Linux till min Opteron, hjälp

Permalänk
Medlem

Linux till min Opteron, hjälp

:confused::confused::confused:

Skaffade mig ett nytt system för någon vecka sedan. Dubbel AMD Opteron 240 (en 64-bitars CPU). Detta var ett roligt köp, men det känns inte bra att bara sitta med Windows. Helt onödigt. Om ni vill får ni gärna ge mig förslag på dist. och lite howto's för att så smärtfritt som möjligt övergå till ett fungerade OS. BTW jag har också en SATA Raptor disk som jag gärna vill kunna utnyttja. Då jag har ett MSI Master2 FAR mobo måste SATA-kontrollern installeras som SCSI-kontroller per diskett då man gör en Windows 2000/XP installation. Hur skall detta lösas vid installation av Linux?

jag jobbar med photoshop och jobbar med att lära mig 3d max. hur blir det med dessa preogram då? kompabillitet?

PS Jag vill ha utseende (GUI:n skall vara snygg ) och bra funktion kombinerat DS

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem

Linuxdisten med bäst stöd och snabbaste uppdateringarna för AMD64 är Gentoo.

+ Bra paketsystem
+ Bra dokumentation
+ "Bleeding Edge"

- Source based, det tar tid att kompilera
- Relativt hög inlärningströskel

Annat än Gentoo vet jag bara Fedora som har en 64-bitars dist, men det finns säkerligen fler.

3DS och PS fungerar inte i Linux. Men Maya finns till linux och PS kanske kan gå att få igång med Wine eller Codeweavers Crossover (Som kanske bygger på wine?).

Och angående GUI:et så styrs det inte av vilken dist du väljer utan av vilken skrivbordsmiljö och fönsterhanterare du väljer.

Visa signatur

Yarr?

Permalänk
Medlem

Kör MSI Master2-FAR med 2st 244 Opteron.
Kör 2st sata diskar i raid en scsi disk som systemdisk å pata diskar i raid0 går fint å mjukvaru raida i linux.
Boota gör man från cd skivan och sedan om det behövs går drivisar kallade moduler att ladda in när man bootat upp gentoo från skivan så man kan komma åt skivan i fall det inte laddas automatisk.

3D studio max fugerar inte i linux med du kan köra vmware jag gör det. kräver en ptach osv för å fugera i 64bit linux men det får man ta efter att du fått in gentoo då tex. Sedan får du köra 2D i vmware i tex windows XP eftersom grafikortet vmware härmar inte stödjer 3D. Går å köra vmware i fullskärm om du inte har twin view annars fönster. Kör själv 3D studio max i vmware å det fungerar fint.

GUI får du välja själv fins hundratals. Rekommenderar xorg servern med för ditt wm inte gammla Xfree.

KDE är nåt OSX/Windows style och openbox 3 som ajg kör är välldigt strippat men slappt tycker jag. Kräver minimalt med resurser och man kan ha snabbknapar å program på en meny som man får fram med högerknappen.

Men jag kan säga att allt du vill ha går å lösa med en å annan kompromis men det krväer kunskap så har ud inte kör linux innan så görs det inte på en handvänndning.

Men jag kör det som du vill ha så jag vet att det går.
Allt på det moderkortet stödjs i linux vad jag testat.

Dock får du sälja ditt grafikort å köpa ett NVIDIA om du ska ha 3D stöd då ati inte kommer släppa några för 64bit linux tidigast vid introducktionen av windows 64bit.
Annars får du köra xorg eller xfree's ati drivisar som inte stödjer mer än 2D å det är väll igen höjdar prestanda i dom.

Här är lite bilder med som ajg tagit på min WS:
http://1701-enterprise.no-ip.org/patrik/gentoo64_1.jpg
http://1701-enterprise.no-ip.org/patrik/gentoo64_2.jpg
http://1701-enterprise.no-ip.org/patrik/gentoo64_3.jpg
http://1701-enterprise.no-ip.org/patrik/gentoo64_4.jpg

Permalänk
Medlem

tusan! det var inte bra alls. jag som inte tycker om NVIDIA. Hade inte nya Gentoo 2004.1 Catalyst drivisar med? skall inte de stöda 3D?

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Qupid
tusan! det var inte bra alls. jag som inte tycker om NVIDIA. Hade inte nya Gentoo 2004.1 Catalyst drivisar med? skall inte de stöda 3D?

hehe det är 32bit gentoo du snackar om Du får tanka en speciel amd64 version där allt är kompilerat för 64bit på den. Bootar inte på nåt annat än x86-64 processorer. Gentoo 2004.1 är för uråldiga 32bit maskiner

Desutom slår mitt GeForce 3 ett 9800PRO klocakt till 260/530 i linux i glxgears och mitt 5900U är nästan 3 gånger snabbare på å rendera i opengl än 9800PRO/XT whate ever i linux.

ATI suger bara är så ska man ha linux är det främst nvidia som gäller. Därför dom som kan nåt sitter med GeForce X kort mm i linux bara kolla vad utväcklare mm har på gentoos kanaler på irc osv. GeForce 4 ti 4200 är fan mö snabbare än något existerande ATI kort som går å köpa i dag.

Permalänk
Medlem

då vill jag brista ut en sång bestående av tusen och åter tusen TUSAN!
jahaja, med de pengarna jag spenderat på det kortet kan jag köpa ett bra annat. hur mkt kostade ditt kort? hur bra är ett QUADRO i prog och spel? Ett Matrox Parhelia 512?

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem

Det jag har hört (på gentoos forum och i #gentoo-amd64) är att ATI släpper sina 64-bitars drivrutiner för linux till sommaren.
Har själv ett 9800 PRO.

Visa signatur

Yarr?

Permalänk
Medlem

till sommaren, det är ju lång tid! well hell ...
Men det var iaf bra att jag investerade i en extra 17" CRT

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem

Jag sitter gämt i gentoos 64bit kanal å ati har sagt tidigast när windows 64bit kommer om det blir några.
Men det är ändå slött som ett GeForce 3 TI500 typ.

Tror det kostade 5800kr i agusti eller om det var september min inte ricktigt.
Quadro kostar la 20-25K typ?

Permalänk
Medlem

Hur kan du uttala dig om prestandan på ett kort när de inte ens släppt drivrutinerna till det?

Visa signatur

Yarr?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Quadro kostar la 20-25K typ?

jojo, Quadro Super Duper versionen, men man kan ju hitta en annan som inte kostar skjortan. du... har inte koll på prestandan hos ett Quadro?

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Johanta
Hur kan du uttala dig om prestandan på ett kort när de inte ens släppt drivrutinerna till det?

fins 32bit drivisar ju!!!!!!!! Så snacka inte sånt med mig. Hade du vetat lite så hade du vetat just att ati inte har nån höjdarprestanda i opengl. Kan släppa drivisar bäst dom vill när kortet suger på det.
Korten presterar likvärdig i 32 som 64bit miljö i stort sett har kört min 5900U i både 32 ovh 64bit igen skillnad.
ett 5900U är nästan 3 gånger snabbare i glxgers än 9800PRO tex som mäter opengl prestandaden så det säger en del.
Folk som köper ATI kort till linux tex 9800PRO går på en nit pga okunighet då dom inte vet att ett kort presterar olika på DIrect3D och opengl.
Nvidia är snabbare på OpenGl och ati snabbare på Direct3D därför man inte kör ati i linux och varför många kör ati i windows.
Fins redan en tråd om det på swec läs den.

Citat:

jojo, Quadro Super Duper versionen, men man kan ju hitta en annan som inte kostar skjortan. du... har inte koll på prestandan hos ett Quadro?

I prinsip brukar det vara prestandamäsigt det samma förutom vissa extra futures. Och så klarar det nog en 3200x2400 i öpplösning pär ramdac eller så.

Permalänk
Medlem

Vad som verkligen behövs är ju ett nytt modernt test av grafikkort under Linux. Då det inte finns något som visar prestandan där (heck, finns knappt opengl tester i vanliga tester på hårdvarusidor längre). Hade man haft nog med cash så hade man ju nästan köpt några kort själv bara för att kunna testa dem och jämnföra korten så att det finns något att gå efter när man ska köpa grafikkort ifall man kör Linux, sedan säljer man dem ju. För oavsett vad folk säger om att nvidia är bättre än ati (vilket jag håller med om) så är det bästa sättet att få folk att förstå det på genom att visa dem benchmarks osv..

Permalänk
Medlem

Jag tvivlar starkt på att 5900U presterar 3 gånger bättre än ett 9800 PRO/XT i OpenGL pga. bättre hårdvara. Då är det snarare ATIs värdelösa linuxstöd som spelar in.

Visa signatur

Yarr?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Johanta
Jag tvivlar starkt på att 5900U presterar 3 gånger bättre än ett 9800 PRO/XT i OpenGL pga. bättre hårdvara. Då är det snarare ATIs värdelösa linuxstöd som spelar in.

spelar igen roll mjukvara är lika stor del av att grafikort som grafikortet självt. En bil är iget utan en förare å det är klänt facktum att ati är sämmre på opengl även i windows.
Kan ju kolla i forum med folk som har 9800 osv som testat Q3. visst ftp:sen räcker ju för å spela Q3 mer än väll men det framgår ganska klart av dom som kör ati kort att prestandan inte är nära ett nvidia kort.

FIns igen annledning att köpa dåligt stöd hårdvara som är snabb på papper.

Kan ju be några med nyare ati kort å köra glxgeras så kan vi gämmföra har ett GeForce 3 och ett 5900U som jag kan testa med.

Permalänk
Medlem

fast nu är ju inte glxgears alltid den bästa benchmarken. Då antalet färger du kör på påverkar det hemskt mycket.

However,

http://forums.gentoo.org/viewtopic.php?t=55278&highlight=rade...

http://forums.gentoo.org/viewtopic.php?t=55278&highlight=rade...

Visar några olika Ati korts resultat.

Permalänk
Medlem

Vore kanske ett arbete för Sweclockers att testa prestandan hos olika grafikkort i Linux. Det skulle jag tycka vara intressant.

Visa signatur

Amiga 500, Vampire 500 V2
Pentax K-1, Ricoh GR III, Dji Mini 2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
spelar igen roll mjukvara är lika stor del av att grafikort som grafikortet självt. En bil är iget utan en förare å det är klänt facktum att ati är sämmre på opengl även i windows.
Kan ju kolla i forum med folk som har 9800 osv som testat Q3. visst ftp:sen räcker ju för å spela Q3 mer än väll men det framgår ganska klart av dom som kör ati kort att prestandan inte är nära ett nvidia kort.

FIns igen annledning att köpa dåligt stöd hårdvara som är snabb på papper.

Kan ju be några med nyare ati kort å köra glxgeras så kan vi gämmföra har ett GeForce 3 och ett 5900U som jag kan testa med.

Och du lyckas missa min poäng ännu en gång.
Jag håller helt och hållet med dig om att mjukvaran är minst lika viktig som hårdvaran, och jag har inte sagt emot dig där heller. Det jag tvivlar på är att ett FX5900U är 3 gånger bättre än ett 9800PRO rent hårdvarumässigt, som du påstår.

Och som jag sagt tidigare äger jag själv ett ATI Radeon 9800 PRO och är plågsamt medveten om de dåliga drivrutinerna till linux.

Visa signatur

Yarr?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 81_jocke
Vore kanske ett arbete för Sweclockers att testa prestandan hos olika grafikkort i Linux. Det skulle jag tycka vara intressant.

Har gjort det för ett tag sedan och de verkade intresserade. Vet dock inte hur pass det ligger till med de olika redaktörernas kunskaper inom GNU/Linux området, så kanske tar sin tid ifall de ens gör det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Johanta
Och du lyckas missa min poäng ännu en gång.
Jag håller helt och hållet med dig om att mjukvaran är minst lika viktig som hårdvaran, och jag har inte sagt emot dig där heller. Det jag tvivlar på är att ett FX5900U är 3 gånger bättre än ett 9800PRO rent hårdvarumässigt, som du påstår.

Och som jag sagt tidigare äger jag själv ett ATI Radeon 9800 PRO och är plågsamt medveten om de dåliga drivrutinerna till linux.

Har jag påståt det?

ATI är sämmre på opengl och deras drivisar är rent usla till linux. Var bara nåt årsedan dom var totalt värdelösa i windows med innan 9700 osv kom.
Kompisen har mailat ati å dom skiter i princip i linux användarna då det är ca 0.5% av deras kunder som har nåt intrese i annat os än windows så han fick då bittert erfara bristande stöd för ati hårdvara ett bra tag innan det kom ut drivisar till linux.
Kom drivisar tillslut men inte var det tack vare ati som vägrade släppa dockumenten för att kuna skriva drivrutiner till mobile chipet för hans bärbara dator.

Nu fins det drivers men dator är ju över 1 år gammal i alla fall välldigt kul å vänta. Innan du har bra drivers till dit 9800 til både 32 och 64bit linux så fins det redan ett par generationer nyare kort.

ATI och Linux är iget en seriös användare kör så läge det bara går å undvika har läge varit en mardröm för en linuxanvändare kolla bara med folk som kört linux i många år.

jag får ca 8400 poäng oklockat med mitt 5900U i 32bit färger med 2560x1024 upplösning i twinview så valet för mig är rätt självklart.

glxgers kanske inte är den bästa gämmförelsen men kan säga att är nåt fel där så märks det i spel med.
Brukar fungera bra å gämmföra med här hemma i alla fall på mina datorer.

Dom flästa utväcklarna och opsen på gentoo-amd64 kör antigen GeForce FX eller GeForce FX Quadro tills sina dual opterons och vi har diskuterat ati och nvidia under linux och var ganska klart att nvidia är både hårdvarumäsigt och mjukvarumäsigt överlägset i opengl uunder linux och köpa ett ati kort till 64bit linux är rent slöseri då det inte fins 64bit drivisar och om dom kommer vet igen när i så fall då ati inte släpper några fören windows 64 fins ute i alla fall.

Varför ödsla 2.5-3K på ett 9800PRO när jag kan få 5900 för 1.8K å få 2.5 gånger bättre prestanda i linux?
Är ju ändå vad man får ut IRL som räknas.

Permalänk
Medlem

Re: Linux till min Opteron, hjälp

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Qupid
jag jobbar med photoshop och jobbar med att lära mig 3d max. hur blir det med dessa preogram då? kompabillitet?

Du får nog hålla dig till windows om du ska hålla på med 3d studio max, photoshop funkar i wine men jag tippar på att det funkar bättre native.

Om du vill gå över till linux är du tvungen att välja alternativa program

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
...nvidia är både hårdvarumäsigt [...] överlägset i opengl uunder linux...

Nu får du gärna förklara dig. Hur kan något vara hårdvarumässigt överlägset under en viss kärna? Är kanske S3 hårdvarumässigt överlägsna om man kör HURD?

Visa signatur

Estne volumen in toga, an solum tibi libet me videre?
(Är det där en pergamentrulle i din toga, eller är du bara glad att se mig?)

Permalänk
Medlem

ATI's linux drivare är dåliga helt enkelt tyvär.

Men hade ja haft en sån värsting dual Opereton så hade det blivit gentoo-amd64
också med senaste KDE 3... jag föredrar en skön skrivbordsmiljö..

Permalänk

Är inte Radeon Linux drivrutinerna baserade på FireGL drivisarna?
Och de komm ju bara till för att prosen skulle köra sina FireGL i Linux workstations med maya och liknande ... så prestanda i spel är väll kanske inte det viktigaste ... men vad vet jag ?

Visa signatur

Programmer is an organism that turns coffee into software.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Irlut
Nu får du gärna förklara dig. Hur kan något vara hårdvarumässigt överlägset under en viss kärna? Är kanske S3 hårdvarumässigt överlägsna om man kör HURD?

Hört talas om Direct 3D? Det körs i windows främst. Tror du 3D mark eller nåt spel kör opengl i windows? Nej.
Prestandan på opengl och Direct 3D är olika på ett kort.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Hört talas om Direct 3D? Det körs i windows främst. Tror du 3D mark eller nåt spel kör opengl i windows? Nej.
Prestandan på opengl och Direct 3D är olika på ett kort.

Ja, jag är fullt medveten om vad Direct 3D är. Vad gäller spel som använder OpenGL under Windows har vi alla de spel som är baserade på Quake 3s motor. Om jag inte minns fel skall även Doom 3 använda OpenGL? Detta har dock inte att göra med min fråga.

Jag förstår dock fortfarande inte hur ett kort kan vara hårdvarumässigt överlägset under ett speciellt operativsystem. Det är något av en paradox.

Sen bör du nog tänka över din attityd lite, samt läsa §1 av forumreglerna.

Visa signatur

Estne volumen in toga, an solum tibi libet me videre?
(Är det där en pergamentrulle i din toga, eller är du bara glad att se mig?)

Permalänk
Hedersmedlem

debian har ju också en variant för 64-bits processorer....

men helst vill jag att slackware ska släppa en variant för dem, då är den perfekt

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Irlut
Ja, jag är fullt medveten om vad Direct 3D är. Vad gäller spel som använder OpenGL under Windows har vi alla de spel som är baserade på Quake 3s motor. Om jag inte minns fel skall även Doom 3 använda OpenGL? Detta har dock inte att göra med min fråga.

Jag förstår dock fortfarande inte hur ett kort kan vara hårdvarumässigt överlägset under ett speciellt operativsystem. Det är något av en paradox.

Sen bör du nog tänka över din attityd lite, samt läsa §1 av forumreglerna.

ATI: Bäst på Direct3D.
NVIDIA: Bät på OpenGL.

Känt facktum.
Både hårdvaru och mjukvarumäsigt har inget med oprativystem å göra dock drivisarna till oprativ systemet som avgör hur optimerade dom är och kan ati inte klämma ur mer ur ett 9800PRO än vad jag kan med ett GeForce 3 så kan man ju undra. Dock skier ATI i princip i linuxanvändarna vet av egen herfarenhet då kompisen mailade dom och dom har iget störe intresse i linux heller pga liten efterfrågan av stöd från deras kunder.

Fins igen anledning å köpa ett kort som är sämmre än konkurentens.

Kombinationen av hårdvara, drivrutiner å brist på utveckligstöd gör ett ati kort till ett dåligt val.

Kan ju kolla med någon utvecklar på gentoos amd64 kanal på irc då deta diskuterats där med.

Ni får gärna tro ati är bra i linux.

Lycka till!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
ATI: Bäst på Direct3D.
NVIDIA: Bät på OpenGL.

Känt facktum.
Både hårdvaru och mjukvarumäsigt har inget med oprativystem å göra dock drivisarna till oprativ systemet som avgör hur optimerade dom är och kan ati inte klämma ur mer ur ett 9800PRO än vad jag kan med ett GeForce 3 så kan man ju undra. Dock skier ATI i princip i linuxanvändarna vet av egen herfarenhet då kompisen mailade dom och dom har iget störe intresse i linux heller pga liten efterfrågan av stöd från deras kunder.

Fins igen anledning å köpa ett kort som är sämmre än konkurentens.

Kombinationen av hårdvara, drivrutiner å brist på utveckligstöd gör ett ati kort till ett dåligt val.

Kan ju kolla med någon utvecklar på gentoos amd64 kanal på irc då deta diskuterats där med.

Ni får gärna tro ati är bra i linux.

Lycka till!

Det upplever inte jag som Irluts poäng över huvud taget. Huruvida ATIs drivare är bättre eller sämre än Nvidias är inte den relevanta punkten här, ej heller vilket kort som är bäst på OpenGL respektive Direct3d. Snarare var det terminologin du använde som diskuterades. Det är uppenbart för vilken medelbegåvad människa som helst att om skillnaden i prestanda mellan två kort skiljer sig beroende på vilket operativsystem du kör korten under, så är den differensen i skillnad (inte i värden, utan i skillnaden i värden, viktigt att notera) effekten av implementationen under de respektive operativsystemen (det vill säga en drivarfråga). That is all.

W

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WorldSpawn
Det upplever inte jag som Irluts poäng över huvud taget. Huruvida ATIs drivare är bättre eller sämre än Nvidias är inte den relevanta punkten här, ej heller vilket kort som är bäst på OpenGL respektive Direct3d. Snarare var det terminologin du använde som diskuterades.

Precis det jag ville ha sagt. Tack

Visa signatur

Estne volumen in toga, an solum tibi libet me videre?
(Är det där en pergamentrulle i din toga, eller är du bara glad att se mig?)