Permalänk
Medlem

Störning på Telias 8000?

Jaha nu är jag tillbaks med nya dåliga rön angående mitt Telia 8000.

Har aldrig kommit upp över 5Mbit/s med Telia 8000. Det är historia

Nu under helgen med början på fredag har jag totalt ramlat ned till att få max 991 Kbit/s mottagning och runt 280 Kbit/s i sändning . Är det fler härinne som har märkt nån störning i trafiken? Vet att dom fixade nåt med bredbandssrörning inne i Falun. Trodde då att efter det skulle det bli bra. Pyttsan det var då jag halkade rejält nedåt. Verkar som dom har nedgraderat mig. Fast jag sitter inte i Falun. Men man kan börja fundera vad Telia håller på med. Har beställt ett nytt modem. Så då ska det bli intressant om jag får nå bättre fart. Annars har jag nu fått ett nummer att ringa upp på Telias hastighetsgrupp. Fick den av supporten.

Visa signatur

Dator : Gigabyte Z690 - Intel Core i5-12600K - 16GB 3200Mhz DDR4 Crucial ballistix - Samsung 860 Evo Basic 1 TB - Gainward Ghost 3060TI - Corsair RM 650W - Corsair Obsidian Series 550D

Permalänk
Medlem

Re: Störning på Telias 8000?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ploppsan
Jaha nu är jag tillbaks med nya dåliga rön angående mitt Telia 8000.

Har aldrig kommit upp över 5Mbit/s med Telia 8000. Det är historia

Nu under helgen med början på fredag har jag totalt ramlat ned till att få max 991 Kbit/s mottagning och runt 280 Kbit/s i sändning . Är det fler härinne som har märkt nån störning i trafiken? Vet att dom fixade nåt med bredbandssrörning inne i Falun. Trodde då att efter det skulle det bli bra. Pyttsan det var då jag halkade rejält nedåt. Verkar som dom har nedgraderat mig. Fast jag sitter inte i Falun. Men man kan börja fundera vad Telia håller på med. Har beställt ett nytt modem. Så då ska det bli intressant om jag får nå bättre fart. Annars har jag nu fått ett nummer att ringa upp på Telias hastighetsgrupp. Fick den av supporten.

Ifall du menar att du laddar hem i 991kb/s och andra tankar i 280kb/s av dig så förstår
jag inte vad du menar med "störningar". Snabbare än så lär du inte komma upp i med 8mbit.
Ursäkta ifall jag läst fel/uppfattat fel nånstans.

Visa signatur

System: AMD Barton XP 2500+ || Standard 256MB PC-400 x2 || Maxtor 80GB 7200RPM 8MB || EPoX EP-8RDA3i nForce2 Ultra400 || Club 3D Radeon 9600Pro 128Mb || NEC ND-2510 DVD Dual-Layer || Aspire X-Dreamer II Miditower ||

Permalänk

tror faktiskt att han menar att han får dessa värden med TPtest.
Finns iof redan en tråd om detta här just nu.

Permalänk
Avstängd

Re: Re: Störning på Telias 8000?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Helander
Ifall du menar att du laddar hem i 991kb/s och andra tankar i 280kb/s av dig så förstår
jag inte vad du menar med "störningar". Snabbare än så lär du inte komma upp i med 8mbit.
Ursäkta ifall jag läst fel/uppfattat fel nånstans.

Med tanke på att hon/han skriver 991kbit så tror jag inte hon/han menar kb/s right?

Visa signatur

-=XP-M 2400+=- -=Abit AN7=- -=9700PRO=- -=TW/WB 2x256[BH5]=- -=Antec True Power 550W=- -=Audigy2=- -=Maze 4@CPU=- -=Samsung 959NF[BNC]=-
-=Clock=250x10.5 | 11-2-2-2 [Sync][CPU Interface enable]=-

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Störning på Telias 8000?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Korvskall
Med tanke på att hon/han skriver 991kbit så tror jag inte hon/han menar kb/s right?

Aha ok. (Vet själv inte skillnaden på kb/s och kbit/s

Visa signatur

System: AMD Barton XP 2500+ || Standard 256MB PC-400 x2 || Maxtor 80GB 7200RPM 8MB || EPoX EP-8RDA3i nForce2 Ultra400 || Club 3D Radeon 9600Pro 128Mb || NEC ND-2510 DVD Dual-Layer || Aspire X-Dreamer II Miditower ||

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Störning på Telias 8000?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Helander
Aha ok. (Vet själv inte skillnaden på kb/s och kbit/s

Det vet nog ingen annan heller så länge man följer normerna, något som inte brukar höra till vanligheterna i dessa trådar.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Medlem

Lite bättre förklaring ska ni få. Det är med TPTest som jag får dessa värden. Och jag ska nog få bättre än dessa. Man ska väl ändå komma nära 6 Mbit har jag förstått. Eftersom dom flesta får det. Bor nära telestationen också.

Visa signatur

Dator : Gigabyte Z690 - Intel Core i5-12600K - 16GB 3200Mhz DDR4 Crucial ballistix - Samsung 860 Evo Basic 1 TB - Gainward Ghost 3060TI - Corsair RM 650W - Corsair Obsidian Series 550D

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Störning på Telias 8000?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Helander
Aha ok. (Vet själv inte skillnaden på kb/s och kbit/s

Det är ingen skillnad mellan kb/s och kbit/s. "b" är en förkortning för "bit", en bit är en etta eller en nolla (binära talsystemet). Man brukar skriva ut bit för att förtydliga att det inte handlar om byte, vilket är storheten vi mäter mängd data i. En byte är åtta bit. Uppkoppling brukar mätas i hur många bit man kan hämta hem i sekunden, Kbit/s. (stort k för att förtydliga att det handlar om 1024 och inte om 1000) Om man har 8Mb:s uppkoppling har man en teoretisk maxhastighet på (8Mbit/s)/8 = 1MB/sekund (megabyte). TP-test visar hur många kbit/s ens uppkoppling klarar av praktiskt, så under 1Mbit/s är dåligt med en 8Mbit/s-uppkoppling.

Visa signatur

HEPC: -[ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac]-[AMD Ryzen 2700X]-[G.Skill TridentZ RGB 2x16 GB@3333 MT/s]-[Corsair ST600 Platinum]-[be quiet Dark Rock Pro 4]-[Intel 660p 2 TB]-[Gigabyte 2080 Gaming OC]-

Permalänk

Jag laddar hem i max 850kb/s och har ca 90kb/s upload när det går som bäst på mitt ADSL 8000. Med TPtest får jag strax över 7mbit download och 870kbit upload, duger helt klart för min del.
I ditt fall är det troligast för långt avstånd till telefonstationen eller fullbelastad station med de värden som du får.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem

Troligen fullbelastat då. Jag ser ju telestationen från mig. En gång i tiden när man kunde kolla hur långt bort man bodde ifrån stationen så fick jag (vad jag kommer ihåg) runt 1700 meter.

Visa signatur

Dator : Gigabyte Z690 - Intel Core i5-12600K - 16GB 3200Mhz DDR4 Crucial ballistix - Samsung 860 Evo Basic 1 TB - Gainward Ghost 3060TI - Corsair RM 650W - Corsair Obsidian Series 550D

Permalänk
Hedersmedlem

Ursäkta om jag är en besserwisser nu, men kb är kilobit och därmed är 900kb/s sämre än vad man ska förvänta sig med Telia 2000...

Mycket viktigt med stora och små bokstäver i såna här lägen, speciellt i en tråd som denna (där det var en missuppfattning från början ).

kb/s = kilobit per sekund (används sällan)
kB/s = kilobyte per sekund (standard)
kbps = kilobit per sekund (standard)
kBps = kilobyte per sekund (används sällan)

(För Megabit och MegaByte, gäller Mbps och MB/s för det mesta.)

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Det ända jag har varit med om med mitt Telia 8000 är att det nångång förut i alla fall segade som fan, gick värre än 56k modem, och sen att jag ibland bara fick ut runt 3Mbit/s. Men för det mesta är det som det ska och leverar ungefär 6,90Mbit/s