Permalänk
Inaktiv

Ping MAC-adress

Någon som vet ett windows program som kan pinga en MAC-adress?

Permalänk

Nä, det går inte... inte över internet iallafall. När ett TCP/IP paket passerar första routern på internet så försvinner mac-adressen ur den informationen.

Skulle vara vara form av ARP - RARP men det är ju för att koppla en IP till en mac-adress och sen pinga den kopplade IP-adressen, men som sagt så försvinner mac-adressen på internet och jag antar att det är där du vill "pinga" den och inte hemma mellan två datorer.

Permalänk
Inaktiv

Nä det är bara lokalt som jag ska pinga mac-adressen.
Håller dock att leka lite med winpcap nu för att hitta adressen.

Har märkt att datorn skickar ut "ip-nummer is-at MAC-adress" när datorn startas. Vet du eller någon hur man får den att göra om det förutom att pinga alla datorer eller .255 ?? Finns det något speciellt arp kommando man kan skicka ut?

Permalänk
Medlem

Undrar också om det fins något smidigt sätt att göra detta på, någon som vet?

Visa signatur

Militant VIM-användare.

Permalänk
Hedersmedlem

Finns ett unix-program som heter arping som gör vad du vill, men jag vet inte om det finns liknande till windows.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Vad exakt är det du är ute efter, vad vill du göra? Det borde ju vara ganska enkelt att skicka ut en ARP WHO-HAS, kan inte komma på ett windows verktyg som gör enbart detta just nu men om du förklarar exakt vad det är du vill uppnå så kanske jag kan hjälpa dig. Finns ju en del arp verktyg förutom arp kommandot som följer med i windows.

Visa signatur

I ask them why they never shower, and the usual response is something along the lines of "showering is like rebooting" and "I do n't want to lose my uptime."

Permalänk
Medlem

Hittade en lösning, tack ändå alla...

Visa signatur

Militant VIM-användare.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elipsion
Hittade en lösning, tack ändå alla...

Berätta vilken?
theboogieman vill nog veta om inte annat..

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Hehe, bra ide Aphex!

Jo jag pingade alla adresser i IP-ranget och kollade sedan min ARP-cache.
Där stod alla IP-adresser och MAC-adresser listade

Visa signatur

Militant VIM-användare.