Permalänk
Medlem

Videoredigering/DivX

Halloj grabbar

Visste inte vilket forum ja skulle välja, men...

Håller på o lär mig videoredigera lite. Har dock lite strul med exporteringen av filmerna.. Sitter just nu bara o gör lite små skitfilmer för att lära mig programmet (Premiere Pro), och vill då exportera DV-material i 320*240 pixels divx-avi.

MEN

Vilka inställningar ska jag göra i DivX encodern? Antingen blir det pixligt som fan, eller så vill inte MP spela upp filen. Har prövat allt från 512kbit till 2.5mbit, men får inte till det. Nån som har nåt tips på nåra bra inställningar? Deinterlace har jag kryssat i, för jag vill ju inte ha fula ränder. Men sen då? Hur många pass? Vad mer för inställningar?

Kolla runt i lite .nfos till nåra filmrellar, o dom snubbarna kör ju aldrig på mer än 1mbit.. så jag antar att ja måste ställa in nåt mer än bara bitrate, pass o deinterlace..

Nån som har nåra tips? Eller länk till bra FAQ?

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk

Ta en titt på www.doom9.net finns mycket nyttig info där. Sen tycker jag att du ska använda XviD istället för Divx

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Divx:en har lite problem i Premiere. Kör Divx EFTER du har exporterat filmen

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Medlem

Tackar för tipsen.

Jo, har prövat xvid, och vill köra det också, men där får ja ännu sämre resultat =/ blir till o läsa lite mer.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bran
Tackar för tipsen.

Jo, har prövat xvid, och vill köra det också, men där får ja ännu sämre resultat =/ blir till o läsa lite mer.

Prova att göra som Zapher säger och exportera filmen först utan att komprimera den. Sedan kör du en TwoPass XviD encode med VirtualDUB, det borde ge bra resultat.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"