köpte en bunt ritek skivor, väldigt intressant

Permalänk
Medlem

köpte en bunt ritek skivor, väldigt intressant

3 stycken printbara, samma fil vid alla bränningar, två av dom körde jag i 2x och en i 4x:

En rebranded G03 som jag har en bunt av, brände ner samma fil som ovan:

Hur ser man om dom verkligen är ritek dye? Det står i dvdinfo att dom är ritek men satans va usla, jag tyckte förra omgången jag köpte var väldigt tveksamma men det här är ju patetiskt.

Edit: Kört skivorna i en nd-1300. G04 skivorna ärköpta på discatonce och go3:an i ngn butik i UK som jag inte kommer ihåg namnet på.
Edit 2: Ska ta med ett par till jobbet så får en kille där med en pioneer brännare testa dom också.
Edit3: knäckte en ny spindel, första funkade bara bra.

Permalänk
Medlem

Välj "read media code" under "advanced commands" i fönstret du tagit screenshot på.
Sen kan du ju kika på undersidan om du fått skräpskivor som flera andra här på forumet fått.

Permalänk
Medlem

vilka ritek köpte du?

Landscape eller vad de heter ska ju inte vara någon höjdare.

Visa signatur

//anno

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Printable.

Tänkte mer på vart man kan kolla om dom är fake eller inte, står ju att det är ritek i dvdinfo men man borde ju kunna kollla

Permalänk

hmm hur funkar detta programmet?, hur testar ni hur bra den skriver på en skiva, kommer detta förstöra skivan?

Permalänk
Medlem

Man kör det efter att man bränt, det jag brukar köra är speed test eftersom det inte bara avslöjar fel utan även när det blir problem att läsa.

Permalänk

ok här är en bild av en skiva jag testade.

bilden kommer inte vara igång 24/7 tyvärr.

vad är den gröne för nått?

Permalänk
Medlem

wow, med en princo skiva!*s*

Permalänk

jo har brännt ca 100 st med princo alla funkat bra, men vad är den gröne linjen för nått?? och vad jag har förstått så är det bättre desto jämnare linjen är

Permalänk
Medlem

Vad är det för princo skivor du köpt?

Permalänk

Princo 4x helt vanliga vita

och

ända skillnaden är att på dem första står det

For Data/Video
Write Once

och på dem andra står det

Write Once
For Data

Och sen har jag fortfarande inte fått svar på vad den grönde linjen är för någon

Permalänk
Medlem

Jadu, jag vet att jag kollat upp det en gång men jag har helt förträngt det....haha

Jag är personligen nöjd så länge jag inte har read errors och inte har så djupa formsvackor på skivorna, då funkar dom bra och det är ju huvudsaken....=)

Permalänk
Permalänk
Medlem

Grön linje = RPM, skalan längst till höger.
Tänk även på att olika läsare är olika bra på att läsa kassa skivor samt att man helst bör använda en snabb läsare (>10x) för att lättare kunna bedöma brännresultatet. Bara riktigt usla skivor ev. i komb. med usel läsare tvingas sakta ner om de läser i redan låga hasigheter.

Permalänk
Medlem

Testade med en av mina Princo, For Data typen. Rätt sjyst kruva ser det ut som, förrutom ett drop vid 3.5Gb, men det var inte SÅ allvarligt. Toppade 7.94x på slutet vilket får ses som helt OK för en 8x DVD.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem

nec brännarn suger!! fan den gillar ju inte en enda skiva. har en polare som har en nec med dom där xeed skivorna från datorbuktiken, tror du skiten funkar?? NÄÄ men dom funkar perfekt i polarns plextor. å alla skivor som inte funka ti nec funkar i plextor UTAN att behöva dilla med firmware. å ja har testat uppdaterare firmware på en nec å inte fan funka de endå. SKIT BRÄNNARE! ush

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anderz
nec brännarn suger!! fan den gillar ju inte en enda skiva. har en polare som har en nec med dom där xeed skivorna från datorbuktiken, tror du skiten funkar?? NÄÄ men dom funkar perfekt i polarns plextor. å alla skivor som inte funka ti nec funkar i plextor UTAN att behöva dilla med firmware. å ja har testat uppdaterare firmware på en nec å inte fan funka de endå. SKIT BRÄNNARE! ush

Tja, som du kan se så älskar min NEC 2500A dom billiga Princo som säljs för ~9kr/st. Jag är helnöjd :).

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem

Min Nec 1300 älskar mina memorex-skivor (Ricohjpnr01) som jag köpte för ca 15kr/st

Visa signatur

"A good discussion is like a miniskirt; Short enough to pertain interest and long enough to cover the subject"
何回やっても何回やってもエロゲが終わらない

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anderz
nec brännarn suger!! fan den gillar ju inte en enda skiva. har en polare som har en nec med dom där xeed skivorna från datorbuktiken, tror du skiten funkar?? NÄÄ men dom funkar perfekt i polarns plextor. å alla skivor som inte funka ti nec funkar i plextor UTAN att behöva dilla med firmware. å ja har testat uppdaterare firmware på en nec å inte fan funka de endå. SKIT BRÄNNARE! ush

Xeed skivorna är väl om jag inte har helt fel bland det sämsta som finns. Dock kunde nec-brännaren varit lite mindre känslig för skivor, ska nog köpa en ny brännare direct då dual layer dyker upp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anderz
nec brännarn suger!! fan den gillar ju inte en enda skiva. har en polare som har en nec med dom där xeed skivorna från datorbuktiken, tror du skiten funkar?? NÄÄ men dom funkar perfekt i polarns plextor. å alla skivor som inte funka ti nec funkar i plextor UTAN att behöva dilla med firmware. å ja har testat uppdaterare firmware på en nec å inte fan funka de endå. SKIT BRÄNNARE! ush

Du kanske inte klarar av att förstår detta men det kan ju vara så att just DEN NEC-brännaren är dålig. Har själv en NEC-1300 som även brorsan har som även farsan har och grannen o.s.v. Gäsp! De funkar utan problem på de skivor vi provat. Ja, förutom någon sunkig Princoskiva som jag testat då men de kanske inte skall räknas dom dvd-skivor.

Visa signatur

Fractal Design Node 304, Asus Z170I Pro Gaming, Intel Core i5 6600K, Be-Quiet Pure Rock, Kingston HyperX Savage DDR4 300MHz, Gigabyte GeForce GTX1060 WF OC 3GB, 3st SSD + 1st 2TB WD Green, Corsair RM650x 650W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wizard
Du kanske inte klarar av att förstår detta men det kan ju vara så att just DEN NEC-brännaren är dålig. Har själv en NEC-1300 som även brorsan har som även farsan har och grannen o.s.v. Gäsp! De funkar utan problem på de skivor vi provat. Ja, förutom någon sunkig Princoskiva som jag testat då men de kanske inte skall räknas dom dvd-skivor.

Hmm håller med dig att det var kanske den som klyddar men sen drar du Princo som skitkasst för dem inte funka hos dig, dem funkar ju bevisligen kanon här hemma men sen har ju klart inte NEC heller.

Permalänk
Medlem

Hur kommer det sig då att jag kör på BÅDE Nec och Princo med superresultat? Inga datafel och en riktigt fin kurva!

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem

Princo har som nämnts otaliga gånger mycket ojämn kvalitet, vissa skivor är helt ok, andra är totalt värdelösa. Anledningen lär bl a vara kass kvalitetskontroll och att de har ett 10-tal olika versioner på enbart deras 4x-skivor.

Permalänk

hmm ok, ja jag har brännt 124 st för att vara exakt och jag har inte haft bränningsproblem på nån av dem. Antingen är det att jag har fått tag på dem bra skivor, men det kan också min Pioneer A06 som tar det mesta kanske.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anderz
nec brännarn suger!! fan den gillar ju inte en enda skiva. har en polare som har en nec med dom där xeed skivorna från datorbuktiken, tror du skiten funkar?? NÄÄ men dom funkar perfekt i polarns plextor. å alla skivor som inte funka ti nec funkar i plextor UTAN att behöva dilla med firmware. å ja har testat uppdaterare firmware på en nec å inte fan funka de endå. SKIT BRÄNNARE! ush

Jag har brännt en hel del filer och jag har aldrig haft problem med en enda skiva i min NEC. Jag har uppdaterat firmware en gång (från 1.05 till 1.06). Vet ej varför jag gjorde det, antagligen bara för att det fanns en nyare firmware ute. Nu har jag inte orkat uppdatera, och jag har som sagt aldrig haft några problem med någon skiva alls!
Alla går att läsa jättebra överallt. Och det har aldrig blivit fel på nån skiva alls i själva bränningsprocessen.

Och japp, jag har vissa skitskivor också t.ex. Lanscape DVD-R RitekG04 eller de Eclipseskivorna som finns på discatonce (DVD+R). Alla har fungerat perfekt och har lästs utan problem i ungefär 5 dvd-spelare.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Det är kanske skillnad i styrka på lasern eller stabiliteten i spelaren som gör att ND-2500 kalrar Princo så bra jämfört med ND1300.

Dock måste sägas att de första firmwares till ND1300 knappt klarade några skivor alls. Lägre än 1.08 är dumt att använda. 1.09 är senaste och den trivs jag bra med. Klarar de flesta skivor, dock ger ND2500 klart bättre resultat på de flesta skivor, i synnerhet billiga skivor.

Väntar också på dual-layer då min ND1300 åker ut. =D