Permalänk
Medlem

död dator (bios virus?)

lite osäker på om det här passar i hård eller mjukvarudelen, men vi testar här.

Min brors 3 månader gamla dator vägrar att starta. när han sätter på den visas det "power off saving mode" eller nåt sånt på skärmen. och datorn går inte igång. vi gissar att det rör sig om någon sorts bios virus (CIH) eller liknande. det sissta han gjorde var att instalera några nerladdade VST plugins, vilka skulle kunna ha haft med sig något virus.

all hjälp mottages tacksamt

edit: förlåt så mycket, nu råkade den hamna i helt fel del, det var tänkt att den skulle hamna i windowsdelen, dock var jag inte säker på om det var rätt heller.

Permalänk
Medlem

Kommer du in i BIOS? Har du kollat där efter nått mysko i Power Management eller vad det heter?

Permalänk

går strömmen igång eller är det tvärnit i elektronflödet?

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

Visa signatur

Är du lycklig nu?

Frågor och funderingar angående modereringen tas med mail, inte genom forumet. dennizpop@sweclockers.com

Permalänk

Reset CMOS kanske?
Provat det?
Han kanske ha klockat datorn lite....

Visa signatur

Det luktar enormt gott när man stryker.

Permalänk
Avstängd

"power off saving mode"

Är det inte det som en bildskärm visar när den inte kar någon insignal???

I såfall kan grafikkortet ha pajjat!

Testa genom att stänga av bildskärmen & koppla loss bildskärmskabeln från grafikkortet. Slå på skärmen & se om samma meddelande dyker upp..

Om så! Börja med att ta ut grafikkortet & stoppa tillbaka det igen (ordentligt)

Funkar det inte då heller... Prova med ett annat grafikkort!

Permalänk
Medlem

tack så mycket för alla svar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av VeNoM
Kommer du in i BIOS? Har du kollat där efter nått mysko i Power Management eller vad det heter?

Nej, han kommer inte in i bios.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SuperPonta
går strömmen igång eller är det tvärnit i elektronflödet?

Strömmen går igång.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Victor C.
Reset CMOS kanske?
Provat det?
Han kanske ha klockat datorn lite....

Säger åt honom att prova det. han har inte överklockat något.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Moderatorn
"power off saving mode"
Är det inte det som en bildskärm visar när den inte kar någon insignal???
I såfall kan grafikkortet ha pajjat!
Testa genom att stänga av bildskärmen & koppla loss bildskärmskabeln från grafikkortet. Slå på skärmen & se om samma meddelande dyker upp..
Om så! Börja med att ta ut grafikkortet & stoppa tillbaka det igen (ordentligt)
Funkar det inte då heller... Prova med ett annat grafikkort!

hmm... Jo, det brukar också nog komma upp det när man stänger av datorn tror jag. grafikkortet är integrerat i morderkortet och datorn är som sagt 3 månader gammal. (dock inte skärmen)

Permalänk

cleara cmos, ryck bateriet i 20min... testa sen...

Visa signatur

- Athlon64 Winchester -

Permalänk
Medlem

Han har ändrat på "Bios Configuration Jumpers" (vilket borde vara det samma som CMOS?) utan reslutat. Det skulle oxå vara konstigt eftersom han inte varit inne och pillat i bios på ett tag.

Moderkortet är förövrigt ett: intel luxemburg i915 GUX

Det jag tänker att kan vara fel är antagligen skärmen som är nästan 5 år gammal. eller moderkortet.
Han ska testa med en annan skärm imorgon.

Nätagregatet borde vara fungerande då processorfläktarna går igång och man kan trycka in och ut dvdbrännaren.

Några andra förslag eller funderingar?

Permalänk
Medlem

Prova med ett annat grafikkort, fungerar det så kasta det gamla moderkortet. Bara att byta in mot nytt eller köpa ett nytt.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | Corsair 16GB 2666MHz/CL18 | GTX 1070 Ti 8GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC 24G2U

Permalänk
Medlem

kommer det en pip-kod när ni startar datorn? det kan lika gärna vara minnet eller CPU:n som inte fungerar som det ska.

Visa signatur

:: Hell was build for heroes ::

Permalänk
Medlem

OMG de är samma fel som jag har! intressant att följa

Permalänk
Medlem

Ptah: piper din dator ?

Visa signatur

:: Hell was build for heroes ::

Permalänk
Medlem

jo, han tänkte testa med ett annat grafikkort, men han känner ingen som har ett pci eller pci-e grafikkort.

datorn är köpt i delar från datorbutiken.com, vet någon om dom ger någon garanti på sina prylar?

det hörs ingen pip-kod.

Permalänk
Medlem

eller när jag kunde komma in i windows (ett tag kunde jag de) då frezza allt och de va ett låååååååååååång pip)

Jo jag hade också köpt mina grejer från datorbutiken så jag har hört hur det är med garantier osv. Det som gäller är att första året så måste dom bevisa att det är du som har gjort sönder grejen (typ omöjligt) så första års garantien gäller alltid kan man säga. Min kompis brännde sitt moderkort när de va nytt för han tog fel skruvar och skruva fast de med så alla borde få nytt. Men när dom är mellan 1-2 år gammla gäller det att DU ska bevisa att det va fel på saken från början det är desto svårare.

Permalänk
Medlem

http://www.pchell.com/hardware/beepcodes.shtml

beroende på BIOS. kolla om du känner igen något utav pipen

Visa signatur

:: Hell was build for heroes ::

Permalänk
Medlem

Nu fungerar datorn igen :D.
han drog ut bateriet i en timmme. sen funkade datorn när han satte på den.

Permalänk
Avstängd

ok

Visa signatur

p4 3.0 prescott - 1600 mb ram - 6600gt och 120 gig segate