Permalänk
Medlem

chips skillander

Kan nån förklara skillnaden på dom här chipsen fast hälst ganska kortfattat och enkelt är inget dator snille

Funderar nämligen på att byta moderkort. Och innan har jag haft abit och varit nöjd. men dom använder väl sig inte av "nForce"

Via K8T800Pro

nForce

Mvh /E

Permalänk

om du har nått av nf7 korten så har du haft nforce 2 chipset.....

Visa signatur

Athlon xp2600(barton 12,166), 512ddr 333mhz , Leadtek 6800le(12,6 391/891 1,3v ) 128mb, nf7-s v2.0 3dmark 05-4003

Permalänk
Medlem

Nä jag har inte nåt sånt kort .. Mest nyfiken på vad man ska satsa på för chip när jag byter moderkort och köper ny cpu AMD 64. Och vad skillanden är i prestandad för spel

Permalänk
Avstängd

det finns både olw och estrella att välja på...

Visa signatur

AMD64 3000+ S939 Winchester :: 1024mb Corsair Value :: Sapphire 9600xt :: 160gb hdd

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kasal
det finns både olw och estrella att välja på...

trodde det var Volvo eller Saab!?

Via och nVidia tillverkar de olika nordbrygga chippen. Nordbryggan sköter kommunikationen mellan CPU, Minnen, Sydbryggan och AGP. Olika nordbryggor är olika bra på detta jobb och en del har finesser som andra inte har. Generellt är nVidias lösning (nForce chipseten) mycket populära då de håller hög prestanda och är lätta att busa med (läs trimma). Men av vad som är bäst, det är från moderkort till moderkort och vad man är ute efter, oftast är det inte så stor skillnad för den "vanlige svensson" användaren.

nForce -> Funkar bra o fint till det mesta
Via -> Urgammal chiptillverkare, varit med sedan Jesus gick i blöjor och får in riktiga stjärnor på vissa moderkort till übverprestanda.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Okey tack så jätte mycket för hjälpen