Permalänk
Medlem

Korrupta filer

Har sökt forumet men har inte hittat något svar på mitt frustrerande och konstiga problem.

När jag laddar hem filer över tex DC++, ftp och tom bittorrent så blir nästan alltid någon utav filerna korrupt. Med bittorrent så blir det en bit som aldrig "hashar" klart utan stannar på 99.9%. Har testat samma torrent-fil med 4 olika klienter. Det rör sig oftast om rar-filer. Tex 1 fil av 70 blir korrupt.

Först tänkte jag att filen var trasig från början men så pratade jag med användaren som hade filen. Inte helt oväntat så var filen hel på hans dator. Han provade att skicka samma fil över ftp men icke.
Det lustiga är att laddar jag exakt samma fil från samma användare till en annan dator i samma nätverk som min egen så fungerar filen felfritt. Så routern verkar vara utesluten ur problemet.

Jag har började misstänka trasiga minnen eller att min hårddisk börjat sjunga på sista versen. Men även om jag laddar hem samma fil till en annan hårddisk så blir den korrupt.

Tänkte att nätverkskortet hade gett upp så jag provade med två andra kort men med samma reslutat. Även om jag stänger av min brandvägg, Agnitum Outpost, och mitt antivirusprogram, AVG Anti-Virus 7.0.

Jag har under senaste dygnet testat minnet med Memtest86 och testat hårddiskarna med Hitachis Diagnostikprogram. Inga av programmen visar några som helst fel på hårdvaran.

Formaterade hårddisken och la in allt igen men även detta förgäves. Hårddisken är defraggade och kontrollerade med chkdsk även på dåliga sektorer.
Alla hårddiskar kör NTFS. Det uppstår alldrig fel på filerna jag skapar själv utan bara på filer jag laddar hem.

Jag ska lägga in Prime95 och köra det ett tag och se om några fel uppstår.

Finns det någon som har tips eller rentav en lösning på det hela?

Edit: Hårddiskar är kylda och liggar mellan 31-33 grader.

Permalänk
Medlem

har du nån brandvägg? Har hört att detta problem kan uppstå med tex Zone Alarm...

Visa signatur

| Tablet: | Samsung Galaxy Tab 2 7.0 | CyanogenMod 10 |
| Laptop: | HP Mini 2140 | Atom N270 1.6 GHz | 2 GB PC5300 | GMA 950 | 64 GB SSD | Xubuntu |
| HTPC: | P4 3.0 GHz | Zotac GF9300-I-E | 3 GB PC6400 | 320 GB HDD | Xubuntu |
| Server: | C2D E6750 2.66 GHz | 4 GB PC5300 | 160 GB + 160 GB + 1 TB HDD| Xubuntu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oxygen
har du nån brandvägg? Har hört att detta problem kan uppstå med tex Zone Alarm...

Läser du en gång till så kan du se att jag skrev att jag använde mig av Agnitums Outpost Firewall.

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem. Det är den huvudsakliga anledningen till att jag inte har bytt till Linux än, alla distar jag tankar blir korrupta. De går att boota på och så, men när jag installerar blir det tusen och en fel på olika packages.
Har testat minnet, hårddiskarna samt bytt nätverkskort(sprillans nytt Ovislink Gigabit)... Inga fel hittade.
Jag misstänker att det är mitt moderkort eller min processor som spökar. Kanske IDE-kablarna.
Om någon har en lösning, posta för guds skull.

Visa signatur

i5-4670k | GTX 670 | ASUS Z87-A | 2x4GB Corsair Vengeance 1333 MHz | Corsair VX 450 | 80 GB Intel X25 SSD systemdisk | 256 GB Samsung 840 spel/cachedisk | 2+3 TB WD Green lagringsdiskar | Fractal Define R4 | G2420HDBL (24") + L227WT (22")

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Jag har redan löst mitt problem.

Det visade sig vara routern iaf. Sitter med en D-Link 624+. Så fort någon dator blev satt i DMZ så blev vissa paket som skickades genom routern korrupt.

Men ett tips är väl att koppla bort routern, om du nu sitter med en, och kolla om du får fel på filerna. Fungerar det utan routern så är det bara att börja felsöka om det hänger på en inställning eller om den är trasig.

Permalänk

Bumpar denna tråd, har samma skitfel som trådskaparen men jag äger ingen router, endast ett zyxel adsl modem och windowsbrandväggen är nog igång.

nån som har löst problemet?

Visa signatur

Sex är bäst på fyra hjul - BMW

Permalänk
Medlem

Kan vara moderkort som orsakar CRC-errors, haft det på X antal datorer då man jobbade som datortekniker.