Permalänk

Antal enheter

En kompis vill köpa en ny hårdisk. Grejen är at han redan har 4 enheter. 2 hårdiskar plus 2 cd enheter. Funkar det att bara drämma dit en till? BIOSen brukar ju bara hitta 4 st. Primary & secondary master & slave. Har aldrig testat detta.

Vad säger ni?

Permalänk
Medlem

Beror på om han har en inbyggd sata eller inte. I så fall kan han köra en extra disk på sådan.
Annars måste han köpa en extra kontroller.

PS. Hur stor är den minsta av de gamla diskarna? Meningsfullt att ens ha kvar?

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk

Tror inte han har Sata. Frågan är om hansitter på en cd spelare och en brännare kankse också.

Permalänk
Medlem

Har han inte raid eller Sata så kan du glömma att installera fler diskar. Ett alternativ är iofs att köpa en raidkontroler som du sätter i en PCI slot.

Permalänk
Medlem

Nej han kan itne ha fler enheter. För att få plats med fler köp ett kontrollerkort.

Permalänk

Ok så han får slänga ut en gammal enhet. Men det vore väl inga problem med att köra med 3 hårdiskar o en dvd brännare?

Permalänk
Hedersmedlem

Det går bra det. Annars köper han ett billigt kontrollerkort, typ 400 kr kostar de på clas ohlson (sata variant med tror jag). Finns nog billigare på online-butiker. Då kan han masa in ännu fler diskar.

Men vilket moderkort har han? Har du sett det någon gång för att se om det inte sitter några extra portar på det?
Du skrev att du 'tror' att han inte har sata...
Även om det är en raid-kontroller så går det köra diskarna utan att stoppa ihop dem i någon array. Man använder dem som 'vanliga' diskar bara.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

Sorry nu tappade du mig lite. Nej har inte kollat i lådan. Antar att det inte är ett överbra moderkort då det är billigt hopplockat av någon annan kompis jag aldrig har träffat. Den är väl några år också. Men jag kan ju ha fel och mycke fel också. Det blev lite hastigt nu då lönen damp ner.

Tack för all hjälp.