Decompressing RAR prestanda väldigt dålig!

Permalänk
Medlem

Decompressing RAR prestanda väldigt dålig!

Hej,

Jag kör min burk enligt sig, hd'n sitter först på via's sata raid controller.

När jag tex ska packa upp en 90x50MB stort arkiv så tar det ungefär 10 minuter, ibörjan tog det ca 5 minuter. Men tycker detta är väldigt långsamt, då det tog samma tid på min gamla xp 1800+ med ata100 disk.

Vad jag uppmärksammat är att processorn jobbar mellan 2-10% under uppackningsproceduren, och hårddisken rasslar som jag vet inte vad, förmodligen eftersom den måste läsa och skriva samtidigt. Men ändåså, så tycker jag att en sata disk borde vara lite snabbare på detta.

Några tipps om varför den blivit så slö? (har ca 50% diskutrymme ledigt). Och vad man kan göra åt saken..

Mvh

Nicke

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk

Jadu ingen aning om vad du kan göra åt saken. Men själv packar jag upp det på cirka 1.5 minuter från mitt 4x120 GB RAID till mitt 2x36 GBs RAID, och ca 2 minuter från mitt 2x250 GB RAID till mitt 2x36 GB RAID.

Permalänk
Medlem

körde en defrag, tyckte jag nyss kört en, men nu tog det ungefär 3min 30sec. Tråkiga är att processorn används knappt. 20% nu iaf typ.

Hårddisken som sätter gränsen, dax för lite sata raid antar jag..

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem

Japp det är hårddisken som sätter gränsen, som du säger så går det segt att packa upp och lägga in på samma disk. Skulle du haft en disk med arkiven och en där du packa upp skulle det gå mycket snabbare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av andreas_87_06
Japp det är hårddisken som sätter gränsen, som du säger så går det segt att packa upp och lägga in på samma disk. Skulle du haft en disk med arkiven och en där du packa upp skulle det gå mycket snabbare.

Jo funderat på om jag skulle införskaffa en disk till snart, men är inte i behovet av utrymme egentligen, skulle vara för snabbheten isf.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem

Endast marginellt men... Winace är snabbare än Winrar, och även Winace klarar RAR-arkiv.
Åsså kan man väl ställa in prioritet för programmen i options, så att mer av processorkapaciteten används.

Visa signatur

Phanteks Shift X: // ASUS ROG Strix B550-I Gaming // AMD Ryzen 7 5800X3D // Gigabyte GTX 1080 Ti OC 11Gb //
// Corsair Vengeance RGB Pro 3600MHz 2x16GB // Corsair H115i RGB Platinum 280mm //
// LG UltraGear GN850 34" IPS 160Hz WQHD // Samsung 970 Pro 1Tb NVMe SSD + Sabrent Rocket 2Tb NVMe //