Permalänk
Medlem

Fördomar mot nyare stepping

Innan jag köpte mitt datorsystem nedan så läste jag in mig väldigt mycket angående processorn och dess överklockningsmöjligheter. Läste också in mig på vad steppingen hade för betydelse i det hela. Därför tog jag snabbt reda på vad för stepping jag skulle få hos de olika datorförsäljarna (DB.com, komplett.se, overclockers.se samt kylning.com).

Det visade sig att den enda steppingen som fanns att få tag på var 0451EPMW. Kollade upp den och det var inte många som kom över 2200 mhz eller 275mhz fsb.

Nu visade det sig att min klockar upp till 2450mhz och 306 (1T 1:1) fsb. Så nej, man ska inte alltid kolla på steppingen vid köp av processor. Det kanske kan ge en fingervisning, men det absolut viktigaste är nog som en del påstår: turen, samt förmågan att leka med möjligheterna i BIOS.

Tack för mig,

Gabriel

Visa signatur

Vänligen,
Gabe

Permalänk
Medlem

Ja det är som du säger men i allmänhet tycker jag winchester har blivit sämre än när de kom. Minneskontrollerna har blivit mer kinkiga också.

Jaja det löser sig när venice kommer.

Visa signatur

A64 3200+ @2700mhz (270*10) | 3dmark01: 25027 | Projekt: Lian-Li
Tillsammans med ÖA försvann den sista anledningen att hänga kvar på swec.

Permalänk
Medlem

Venice, är den dual-core? Eller är det helt enkelt en förbättring av Winchestern? Hur vet 'vi' att den är mer klockvänlig?

Visa signatur

Vänligen,
Gabe

Permalänk
Medlem

Är inne på min andra winchester nu och är inte nöjd änn, den först kunnde klocka fint, var inga problem att köra 2.7 med luft men minneskontrollern var inte alls bra gick inte över 230. Den jag kör nu så ligger både minneskontrollern och cpun på samma stop, runt 250 - 2.5ghz. Hadde ju gärna kört högre fsb men det går inte med nuvarande cpu.

Visa signatur

i73770K@4500MHz 24/7- Asus P8Z77-V Pro- 4x4096MB Corsair - EVGA 760 GTX - 3xSamsung 2 TB - Samsung 240gb SSD – Corsair 650w - Antec P180

Permalänk
Medlem

Ska ge dig lite inställningar som kanske hjälper då du har samma minnen som jag...

Vdimm = 2,8V.. där kör minnena bäst.
2,5-3-3-7 kör mina bäst i.
Sedan om du kan, stäng av Ram Interveaving. Det kan hjälpa mycket. Sätt gärna Dram Drive strength högt också. Det gör skillnaden mellan att ligga 240-250 istället för 290-300+... du har säkerligen mixtrat en hel del, men om du inte testat detta är det i alla fall värt ett försök. Jag menar, det KAN ju vara så att det är minnena som spökar. ^_^

Visa signatur

Vänligen,
Gabe

Permalänk
Medlem

det går inte att jämföra klockning med nf3 och nf4 chipset tyvärr. Nf4 kommer mkt högre och förblir stabilt.

Visa signatur

| MSI Neo2 | 3200+ | 2x1 HyperX | 6800LE 16/5 | Tagan 480w | 1.1TB |
| Dell XPS M1330 | T9300 | 2GB | 8400M GS | 160GB 7.2k | 6-Cell |

Permalänk
Medlem

Jag förstår. :-/

Visa signatur

Vänligen,
Gabe