Permalänk
Medlem

Arctic Cooling ATi Silencer

Tjenare!
Nu ska jag beställa en fläkt till mitt 9800 Pro 128MB, vilken är bäst av Arctic Cooling ATi Silencer 1 / Arctic Cooling Silencer?

Arctic Cooling Silencer
http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=517&session=7ad91d4...

Arctic Cooling ATi Silencer 1
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=ACVGA-ATI1

/Marco

Visa signatur

/M

Permalänk
Medlem

Ja hur ligger det till? Någon upplyst som läst en recension eller har egen erfarenhet?

Spontant känns det som den nya modellen ( ATI silencer1) skulle vara vassare...

Visa signatur

[ICARUS][b][ATHLON 64 X2@2500MHz][EPOX 9NDA3+][4x512MB CORSAIR XMS][GF 6800ULTRA@450/1250][THERMALTAKE TSUNAMI]
[NEMESIS][PENTIUM 4E@3500MHz][ASUS P4C800-E DELUXE][2X512MB TWINMOS DUAL][GF 6800LE@12x1,6,405/860][CT DRAGON]
[/b]

Permalänk

Jag har faktiskt provat båda - den gamla "cooling silencer" gav upp (gängpaj extraordinär vid rengöring av flänsen) och ersattes av en "ati silencer".

Den senare kyler helt klart bättre, men ger en högre ljudnivå, och en underlig sak är att den drar luft utifrån genom kylflänsen, till skillnad mot den gamla som matade luft genom fläkten, via flänsen och ut ur lådan.
...först trodde jag att jag lyckats vända kabeln åt fel håll, men icke (fläkten ville inte snurra igång om man vände på polariteten)...
Detta är högst troligen orsaken till att den kyler bättre i alla fall.
Ati-modellen har koppar i anliggningsytan mot GPU:n, silencern är helt i aluminium, frågan är om det har någon sexuell betydelse egentligen.

Summa sumarum - den ena är tystare, den andra gav lite mera utrymme för överklockning av GPU:n.

Själv gillade jag inte det ökade ljudet, projekt "tysta burken" tog ett steg tillbaka med detta bytet.

/J

Permalänk
Medlem

min ATI Silencer 2 är iaf grymt mycket tystare än min orginal Asus kylare

men jag är lite missnöjd med klockningen, klarade bara 5-10mhz högre på core och minnena.

Visa signatur

Antec SLK3000B | Tagan 480W | AMD A64 3000+ Winchester | Zalman CNPS7000B-CU | MSI RS480M2 | 1x512 A-data Vitesta PC4000 | Sapphire X700Pro 128mb | Seagate 120+200GB
var snäll och CITERA när du skriver till mig :)