Permalänk

Bygg problem

Hej fick lite delar till en ny dator.

AMD 64 3000+
MSI K8T-NEO-FIS2R
Samsung DDR 512 PC3200 CAS3.0 400 Mhz

Till det köpte jag en låda med 300w aggregat. På MyCom sa de att det skulle funka. Problemet är när jag kopplar in allt och ska starta datorn orkar den inte ta sig förbi den första bilden till bootningen. Tar jag bort alla IDE kopplingar kan jag få access till BIOSen men då har jag inget att boota ifrån. Det låter inte som ett minnes fel utan kan det kanske vara fel på nätaggregatet? Det konstiga är att jag får det att funka med den lilla hd helt inkopplad och de andra endast med el. Så fort jag kopplar de andra vie ide så orkar den inte göra något alls. Ett pekulärt problem.

Är det någon som har någon idé? Ska jag köpa ett nytt nätaggregat? I så fall vilket?

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Kan mycket väl tänka mej att det beror på nätagget, kolla hur många Ampere agget lämnar på 12V!

Ett litet exempel (detta är max amp och ca så skäll inte på mej )

A64 8-10A
Radeon 9800pro 5-9A
Hårddisk 1-2A
CD/DVD 1-2A

Så en dator med A64, Radeon9800, 2xHD, 2xCD/DVD + lite fläktar odyl kan behöva så mycket som nästan 30A, allt fullt belastat!

Jag vet att det inte blir så i praktiken, syftet med detta var att göra dej uppmärksam på att en ny dator drar mycket ström, och det mesta från 12V-linan, så ha ett bra nätagg.

Om du hittar ett agg som lämnar 30A på 12V-linan och det kostar 500:- kan du utgå ifrån att det inte stämmer, Man får oftast vad man betalar för när det gäller nätagg.

Jag kör på Enermax och rekommenderar dom gärna då dom är erkänt starka/stabila på just 12V-linan.

Visa signatur

HP Spectre x360 15"
i7-9750H, 16 GB DDR4-2666, GTX 1650 4 GB, 1 TB SSD.

Permalänk

Ok sjysst men hur tar jag reda på amperen? På agget står bara watt o volt. Det här suger lite då aggen verkar dyra om man ska dra upp watten lite. Är det någon som har ett kostnadseffektivt förslag?

Permalänk
Medlem

tror MS reckomenderar 20A på deras forum på 12V så ett enemax 430W elle bättre brukar dom ofta föreslå vitt jag vet.

Sedan drar ju inte alla komonenter på +12V så du kan inte räkna på hela strömstyrkan där.

Permalänk

Ok men vi snackar tusenlappen för agget? Mycke pengar det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
tror MS reckomenderar 20A på deras forum på 12V så ett enemax 430W elle bättre brukar dom ofta föreslå vitt jag vet.

Sedan drar ju inte alla komonenter på +12V så du kan inte räkna på hela strömstyrkan där.

På MSI-forum går rekommendationerna mellan 18-24A minst.

Nej, inte alla men dom flesta som förbrukar mycket, drar från 12V-linan idag.

Visa signatur

HP Spectre x360 15"
i7-9750H, 16 GB DDR4-2666, GTX 1650 4 GB, 1 TB SSD.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swed
På MSI-forum går rekommendationerna mellan 18-24A minst.

Nej, inte alla men dom flesta som förbrukar mycket, drar från 12V-linan idag.

ursäkta men jag har en av deras support killar på min ICQ och vet vad han brukar rekomendera å det kommer från MSI. minst 20A som sagt helst enemax 430W eller bättre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
ursäkta men

Hehe, det är lugnt, jag tror dej :D.
Det jag skrev var vad som brukar rekommenderas i forumet.

Visa signatur

HP Spectre x360 15"
i7-9750H, 16 GB DDR4-2666, GTX 1650 4 GB, 1 TB SSD.