Ska sätta i ny hårdisk, vad ska jag göra formatera den?

Permalänk

Ska sätta i ny hårdisk, vad ska jag göra formatera den?

Vad ska jag tänka på, sätta den på slave sedan skriver man bara format C i dos fönster eller??, kör win xp...

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Sätt den på Cable Select och prova, sen installera Partition Magic, det är lätt och går snabbt

Visa signatur

Kandidatexamen i Data- och Systemvetenskap vid Stockholms Universitet.

Permalänk

Vad är cable select?? måste man ha partition magic finns det inge kul inbyggt i windows??

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dflw
Vad är cable select?? måste man ha partition magic finns det inge kul inbyggt i windows??

Jodå,diskhanteraren i kontrollpanelen.
Ligger i Administrativa verktyg/datorhanteraren/diskhanteraren.
Bara att markera det oallokerade området och vålj åtgärd att partionera och formatera...

Edit: hur du jumprar den beror på vilken kanal och om du har fler enheter på samma kanal,samt hur dom är jumprade...
T.ex: På IDE-kanal 1 har du den gamla disken jumprad som Master,då kan du sätta den nya på samma kanal jumprad som slave.....

Visa signatur

🗄️ Corsair Carbide 100R Chassi] 🔲AMD® RYZEN™ 9 5950X] 🏬MSI X570 MAG TOMAHAWK WIFI] ❄️Arctic Cooling Liquid Freezer II 240] 🎞️Kingston Fury 128GB (4x32GB) DDR4 3600MHz/CL18.22.22 @CL 16.19.19 Beast] 🏴Powercolor Radeon RX 6950XT 16GB Red Devil] [Thermaltake Toughpower 1200W ] 💾Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 500GB] [Lexar NM700 M.2 NVMe SSD 4Tb] [Kingston NV2 M.2 NVMe SSD 4Tb ] [Samsung SSD 870 QVO 4Tb] [15 TB WD NAS RED 7200rpm Lagringsdiskar] 🖥️ASUS VP28U 4K 28" Skärm] 🔌Comhem 1000/1000Mbit fiber] [Windows 11 Pro SWE]

Permalänk

Jag hajar noll trode det bara var att trycka lite på en bygel som det var för i tiden så blir den slave...

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

- Hur installera en ny hårddisk. I windows XP och windows 2000 gör så här: 1. Kontrollera att du har lediga IDE-platser. 2. Sätt jumpern på disken för antingen Master eller Slav (beroende på viken ledig plats du väljer) 3. Koppla in nya hårddisken. 4. Slå på datorn. 5. Kontrollera så att BIOS hittar den nya disken (Om inte: aktivera så att BIOS söker efter den nya disken) 6. Boota in i Windows. 7. Partitionera hårddisken (Enkel volym eller flera partitioner). Funktionen hittar du under: START > Inställningar > kontrollpanelen > Administrationsverktyg > Datorhantering >Diskhantering eller genom att högerklicka på "Den här datorn", Välj "Hantera", Gå in under "Diskhantering". 8. Formatera Hårddisken. Den funktionen hittar du under: Min dator > sen är det bara att klicka på disken och formatera. Alternativt så högerklicka på partitionen du precis skapat i diskhanteraren och välj "Formatera". 9. Vänta. KLART!!!

Saxat från Lagrings-FAQ:en.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mafnus

- Hur installera en ny hårddisk. I windows XP och windows 2000 gör så här: 1. Kontrollera att du har lediga IDE-platser. 2. Sätt jumpern på disken för antingen Master eller Slav (beroende på viken ledig plats du väljer) 3. Koppla in nya hårddisken. 4. Slå på datorn. 5. Kontrollera så att BIOS hittar den nya disken (Om inte: aktivera så att BIOS söker efter den nya disken) 6. Boota in i Windows. 7. Partitionera hårddisken (Enkel volym eller flera partitioner). Funktionen hittar du under: START > Inställningar > kontrollpanelen > Administrationsverktyg > Datorhantering >Diskhantering eller genom att högerklicka på "Den här datorn", Välj "Hantera", Gå in under "Diskhantering". 8. Formatera Hårddisken. Den funktionen hittar du under: Min dator > sen är det bara att klicka på disken och formatera. Alternativt så högerklicka på partitionen du precis skapat i diskhanteraren och välj "Formatera". 9. Vänta. KLART!!!

Saxat från Lagrings-FAQ:en.

Tack ,ibland glömmer man kolla FAQ:n

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none