Permalänk
Medlem

ccfl fråga

Tjopp!

Jag köpte ett par röda ccfl rör idag, och blev smått irriterad när jag såg hur dom lös när dom va inkopplade.. (helt rosa)

hur får man dom att lysa mer, hur ska man säga? rött..?

Visa signatur

Intel E8400 @ 3.9ghz | Asus P5E | 4x2gb Corsair Dominator TWIN2X | Gigabyte GeForce GTX 460 OC 1GB | Western Digital Velociraptor 320gb | 4x1.5TB blandad lagring | Corsair VX 550w | Lian Li A71FB

Permalänk
Medlem

Trodde detta var ett känt "fenomen" att de röda ccfl-rören lyser rosa...

Köp någon slags röd plast och sätt det på rören.

Visa signatur

tomt

Permalänk
Medlem

hmm.. men mina gamla gula lysrör lös grymt gult.. men ok, de e röd plast som gäller?

Visa signatur

Intel E8400 @ 3.9ghz | Asus P5E | 4x2gb Corsair Dominator TWIN2X | Gigabyte GeForce GTX 460 OC 1GB | Western Digital Velociraptor 320gb | 4x1.5TB blandad lagring | Corsair VX 550w | Lian Li A71FB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JockeTC
hmm.. men mina gamla gula lysrör lös grymt gult.. men ok, de e röd plast som gäller?

Känns som att det vore det lättaste. Men det finns säkert någon här inne som pulat med dessa rör och kan ge dig ett mer utförligt svar:).

Visa signatur

tomt

Permalänk
Medlem

ok.. aja, bara å ge sig ut å hitta röd plast.. kanske kan göra de gula röret snyggt osså..

Visa signatur

Intel E8400 @ 3.9ghz | Asus P5E | 4x2gb Corsair Dominator TWIN2X | Gigabyte GeForce GTX 460 OC 1GB | Western Digital Velociraptor 320gb | 4x1.5TB blandad lagring | Corsair VX 550w | Lian Li A71FB

Permalänk

färgen har som jag fattat att göra med vilken gas som används(jag skulle tippa på att den gas som lyser rosa är billigare än den röda för det finns det med), så det är inte mycket att göra åt den saken, själv hittade jag en röd färg som jag målade på en plexiglasbit, blev ganska bra.

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Medlem

Nej färgen har och göra med hurt tjockt lagret av fluoriserande material på insidan av röret är. Alla CCFL kör samma gas. GASEN LYSER INTE DET ÄR INTE NEONRÖR!

Visa signatur

Close the world. Open the nExt.

Permalänk

Det är i neonrör som gasen avgör färgen (neon är rött, inget annat, andra färger är andra gaser), på CCFL är det beläggningen å insidan av röret som släpper igenom en viss ljusfrekvens.

/Philip

Permalänk
Medlem

röd bokplast= bokhandel där borde det finnas och det funkar

Permalänk
Medlem

Philip de fluricerar, inte filtrerar färg. Dvs det skapas ljus i detlagret.

Visa signatur

Close the world. Open the nExt.

Permalänk
Medlem

autocrux - Tack.. du e just nu den enda som hjälper

ni andra, gör de inte så komplicerat, de e skit samma va de e för gas i dom.. kan iaf inte byta eller nått sånt

Visa signatur

Intel E8400 @ 3.9ghz | Asus P5E | 4x2gb Corsair Dominator TWIN2X | Gigabyte GeForce GTX 460 OC 1GB | Western Digital Velociraptor 320gb | 4x1.5TB blandad lagring | Corsair VX 550w | Lian Li A71FB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [lum]
Philip de fluricerar, inte filtrerar färg. Dvs det skapas ljus i detlagret.

menade det
principen är iallafall att det är inte gasen som ger färgen som i neonrör

Permalänk
Medlem

glad att vara till hjälp
ta så många lager det behövs för rätt färgnyans, det blir lite mörkare men mer rött blir det.
bör inte vara någon fara med värmen från röret heller vad jag har erfarenhet av iallafall.

lycka till