Permalänk
Medlem

DVD orsakar kallomstart?

Har ett problem som jag irriterat mig på lagom länge nu.

Har en gammal Athlon 1Ghz som jag fräschade upp med ett nytt chassi och nytt nätagg. Agget ingick förvisso till chassit så det det är nåt noname-fabrikat på 250W.

Jag köpte även en DVD-Rom från Samsung.

Det som är problemet är att nästan varje gång jag försöker använda min DVD till att installera spel eller kopiera filer på något sätt så kallomstartar datorn.

Jag kan för det mesta kopiera filer via Utforskaren, ladda spel, se på DVD-filmer m.m. Men när jag ska installera eller rippa dvd då skiter sig datorn.

Prövade nyss att bränna en dvd-skiva med en brännare som jag lånat från en annan dator. Precis efter initieringen så skedde samma sak... datorn bara startade om sig.

Fast då fick jag ett felmeddelande under uppstarten om "conducted 80 pin cable någonting..."

Vad skulle det kunna var för fel? Vill verkligen kunna bränna med datorn och använda dvd-rom:en fullt ut.

Behövs det mer info så försöker jag ta reda på den.

EDIT:

Här är hela felmeddelandet:

Secondary IDE Channel no 80 conductor installed

EDIT2:

Datorn kan starta om sig ibland när jag tar foto med webcammen. Så fort man tryckt på knappen på kameran så händer samma sak...

Det lär ju förvärra problemlösningen...

Visa signatur

.:Ryzen 7 5800X3D ♠ Noctua NH-U12S ♠ Gigabyte X570 Aorus Elite ♠ Corsair 2x8GB 3200MHz CL16 Vengeance RGB Pro ♠ Sapphire Radeon RX 7900 GRE 16GB Nitro+ ♠ Asus TUF 850W ♠ Fractal Design R6:.

Permalänk
Medlem

kasst nätagg.

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

En liten fråga, vad är innebär en kallomstart?

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weggie
En liten fråga, vad är innebär en kallomstart?

Gissar att han menar en ofrivillig omstart.

Visa signatur

Ingenting försvinner, allt finns kvar!

Permalänk
Medlem

Jag börjar fundera på om det kan ha nåt med minneskortet att göra. Aktiverade så att man ser bluescreen och fick fram PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA. Felnumret var 0x00000050 osv. Sökte lite å hittade fakta om att det kunde vara något med minnet.

Någon som vet något mer om detta?

Visa signatur

.:Ryzen 7 5800X3D ♠ Noctua NH-U12S ♠ Gigabyte X570 Aorus Elite ♠ Corsair 2x8GB 3200MHz CL16 Vengeance RGB Pro ♠ Sapphire Radeon RX 7900 GRE 16GB Nitro+ ♠ Asus TUF 850W ♠ Fractal Design R6:.