) kommer inte fram så det finns ingen tillgång till Bios

kan nämna att jumpern på hårddisken är satt på master och att den sitter i slutet av IDE kabeln och att en DVD läsare sitter i mitten på IDE kabeln och är inställd på slave, jag har satt IDE kabeln IDE port 1.. vi testade med en annan hårddisk som ett OS redan var installerat på och fick samma meddelande men efter ett tag så *tjopp* började den öppna opperativsystemet...

skulle vara väldigt finnt om nån vet vart felet kan sitta :/

//MVH BesteN

Permalänk
Avstängd

Försök att dela upp det så optiska enheter sitter på en kabel och diskar på en annan.

Du måste även välja boot-ordning i bios precis vid uppstart, eller kommer du inte ens så långt?

Permalänk
Medlem

har testat att koppla bort DVD:n så bara hårddisken sitter på kabeln och får samma fel, och kommer inte åt bios för det kommer inte upp nått ställe man kan trycka DEL på

Permalänk
Avstängd

du kan inte ens hänga dig på del på en gång efter att du startat datorn alltså?

Men om den börjar öppna windows på den andra disken (vilket är lite mysko) så har du ju kommit förbi bios.

Permalänk
Medlem

nope har testat det redan:/ förstår inte hur den kan börja ládda windows när det står "No disk attached" glömde även att nämna att det stod att jag skulle se till att nån kabel satt i, men har testat koppla ut allt och koppla i det på nytt blev samma fel..

Permalänk
Avstängd

hmm låter knepigt...

jag vet faktiskt inte, du kanske kan nolla bios eller något...

Alla datorer måste starta via bios först och sedan ska resten läsas in så det är väl något där. Även om du startar upp från en hibernation så måste väl bios laddas först, annars kan det bli helt galet...

Kanske någon annan vet?

Permalänk
Medlem

jo jag har aldrig varit med om nått sånt här problem förut skulle testat nolla bios innan jag for hem från honom..jajja får väll fara dit en sväng imorrn om inte hans kompis lyckas klura ut det..

[EDIT]: det här är det sjukaste fel jag varit med om?! han testade byta tangentbord och då funkade allt ?! Hur F*N kan tangentbordet spela så stor roll?! ajja nu fungerar allt som det ska iaf

Permalänk
Avstängd

Mitt gamla usb tangentbord funkade inte innan windows hade börjat ladda så det kanske var något liknande Men bra att det löste sig