Datorn startar om och jävlas... igen!

Permalänk
Medlem

Datorn startar om och jävlas... igen!

Ja, för några dagar sen startade jag en tråd om att jag fick "dumpning av fysiskt minne", men det fixade jag genom att bygla min DVD-läsare till secondary slave (tack för hjälpen Frantic! ).

Men nu har jag ett annat problem, och det är att det blir blåskärm och det står bland annat "IRQL not less or equal" och sen startar datorn om. Det händer inte ofta men tydligen slumpmässigt.

Jag sökte på det men hittade inte någon bra info. Kan någon hjälpa mig, tack?

SYSTEM:
MSI K8N Neo nForce 3 | AMD Athlon64 3000+ | 512 Mb Corsair Value PC3200 | Asus V9999 6800 128 Mb | Maxtor 120 GB 8Mb S-ATA | Antec 350W Nätagg

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem

Alltså du har inte haft tur. =/

Kommer detta felmeddelande närsomhelst eller är det när du gör kanske ngt lite mer krävande som spel osv?

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk
Medlem

Lite närsomhelst, som när jag surfar eller spelar. Och en minut innan jag skrev detta inlägg blev det samma sak och det stod "BAD_POOL_HEADER", eller något sådant.

Antingen har jag haft en satans otur eller så är den där som satte ihop datorn en riktig amatör =/

Får nog lämna in hela rasket till en professionell datorfirma. Den är ju stabil som ett korthus

Jag har scannat datorn med antiviruprogram och Ad-aware...

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk

Re: Datorn startar om och jävlas... igen!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av JoBBi
Ja, för några dagar sen startade jag en tråd om att jag fick "dumpning av fysiskt minne", men det fixade jag genom att bygla min DVD-läsare till secondary slave (tack för hjälpen Frantic! ).

Men nu har jag ett annat problem, och det är att det blir blåskärm och det står bland annat "IRQL not less or equal" och sen startar datorn om. Det händer inte ofta men tydligen slumpmässigt.

Jag sökte på det men hittade inte någon bra info. Kan någon hjälpa mig, tack?

SYSTEM:
MSI K8N Neo nForce 3 | AMD Athlon64 3000+ | 512 Mb Corsair Value PC3200 | Asus V9999 6800 128 Mb | Maxtor 120 GB 8Mb S-ATA | Chieftech 350W Nätagg

Har liknande problem med en dator som jag ska fixa åt en kompis så det skulle ju va kul om någon kunnde hjälpa till !

Visa signatur

Amd64 3000+@2350 Corsair xms 3200xl, Ati 9800 Pro, Abit k800 pro 3rd-eye

Permalänk
Medlem

Re: Datorn startar om och jävlas... igen!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av JoBBi
Ja, för några dagar sen startade jag en tråd om att jag fick "dumpning av fysiskt minne", men det fixade jag genom att bygla min DVD-läsare till secondary slave (tack för hjälpen Frantic! ).

Men nu har jag ett annat problem, och det är att det blir blåskärm och det står bland annat "IRQL not less or equal" och sen startar datorn om. Det händer inte ofta men tydligen slumpmässigt.

Jag sökte på det men hittade inte någon bra info. Kan någon hjälpa mig, tack?

SYSTEM:
MSI K8N Neo nForce 3 | AMD Athlon64 3000+ | 512 Mb Corsair Value PC3200 | Asus V9999 6800 128 Mb | Maxtor 120 GB 8Mb S-ATA | Chieftech 350W Nätagg

ett nforce 3 system med ett 350w chiftech luktar som problemet.

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem

Får han felmeddelanden lär det väl inte vara nätagget.

Permalänk
Avstängd

Re: Re: Datorn startar om och jävlas... igen!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av _baRRy_
ett nforce 3 system med ett 350w chiftech luktar som problemet.

varför?
jag kör nforce3 med 350W q-tek

Visa signatur

"Allt är gratis när man har bredband"

AMD Athlon 64 4000+ 2.6ghz | 1024mb singel 400mhz | leadtek 6800Ultra 256mb.

Permalänk
Medlem

Re: Datorn startar om och jävlas... igen!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av JoBBi
Ja, för några dagar sen startade jag en tråd om att jag fick "dumpning av fysiskt minne", men det fixade jag genom att bygla min DVD-läsare till secondary slave (tack för hjälpen Frantic! ).

Men nu har jag ett annat problem, och det är att det blir blåskärm och det står bland annat "IRQL not less or equal" och sen startar datorn om. Det händer inte ofta men tydligen slumpmässigt.

Jag sökte på det men hittade inte någon bra info. Kan någon hjälpa mig, tack?

SYSTEM:
MSI K8N Neo nForce 3 | AMD Athlon64 3000+ | 512 Mb Corsair Value PC3200 | Asus V9999 6800 128 Mb | Maxtor 120 GB 8Mb S-ATA | Chieftech 350W Nätagg

Tjooo!!

jag har typ fått exakt samma problem har också fått "bad pool header" och "IRQL not less or equal" meddelanden lite då då (men typ aldrig när jag spelar. hmmm är riktigt skumt.).
det är med datorn i signatur...

man borde väl inte få sånt här meddelande om det är nätagget som slut...

väldigt tacksam för hjälp vetifan vad är som ligger stör varann..

//Fredrik

Permalänk
Medlem

har haft samma problem,min temp låg på 53 grader idle med min box (se sign) körde lite med tryckluft och rensade bort damm, ny kylpasta. Vips så sänktes temp med 18 grader! vilket är ruggit mycket. Sen dess så har jag inte fått några bluescreens.

Permalänk
Medlem

Tror inte det är nätagget, då brukar felet resultera i andra saker. Är HD:n ensam? Testa att låta den sitta som ensam Prim Master.

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk
Medlem

jag har också samma prob dock med sämre dator. Ska prova updata BIOS så fort jag hittat en diskettstation.

Visa signatur

getalife.com

Permalänk
Medlem

Re: Re: Datorn startar om och jävlas... igen!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frrr
Tjooo!!

jag har typ fått exakt samma problem har också fått "bad pool header" och "IRQL not less or equal" meddelanden lite då då (men typ aldrig när jag spelar. hmmm är riktigt skumt.).
det är med datorn i signatur...

man borde väl inte få sånt här meddelande om det är nätagget som slut...

väldigt tacksam för hjälp vetifan vad är som ligger stör varann..

//Fredrik

Och du har ju exakt likadant moderkort och grafikkort som jag... Jag ser ett samband! Grafikkortet och moderkortet kanske inte gillar varann?

EDIT: Frantic: Ja, det är bara en HDD. Jag ska kolla om den är i Primary Master.

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem

När jag fick IRQL NOT LESS OR EQUAL blåskärm så installerade jag om hela datorn och så funkade det. Tror jag fick den blåskärmen för jag skaffat ny hårdvara och inte formaterat.

Permalänk
Medlem

Men jag har formaterat för ungefär en månad sen och problemet fanns nog redan innan.

Vad fan ska jag göra nu? Lämna tillbaka grafikkortet och köpa kanske ett Leadtek 6800NU istället? Tror ni att det skulle hjälpa? Skulle kunna tänka mig att grafikkortet är boven då Frrr har samma moderkort, samma grafikort och samma problem.

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem

Sökte lite här på sweclockers, finns fler med problemet, orkade inte läsa igenom dem, men du/ni kanske hittar svaret där: http://forum.sweclockers.com/search.php?s=&action=showresults...

Har du/ni kollat hemsidan på moderkortet ang updates?

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk
Medlem

man borde väll inte behöva byta graffekortet.... kanske hjälper om man uppdaterar bios ?

Permalänk
Medlem

Jag hittade ingen bygel på HDD:n, så det funkade inte =/

Ja, uppdatera BIOS:en borde man testa, men jag har ingen diskettstation så jag kan göra en säkerhetskopia. Får nog försöka fixa den.
Men å andra sidan kanske det inte är någon fara då jag använder MSI LiveUpdate, och det är väl ofarligt. Vågar jag testa utan att kopiera bioset?

Sen kom jag på att jag har ett Antec nätagg, inte Chiftech.

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem

hmm mjo man skulle ha uppdatat bios men jag är inte så vass på det o man vill ju inte att det ska bli fel.. är det "noob" säkert att flasha genom windows med MSI's program va det nu heter.. ??

/Fredrik

Permalänk

Det är ganska säkert, jag har uppdaerat bios 4 ggr i windows och det har lyckats varje gång dock går ju bios inställningar till defualt. Se bara till att du stänger av alla onödiga program och processer före du flashar i windows.

Visa signatur

Msi 875P Neo Lsr || Pentium 4 2600@2853 HT || Kingston ValueRAM 4*256 Mb 400 Mhz Dual || Radeon 9600 pro 400/600 ( 526/802 ) Zalman ZM80D-HP||
3D mark 01: 14327 || 3D mark 03: 4563 || 3D mark 05: 1608 ||

Permalänk
Medlem

Jag har nu flashat bioset till en nyare version. Den har inte startat om än, men det brukar ändå inte vara så ofta.
Så jag får hoppas att det är fixat.

Jag flashade med genom MSI Live Update 3 som laddade ner bios, sen var det bara att följa en guide. Smidigt!

Men är det några inställningar som är ett "måste" att göra i BIOS? Jag kan nämligen inget om BIOS-inställningar.
Är det något jag ska ställa in?

Tack för hjälpen förresten!

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem

ok... hoppas det är det som är "felet" ...

isåfall får jag väl också updatera....

//Fredrik

Permalänk
Medlem

Värt att veta är att efter BIOS-uppgraderingen startade inte datron utan det stod nånting om overclocking och setup (kommer inte riktigt ihåg) så jag gick in i BIOS-inställningarna och in i där man ställer in multiplier och FSB och valde "previous settings" eller något sånt. Då startade datorn när jag gick ur BIOS:et.

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem

Men har det slutat att starta om sig?

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frantic
Men har det slutat att starta om sig?

Ja, hittills har den i alla fall inte gjort det... TACK i alla fall

EDIT: Inte fan var det fixat
Den startade pricis om:(
Tror att det stog BAD_POOL_HEADER.

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem

faann alltså undra vad det kan vara...

men du har du också så att det kan vara helt bra typ 1-1.5 vecka sen så kan det hända typ 2ggr på en timme ?

så är det då oftast för mig...

/Fredrik

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frrr
faann alltså undra vad det kan vara...

men du har du också så att det kan vara helt bra typ 1-1.5 vecka sen så kan det hända typ 2ggr på en timme ?

så är det då oftast för mig...

/Fredrik

Ja, jag tror att det är det är så för mig med.

Nu har jag verkligen ingen aning om vad jag ska göra. Jag har flashat BIOS:et, uppdaterat grafikkortsdrivrutinerna, uppdaterat moderkortsdrivrutinerna, byglat om DVD-spelaren...

What to do? Får väl lämna in den till lagning. Funkar den inte efter det så blir det bara att lämna tillbaka.

EDIT: Nu hände det igen! Fuckingfuckingfuck...

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem

finns det ingen som har ett MSI K8N NEO Nforce 3 och ASUS Geforce 6800NU här som inte får bluescreen ???
kan ju alltid vara trevligt och veta...

Permalänk
Medlem

Finns bara en sak kvar att testa då. Vilket jag itne trodde det skulle vara, Testa med ett annat nätagg. Har ni inget annat koppla ur allt onödigt, som fläktar cd-rom, hd:skar (utom den som har os på sig) mm.

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk
Medlem

Ja, jag har lite dåligt med nätagg... Men hade det varit strömförsörjningsproblem skulle den väl bara lägga av direkt utan bluescreen, eller?

Det är inte så mycket jag kan koppla ur. Jag har bara en HDD i, ett RAM-minne, en DVD-spelare, en eller två chassifläktar.
Och ett Antec 350W borde lätt kunna driva skiten.

Äh, ska jag testa att koppla ur fläktarna och DVD:n imorgon om jag har chassiet öppet? Är det nödvändigt?
Jag tror själv att det är ett felaktigt minne. Men jag tycker att det är lite mystiskt att Frrr har samma problem, när han också har samma moderkort och grafikkort.

Frrr: Vad har du för RAM-minne i din dator?

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem

jag har en Kingmax superRam 512mb sticka...