Permalänk
Medlem

Kylfläns på ram-minnen

Hur mycket mer kan man klocka om man köper kylning till minnena. Posta gärna resultat om ni har några efter att satt på extra kylning...

Permalänk
Medlem

Jag har själv inte provat, men det verkar inte som om man behöver extrakylning till minnena (om man har vettig boxtemp...) om man inte höjer spänningen _kraftigt_.

Permalänk
Medlem

Självklart behöver man inte ha kylning på minnena men jag undrar om det kan ge nå bättre överklockningsresultat och i så fall hur mycket.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kxdude
Självklart behöver man inte ha kylning på minnena men jag undrar om det kan ge nå bättre överklockningsresultat och i så fall hur mycket.

http://www.mikhailtech.com/modules.php?name=Articles&rop=show...

Visa signatur

Kass DATA

Permalänk
Medlem

Tack! den var gankska bra. Synd att han inte hade några överklockningsresultat före och efter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kxdude
Självklart behöver man inte ha kylning på minnena men jag undrar om det kan ge nå bättre överklockningsresultat och i så fall hur mycket.

Okej, jag skrev lite luddigt.

Man behöver ingen extrakylning till minnena då man _överklockar_ om man inte höjer spänningen på minnena kraftigt. I den där recensionen skiljer det ett fåtal grader och jag är ytterst skeptisk till att det skulle ha varit någon skillnad i klockning.

Permalänk
Medlem

Hur är det med minnena på grafikkort? De brukar ju bli tämligen varma redan vid normal användning. Är temperaturdifferansen lika liten som på ram:et vid oc?

Permalänk
Medlem

Kyla DDR minnen?

Fullständigt bortkastade pengar om du frågar mej.

Fast kanske om du ska köra dem i 3,5 volt eller nåt.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Medlem

Jag tror inte att det skulle ge så mycket men produkten finns och många snabba minnen har redan extra kylflänsar på (oftast den heltäckande varianten). Därför är det intressant att se om någon har lyckats nå bättre med just ÖVERKLOCKNIG. Så snälla! slut på alla dumma funderingar, de kan jag komma med själv. Jag vill ha resultat...om det finns några. Jag har nämligen gamla kylflänsar till minnet på mitt gamla GF2 GTS som ligger och skräpar men jag har ingen lust att slita loss dem om det inte gör någon skillnad iaf.

Sen kan det vara intressant för andra om man har runt 3V på minnena och det faktiskt gör skillnad.

Jag kanske gör det själv tillslut och då skriver jag resultatet här så kan ni se men först måste jag köpa ett nytt nätagg som klarar av det

Permalänk
Medlem

jag läste en recention där dom lyckades klocka 2 mhz mer med kylningen på minnena...

dom sa ochså att det var borkastade pengar...

Visa signatur

Acer Predator Orion 3000 | Intel i7 10700 | 2x8GB RAM | M.2 1TB | RTX 3060 Ti
Intel i5 8600k @ 4.5ghz 1.255 Vcore | Corsair Vengence 2666mhz CL16 2x8GB RAM @ 3200mhz 1,35V | Kingston A2000 M.2 1TB | ASUS ROG Strix GeForce® GTX 1070 Ti | 750W PSU

Permalänk
Medlem

En som har fattat grejen! Tack Markus_d. Fortsätt på det viset om det är någon som har lyckats bättre än fjuttiga två MHz mer