Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chamberlain
----
Har du någongång funderat på varför dom inte implemterat sm3.0 på x800? Kan det bero på att teknikerna slöar ner prestandan pga att sm3.0 har fler renderings pass mm.?
Hadde Nv40 varit utan SM3.0 och en del andra tekniker så hade det varit snabbare än x800 då kärnan har mer råstyrka än R500. Och det är oxå andledningen till att x800 är något snabbare i många fall. Och andlefningen till att Sm3.0 appliceras först på R520.

Får man fråga hur du vet att ett 6800kort utan sm3.0 skulle va snabbare än ett X800 och hur du vet att det är mer råsstyrka i ett 6800kort än ett kort som inte har släppts än?
R500 finns väll inte äns? Du menar väll R520 som du skrivit i slutet som inte heller finns än!?

Visa signatur

AMD Ryzen 3950x || ASUS ROG STRIX X570-E GAMING || G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo || NEC ND-3500 Dual-Layer DVD || Chieftec BPS-950C "950W" || Lian Li O11 Dynamic XL ROG || NZXT Kraken X72 360mm || RTX 2080ti || Asus Rog Swift pg279q || Thrustmaster t300rs || Thrustmaster TH8A Shifter ||PS4, Xbox One X || Steelseries Arctis Pro wifi || Sony 4K oled 65" || VR: HTC vive, Pimax 5K XR ||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chamberlain
----
Tror du på fullaste allvar att jag baserade hela mitt köp Pga SM3.0? Är förövrigt löjligt nöjd med mitt val då det klockar som en dröm. Sedan att det har stöd för fler tekniker än vad x800 har gör ju inte valet sämre.

Har du någongång funderat på varför dom inte implemterat sm3.0 på x800? Kan det bero på att teknikerna slöar ner prestandan pga att sm3.0 har fler renderings pass mm.?
Hadde Nv40 varit utan SM3.0 och en del andra tekniker så hade det varit snabbare än x800 då kärnan har mer råstyrka än R500. Och det är oxå andledningen till att x800 är något snabbare i många fall. Och andlefningen till att Sm3.0 appliceras först på R520.

Vodoo korten funkade väl hur bra som helst vad jag kanminnas....bara det att det sket sig med drivrutiner och utveckling av systemet när det började gå dåligt för företaget i övrigt inann det kånkade. Och visst Dual och multicore är ju helt klart intressant men det finns inte på marknaden än ...och lär nog dröjja!

Jag vet bara att du skrev "Jag med många fler valde NV pga. av sm3.0 mm.". Jag tolkade dig som att det var finesser som SM3.0 som fällde avgörandet när du valde grafikkort. Inte prestanda i dagens spel. Nu har naturligtvis både nVidia och ATI mycket bra prestanda och jag är inte förvånad att du är nöjd med ditt grafikkort. Jag hade i princip lika gärna kunnat köpa ett kort från nVidia istället för ATI. Men inte pga spekulationer om framtida fördelar med SM3.0 och framför allt inte pga möjligheten till SLI. Nackdelarna är som sagt för många, priset för högt och alternativen så mycket mer lockande. Jag tycker att ditt tjat om SM3.0 speglar en överdriven tilltro till vad det kommer erbjuda i framtiden. Om SM3.0 införlivar ens hälften av vad du ibland antyder, så kan vi vänta oss en grafisk revolution när spelen börjar stödja det.

ATI har väl gjort bedömningen att det inte fanns någon poäng att lägga till stöd för SM3.0 förrän i R500. Och jag kan inte se att det var en felaktigt bedömning. Kan du? Vilken nytta har du av SM3.0 jämfört med 2.0b idag?

Permalänk
Medlem

Detta inlägg riktar sig till 2 pers, ni vet nog vilka ni är

ATI implementerade inte SM3.0 främst pga. att det skulle bli dyrare att producera chipen med dom 30-50 miljoner extra transistorer som skulle krävas, inte för att dom inte kunde.

Skillnaden i klockfrekvens (och därmed prestanda) mellan NV40 och R420/480 beror kanske till viss del på dom extra transistorerna men jag skulle vilja hävda att det till 80% beror på avsaknaden av Low-K i IBM's fabriker som producerar NV40. Man kan ju se på ATI's R430 (X800/XL) som inte använder sig av Low-K. Dessa klarar nästan exakt samma hastigheter som NV40, kanske något 10-tal Mhz högre. just pga. avsaknaden av Low-K.

Att ATI's R520 skulle krossa Nvidias konkurent är väl högst osanorlikt då det skulle krävas ett misstag från nvidias sida (alá NV30 ) vilket knappast kommer hända då NV48/NV50 eller vad dom nu kallar den ser ut att vara samma arktektur som NV40. MEN om ATI forfarande har högre klockfrekvenser (vilket inte är särskilt otroligt) +att dom implementerar SM3.0 och antagligen någon någon SLI-lösning så förlorar Nvidia ett av sina 2 största argumet* (SM3) vilket dom säkerligen skulle tappa många kunder på.

*det andra är då det bättre prestandan i Doom3 motorn.

Dubbla GPU'n tror jag är framtiden för grafikkort men jag tror att det ligger längre fram i tiden än NV48/50 och R520 då dessa fortfarande baseras på dagens kort som inte är gjorda för att köras på det sättet. Att nvidia skulle vara före med dubbla GPU'n ställer jag mig tveksam till då ATI under en längre tid levereat multi-GPU lösningar till bla. militära super datorer men också för att båda företagen sannorligt kommer lansera sina dual GPU-kapabla generationer samtidigt.

Visst talas det mycket om SLI men det mesta av snacket handlar om att övertatla folk att 2 grafikkort inte alltid är bättre än ett (2*6600GT vs. X8*0XL/XT/PE eller 6800GT/U). Mycket sällen det faktiskt pratas om att köpa SLI. SLI är i verkligheten en teknik för att locka konsumeter som inte vet bättre. Det har varigt flera trådar uppe om der är bättre att köpa et 6800GT eller ett X800XT då man kanske i framtiden kan köra 6800GT i SLI men när man funderar lite på det skulle det betyda att dom flesta då skulle sitta med 2 st 6800GT kort år 2008 eller ännu senare och det är det absolut ingen som vill. SLI är bra men bara om man vill spendera över 8000 kronor på det just nu.

Och slutligen, R500 är Xbox2 chipet och har väldigt lite att göra med R520.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk

Oxå kommer Curly och sätter en del prickar över i:na ...det uppskattas
Rättar mig själv från förra inlägget ...det ska givetvis vara R480 och inte R500.

Men e del punkter håller jag som vanligt inte med på Jag personligen tycker att om man har möjligheten eller valet när man köper nytt mobo att köpa SLI eller icke SLI så är valet iaf för mig rätt enkelt.
Möjligt att man inte ens köper ett Gt/ultra till ....men man har iaf möjligheten att göra det. Och om nått år så har ju priserna sjunkit en hel del och det kan vara lönt att investera i ett kort ytterligare.

Till Clifton: Vad har jag någonsin sagt om SM3.0 som inte stämmer? Sedan att jag är med och debbaterar det ofta har inte med saken att göra. Fakta är fakta och jag har aldrig sagt något om någon grafisk revulotion! Idagens läge vet du som många andra att det inte finns något spel på marknaden som stödjer sm3.0 fullt ut och varken du eller jag har någon kristall kula så....jag kan bara säga vad jag tror, om det blir tvärtom vore det mer osannolikt än att det blir en prestanda vinst.
Tiden då jag köpte mitt kort så var Doom3 precis släppt och prestanda skillnaden då var gigantisk mellan x800 och 6800 och övriga titlar pendlade och då var jag inte så påläst som jag är nu. Hade jag köpt idag så kanske jag hade valt ett x850 xtpe eller om jag känt att jag kanske skulle kunna spendera mer vid senare tillfälle valt SLI och GT/Ultra.

Visa signatur

Asus Rog Strix Geforce RTX 3080 TI OC 12GB/ AMD Ryzen 7 5800X/ DDR4 Corsair Vengeance RGB PRO 64GB (4x16)/ Asus Rog Strix B550-F Gaming/ Corsair iCUE H150i Elite Capellix/ Corsair HX1200 v2 1200w 80+Platinum/ Lian Li PC-011 Dynamix XL Temered Glass White/ Corsair Braided white-black cables/ AOC CU34G2X/ Roccat Vulcan TKL/ Logitech G502 Hero/ Sound blaster Katana Soundbar/ Steelseries 9 wireless/ Lytmi Immersive ARGB Monitor Backlight LED

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av atrOx

Kan säga att anledning 1 till att jag inte köpte MSI var att det var alldeles för tett mellan korten och nr 2 va att det bara va MSI

Jadu tycker åxå att CPUklockningen ger fan dubbelt i prestanda mot att klocka korten!

Men vad har du för spec på klockningen då?
hur fan får du upp den i 2,8? vatten?

Nej då Jag kör faktiskt med en Zalman CNPS 7700CU tror jag den heter, och med MSI moderkortet
Väntar förövrigt på ett nytt bios till mitt moderkort så jag kan höja volten. 2900 mhz är mitt mål.

Visa signatur

Dator: AMD64 3600+ 65nm - Geforce 6800NU - 4x1024 Corsair 5400 - 1.5TB Hårddisk - Biostar TA690G m-atx - Antec Sonata ::
Sony Playstation 3 :: Sony KDL-40D3000 -

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av theivan
Nej då Jag kör faktiskt med en Zalman CNPS 7700CU tror jag den heter, och med MSI moderkortet
Väntar förövrigt på ett nytt bios till mitt moderkort så jag kan höja volten. 2900 mhz är mitt mål.

Hur varma blir korten då? Vilken kylning kör du med på G-korten alltså?
För min del så blire vattenkylning eller nya grejjer till sommarn
Sugen på prova ATIs nya mobo och nya R520 till den

Men blire vattenkylning så har jag tänkt följande.
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=42456...

Visa signatur

AMD Ryzen 3950x || ASUS ROG STRIX X570-E GAMING || G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo || NEC ND-3500 Dual-Layer DVD || Chieftec BPS-950C "950W" || Lian Li O11 Dynamic XL ROG || NZXT Kraken X72 360mm || RTX 2080ti || Asus Rog Swift pg279q || Thrustmaster t300rs || Thrustmaster TH8A Shifter ||PS4, Xbox One X || Steelseries Arctis Pro wifi || Sony 4K oled 65" || VR: HTC vive, Pimax 5K XR ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av atrOx

Hur varma blir korten då? Vilken kylning kör du med på G-korten alltså?
För min del så blire vattenkylning eller nya grejjer till sommarn
Sugen på prova ATIs nya mobo och nya R520 till den

Men blire vattenkylning så har jag tänkt följande.
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=42456...

Värmen på korten är idle 40 och full 50 max, så det är hyfsat

Funderar på att sälja korten och införskaffa antigen ett ATI kort eller ett 6800GT och smiska upp det brutalt.

Visa signatur

Dator: AMD64 3600+ 65nm - Geforce 6800NU - 4x1024 Corsair 5400 - 1.5TB Hårddisk - Biostar TA690G m-atx - Antec Sonata ::
Sony Playstation 3 :: Sony KDL-40D3000 -

Permalänk
Medlem

Läs detta om nån är intresserad av historien bakom 3dfx och sli.

http://www.answers.com/topic/3dfx-1

Kan nämna att på den tiden så försökte 3dfx konkurrera mot nvidia med denna lösning.
Det lyckades mindre bra och slutade med att Nvidia köpte 3dfx som var bankrutt.
De ärvde med andra ord sli-lösningen och försöker nu med samma knep.
Jag har personligen imponerats av att Nvidia alltid lyckats vara i täten. Men nu börjar man ju tvivla när man dammar av sli-lösningen igen.
Det fanns t.o.m en utveckling av ett kort från 3dfx med 4st grafikprocessorer. Den kom aldrig ut på marknaden innan konkursen var ett faktum. R.I.P

http://members.fortunecity.com/elvisalive/front-high-super-00... *hahaha*

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantera
Det fanns t.o.m ett kort från 3dfx med 4st grafikpricessorer och den var totalt osäljbar. Ni kan ju räkna ut priset på det kortet *hehe*

Men man måste ju nästan digga 3dfx lösning med extern strömadapter, som jackades in vid vga-kontakten, för att skiten skulle få nog med ström

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pitr-
Men man måste ju nästan digga 3dfx lösning med extern strömadapter, som jackades in vid vga-kontakten, för att skiten skulle få nog med ström

hahaha............ja, vad gör man inte när man är desperat

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av theivan
Värmen på korten är idle 40 och full 50 max, så det är hyfsat

Funderar på att sälja korten och införskaffa antigen ett ATI kort eller ett 6800GT och smiska upp det brutalt.

Vad haru för kylning till korten då? Själv ligger jag över 70grader load med Zalman VF700!

Visa signatur

AMD Ryzen 3950x || ASUS ROG STRIX X570-E GAMING || G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo || NEC ND-3500 Dual-Layer DVD || Chieftec BPS-950C "950W" || Lian Li O11 Dynamic XL ROG || NZXT Kraken X72 360mm || RTX 2080ti || Asus Rog Swift pg279q || Thrustmaster t300rs || Thrustmaster TH8A Shifter ||PS4, Xbox One X || Steelseries Arctis Pro wifi || Sony 4K oled 65" || VR: HTC vive, Pimax 5K XR ||

Permalänk
Medlem

Vet inte om någon redan har svarat...skumläste genom hela ATI vs Nvidia dueleringen, Jag kör mitt X800XT@550/560 utan problem med ett riktigt billigt Qtec 350W agg. MEN, det som spelar någon roll är hur många ampere du har på 12V linan. Kommer tyvärr inte ihåg hur många som var rekomenderat men om du söker lite här på sweclockers så kommer du att finna, det finns många fler som undrar samma sak.

Visa signatur

I7 4790k - Asus Z97 A - Palit Gtx 1070 JS - 16GB ram - 620 GB SSD - 2TB WD Black - Asus 24" 144hz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av atrOx
Vad haru för kylning till korten då? Själv ligger jag över 70grader load med Zalman VF700!

Jag använder NV Silencer 5 kyler grymt bra !
**Rekommenderar**

Visa signatur

Dator: AMD64 3600+ 65nm - Geforce 6800NU - 4x1024 Corsair 5400 - 1.5TB Hårddisk - Biostar TA690G m-atx - Antec Sonata ::
Sony Playstation 3 :: Sony KDL-40D3000 -

Permalänk
Medlem

"Och X850XT krossar 6800GT. Om det råder det ingen tvekan."

Ja lätt, Ati 850Xt äger

Visa signatur

~xiao-x~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xiao-x
"Och X850XT krossar 6800GT. Om det råder det ingen tvekan."

Ja lätt, Ati 850Xt äger

Men ett x850XT krossar inte 2x 6800GT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HypeX
Men ett x850XT krossar inte 2x 6800GT

Men vi snackar samtidigt dubbelt så mycket kosing. Värt lr?

Visa signatur

"Say hello to my little friend"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jespur
Men vi snackar samtidigt dubbelt så mycket kosing. Värt lr?

Det är individuellt

Permalänk
Medlem

jag har för mig att ati skulle göra xbox2s nya grafik kort med 24 pipelines kanske det är det han syftar på

Visa signatur

GTX 780TI SC @1,28ghz med accelero hybrid, I7 3770K @4,6ghz, 16gb 1866mhz ram, 240gb intel SSD x2, 2TB 7200rpm, fractal arc, fractal modulärt nätagg 850w