Permalänk
Medlem

Instabil A64 som f*n

Hullo gubbs

Hjälpte polarn installera sin A64 igår, och det var nog fanimej det värsta jag varit med om. Totalt ostabilt system, får blådumpar vid windowsinstallation och installationen bara hänger sig. Systemet är:

Chieftec 360W
MSI K8N NEO nForce 3
Boxed 3200+ 512kb cache
2*512 Corsair Value S
Nvidia 6800 GT (Asus)
Seagate (tror jag) 200GB SATA
NEC 3500
Detta är det ENDA som sitter i burken...

Då tror man ju såklart att det har nåt med minnet att göra, och vi prövar att sänka CAS från 2.5 till 3. En aning förbättring, men system är fortf instabilt som fan, och vi får inte till nån windowsinstallation. Det alternerar mellan blådumpar o filfel så inst. inte kan fortsätta. Även att CMOS nollställts/BIOS Checksum error.

Nu har vi tillslut lyckas installera skiten, och innan vi fick till det prövade vi att ändra minnen från slot 1+2 till 1+3. Ingen skillnad. Pröva även att öka volten till 2.8 när vi hade båda stickorna i. Ingen skillnad.

När vi slet ut ena stickan OCH ändrade till CAS3 (från 2.5 som väl är standard?) samt ändrade i BIOS till "Fail Safe Defaults" lyckades vi få det någorlunda sådär stabilt i windows utan krascher/blåskärmar, men att spela DOOM3 är bara att glömma, då får man felmeddelande/blåskärm "The memory could not be read".

Vi ska pröva med mina HyperX PC3500 imorrn hade ja tänkt, samt köra MemTest, för visst måste det ändå vara minnet det är fel på?? Men man tycker ju att Corsair borde ha rätt hög kvalite o vara kompatibelt med det mesta...

Uppskattar tips om nåt annat vi kan försöka med!!

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

kompisen kör med dom minnena i ett MSI mobo vet ej om det är samma som ditt dock och jag har corsair twinex1024-3200 och det fungerar men som du säger kan det mycket väll vara deffeckta minnen som det hanndlar om.

Corsairs kvalite och stabilitets kontroll kan dom stoppa upp i röven vet av egen erfarenhet. Kör pi kingston just nu så mö det går men tyvär var dom slut så bidde JEDEC godkända corsair minnen som facktiskt fungerar utmärkt. Corsair har fungerat 1 av 2 gånger för mig i amd64 sys.

Permalänk
Medlem

Ladda ned Ultimate Boot CD (från swec ftp), bränn, starta om och testa minnena med memtest.

Permalänk
Hedersmedlem

Du borde testa med ett annat nätagg också. Chieftec 360W är inte direkt kända för sin jämna kvalitet...

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Donan Fear
Du borde testa med ett annat nätagg också. Chieftec 360W är inte direkt kända för sin jämna kvalitet...

Nej, men dom är ändå hyfsade. Mitt Chieftec har funkat fint, kan ju iofs ta med det o pröva eftersom ja har ett annat nu. Men om man kollar på spänningarna så ser det bra ut, kanske att 12V är lite låg.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bran
Nej, men dom är ändå hyfsade. Mitt Chieftec har funkat fint, kan ju iofs ta med det o pröva eftersom ja har ett annat nu. Men om man kollar på spänningarna så ser det bra ut, kanske att 12V är lite låg.

Men han har ett6800GT och du ett gfx som inte drar mycket.

Chieftech är fett varierande, vissa funkar skit medans vissa brummar på bra och stabilt.

Så prova med annat nätagg.
Kör memtest så ni kan utesluta skada på minnena.

Även corsair value S funkar utmärkt med msi plattan.

Permalänk
Medlem

Orkar inte slita me mig mitt nätagg ja har i min burk.. tar med mig mitt 9700 o chieftec, vilket har funkat för mig med 4 fläktar, 2dvds, 2.9v minne, 1.7NB o 2.0Vcore till min gamla t-bred i 2400mhz.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av definition
Chieftech är fett varierande, vissa funkar skit medans vissa brummar på bra och stabilt.

Jag planerar själv att skaffa en låda med chieftech 360W. Om det nu är så att kvaliten varierar på dem, borde man inte rimligtvis få ett nytt om det man får är kasst och inte kan driva burken? Detta med PSU:erna börjar bli irriterande, har hört att även Antec har lite problem, då med kompabiliteten. Finns det någon hyffsat snygg låda med ett nättagg som duger, eller måste man köpa det separat?

Visa signatur

Asrock P67 Pro 3 // Core I5 2500K@4.2ghz // 8gb Corsair XMS3 1600mhz // Asus GTX 560ti DCUII @1ghz core/2.2ghz mem // XFX Core Edition 750w // Samsung 830 128gb // Antec 1200 chassi

3dmark11 P 5400

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bran
Nej, men dom är ändå hyfsade. Mitt Chieftec har funkat fint, kan ju iofs ta med det o pröva eftersom ja har ett annat nu. Men om man kollar på spänningarna så ser det bra ut, kanske att 12V är lite låg.

Just 12V railen som är livsviktig för Athlon64 då den drar sin ström därifrån även Grafikortet, Chassifläktar, hdd:s osv drar också sin ström därifrån.
Tycker det verkar som att det är rätt stor chans att nätagget inte pallar med...skulle jag ha det systemet skulle jag se till att ha ett nätagg med minimum 25A/12V inte en ampere mindre.
Inte skoj heller om nätagget poffar av överbelastning och skickar en strömpuls igenom din polares nya och dyra grejer.

Visa signatur

[Core 2 Duo E6700][Asus P5B iP965][4GB PC6400][POV8800GTS 640MB][Thermaltake Soprano DX][Tagan 580W Easy connect]

Permalänk
Medlem

A det är fel på minnerna eller grafikkortet..

Visa signatur

Moderkort: MSI nForce4 Ultra || CPU:Opteron 146 @ 2600mhz orginalkylning || Minne: 2x1024mb @ 260mhz Kingston HyperX || Hårdisk:120+250+300+500gb || Gainward 7900GS 256mb || Antec P180 Black || Tagan 480w ||

Permalänk
Medlem

Lite skumt där ändå min 12v ligger på 11.5 enligt asus probe.
Ändå har jag ett Antec 550W funkar ändå.

Visa signatur

Intel 9900K | MSI Z390 Pro Carbon | MSI 2080TI Gaming X Trio | 2 x 16gb G-Skill Trident RGB | 500GB Samsung EVO Plus NVME, 1TB Samsung EVO Plus NVME | EVGA 750W

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av robztr
Lite skumt där ändå min 12v ligger på 11.5 enligt asus probe.
Ändå har jag ett Antec 550W funkar ändå.

Min ligger på 11.75 idle.
Och det är V och inte A som vi pratar om.

Permalänk
Medlem

Min +12 ligger på 12.34
min -12 ligger på 12.28

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

+12 ligger på 12,35
-12 ligger på ... *TADAM!* -16,97!

Go Sweex!

Permalänk
Medlem

verkar vara minnena.. jag har msi planka och hade corsair innan.. men fick EXAKT samma problem..kunde knappt installera windows etc. etc. men skicka in minnena och fick nya twinmos (ch-5 som gör 230fsb 2.5-3-3-6). fresten kan grafikkortet göra datorn instabil??

//kes

Visa signatur

Propan är en flytande "gas" med en kokpunkt på -41c.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av k e s
verkar vara minnena.. jag har msi planka och hade corsair innan.. men fick EXAKT samma problem..kunde knappt installera windows etc. etc. men skicka in minnena och fick nya twinmos (ch-5 som gör 230fsb 2.5-3-3-6). fresten kan grafikkortet göra datorn instabil??

//kes

Corsair ska fungera till den plattan så.

Twinmos brukar däremot inte fungera så dina saker verkar vara tvärtom

Carls: Stabil - volt

Permalänk
Hedersmedlem

Flyttad till Hela Datorsystem.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Update

UPDATE:

Det var minnena. Stoppade i mina HyperX o det funkar hur bra som helst. Sitter me hans i min stationära nu och Prime95ar, och det verkar funka fint. Har ingen tom skiva så ja kan köra MemTest.

Polarn undrar nu om ja vill byta mina minnen mot hans, skulle ni gjort det?

Mina - 2*256 Kingston HyperX CL2 PC 3500 (har endast fått upp dem i 217FSB stabilt i CL2)

Hans - 2*512 Corsair Value S CL 2.5

Frågan är hur mkt CL 2.5 till CL2 gör på ett XP-system? Och hur mkt jag kan tänkas få upp Value S minnena till?

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

Att byta 2x 256Mb HyperX mot 2x Defekta 512Mb Value är inte smart.

Att byta 2x 256Mb HyperX mot 2x Fungerande 512Mb Value är smart.

Alltså, ta reda på om minnena är kassa.

Permalänk
Medlem

Dom funkar finfint

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead