Permalänk
Geeks
SweClockers

Håll er borta från Socket-T

Vad håller Intel på med? Verkar som om hela företaget fått hjärnsläpp. Först släpper de Prescott som genererar värme som ett mindre kärnkraftverk, och som presterar sämre än Northwood. Sen kommer det fram att Intels AMD64 implementering ska emulera vissa 64-bitarsinstruktioner. Och nu detta, en socket som är ömtålig som en antik kruka:

Socket-T:
http://www.watch.impress.co.jp/akiba/hotline/20040403/image/n...

Ryser bara jag tänker på att böja en sån pin.
Dessutom går det rykten om att flera moderkortstillverkare bara ska lämna garanti för EN processorinstallation. Nä, skärp er Intel!

Uppdatering: Läste manualen till Solteks Socket-T moderkort.

http://www.soltek.com.tw/soltek/download_file/Manual/socket77...

Följande står att läsa:

Attention: The pins are so delicate that they
are forbidden to be touched with anything
other than a 775-pin CPU.

Bara jag som inte förstår varför i h-vete de ska va pinnar på sockeln istället för CPU'n?

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk

heh... uppgradera någon?
utvecklingen går vist från zif till "andas inte annars får du skaffa dig nytt moderkort"

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Avstängd

Re: Håll er borta från Socket-T

Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Vad håller Intel på med? Verkar som om hela företaget fått hjärnsläpp. Först släpper de Prescott som genererar värme som ett mindre kärnkraftverk, och som presterar sämre än Northwood. Sen kommer det fram att Intels AMD64 implementering ska emulera vissa 64-bitarsinstruktioner. Och nu detta, en socket som är ömtålig som en antik kruka:

Socket-T:
http://www.watch.impress.co.jp/akiba/hotline/20040403/image/n...

Ryser bara jag tänker på att böja en sån pin.
Dessutom går det rykten om att flera moderkortstillverkare bara ska lämna garanti för EN processorinstallation. Nä, skärp er Intel!

Uppdatering: Läste manualen till Solteks Socket-T moderkort.

http://www.soltek.com.tw/soltek/download_file/Manual/socket77...

Följande står att läsa:

Attention: The pins are so delicate that they
are forbidden to be touched with anything
other than a 775-pin CPU.

Bara jag som inte förstår varför i h-vete de ska va pinnar på sockeln istället för CPU'n?

Givetvis kommer AMD också att gå över till LGA.
En fördel med LGA är att man kan få betydligt fler kontaktytor.
"Newer LGA designs using 1-mm contact spacings can
achieve 1681 connections within a 42.5-mm module
footprint, while PGA designs, generally limited to 2.5-mm
spacing, can achieve only 289 connections in the same area."
Jag tror att AMD kommer med LGA på sockel 1050? som kommer nästa år eftersom DDR-2 minnen inte stöds av 939 sockeln.
”It’s clear that sooner or later, we’ll all have DDR2 in our computers.”
” We must also understand that support of DDR2 will require new mainboards, both for Intel’s and AMD’s platforms. Particularly, the Socket 939 platform is not supposed to accommodate DDR2 memory. Thus, if you want to use this memory, you’ll have to wait for the next year and for DDR2-533 at least, otherwise you’ll get no performance advantages. It’s logical to think that AMD will offer its new platform in the next year (probably, in its second half). Will it be compatible with Socket 939 processors? I think not.
” DDR2 memory. It cannot make a quick and ready answer since requires a serious overhaul of the processor and mainboards.”
” We’ll probably also see support of DDR2 memory. However, the use of such memory will require new mainboards and a new processor form-factor.”

Visa signatur

MrTT
Intel tjänar hutlöst mycket pengar, dela bolaget i två delar, så att det blir bättre konkurrens på CPU marknaden."

Permalänk
Avstängd

Du han före mig Xphase, med många timmar dessutom.

Men hursomhelst. Jag vill inte har ett moderkort som går sönder efter att man tagit lös processorn. Då gör ju intel än en gång att man måste köpa nya mobos titt som tätt.

Att 64-bit till viss del bara är en emulering är inte heller bra. Det kan bli så att det ger mycket lägre prestanda i 64-bits läge än 32-bit. Om man inte kör just rätt program där emuleringen inte lider så mycket.
Men att köpa en svindyr 64bits Intelserver bara för att köra några få instruktioner på den låter idiotiskt, dessutom till lägre prestanda än om man köpt en Sledge eller ens en gammal vanlig Xeon. Luktar lite Itanic-floppen en gång till.

Är dom dumma eller är det någon lek jag inte förstår?

Permalänk
Geeks
SweClockers

Re: Re: Håll er borta från Socket-T

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrTT
Givetvis kommer AMD också att gå över till LGA.
En fördel med LGA är att man kan få betydligt fler kontaktytor.
"Newer LGA designs using 1-mm contact spacings can
achieve 1681 connections within a 42.5-mm module
footprint, while PGA designs, generally limited to 2.5-mm
spacing, can achieve only 289 connections in the same area."
Jag tror att AMD kommer med LGA på sockel 1050? som kommer nästa år eftersom DDR-2 minnen inte stöds av 939 sockeln.
”It’s clear that sooner or later, we’ll all have DDR2 in our computers.”
” We must also understand that support of DDR2 will require new mainboards, both for Intel’s and AMD’s platforms. Particularly, the Socket 939 platform is not supposed to accommodate DDR2 memory. Thus, if you want to use this memory, you’ll have to wait for the next year and for DDR2-533 at least, otherwise you’ll get no performance advantages. It’s logical to think that AMD will offer its new platform in the next year (probably, in its second half). Will it be compatible with Socket 939 processors? I think not.
” DDR2 memory. It cannot make a quick and ready answer since requires a serious overhaul of the processor and mainboards.”
” We’ll probably also see support of DDR2 memory. However, the use of such memory will require new mainboards and a new processor form-factor.”

Som vanligt spekulerar du MrTT. Dessutom vet vi inte hur AMD's sockel kommer se ut, det vet vi däremot om Intel. Hursomhelst är det idiotiskt att konstruera en sockel som är så pass ömtålig att moderkortstillverkarna bara garanterar en eller ett par installationer. Det måste gå att göra på ett smartare sätt.

Dessutom undrar jag varför du drar upp AMD? Det är intel vi pratar om, och saken blir inte bättre bara för att AMD kanske kommer göra samma misstag. Eller hur?

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Avstängd

Re: Re: Re: Håll er borta från Socket-T

Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Som vanligt spekulerar du MrTT. Dessutom vet vi inte hur AMD's sockel kommer se ut, det vet vi däremot om Intel. Hursomhelst är det idiotiskt att konstruera en sockel som är så pass ömtålig att moderkortstillverkarna bara garanterar en eller ett par installationer. Det måste gå att göra på ett smartare sätt.

Dessutom undrar jag varför du drar upp AMD? Det är intel vi pratar om, och saken blir inte bättre bara för att AMD kanske kommer göra samma misstag. Eller hur?

SVAR:
Det är från www.xbitlabs.com som jag fått spekulationen att AMD kommer med en ny sockel nästa år. Om IBM, Intel med flera väljer LGA sockeln så är det ju inte helt otroligt att även AMD gör det.
1. Angående problemet med att byta CPUer så är problemet väldigt litet. Jag har sålt datorer sedan 1990 åt företag och bara en gång har det hänt att en företagare bytt CPU själv. Han bytte från en 486 33Mhz till en Intel Overdrive 486 66Mhz.
2. Jag känner ingen som bytt CPU mer än en gång. Varför skulle man göra det?
3. Även om första versionen av LGA har ett begränsat antal möjligheter att byta CPU är det inget som säger att inte nästa version har en bättre lösning.

Visa signatur

MrTT
Intel tjänar hutlöst mycket pengar, dela bolaget i två delar, så att det blir bättre konkurrens på CPU marknaden."

Permalänk

då ska man vänta tills dom börjar kalla version 2 "version 1"

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Geeks
SweClockers

Re: Re: Re: Re: Håll er borta från Socket-T

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrTT
SVAR:
Det är från www.xbitlabs.com som jag fått spekulationen att AMD kommer med en ny sockel nästa år. Om IBM, Intel med flera väljer LGA sockeln så är det ju inte helt otroligt att även AMD gör det.
1. Angående problemet med att byta CPUer så är problemet väldigt litet. Jag har sålt datorer sedan 1990 åt företag och bara en gång har det hänt att en företagare bytt CPU själv. Han bytte från en 486 33Mhz till en Intel Overdrive 486 66Mhz.
2. Jag känner ingen som bytt CPU mer än en gång. Varför skulle man göra det?
3. Även om första versionen av LGA har ett begränsat antal möjligheter att byta CPU är det inget som säger att inte nästa version har en bättre lösning.

1. Om det undgått dig så kan jag upplysa dig om att detta är ett forum för huvudsakligen datorentusiaster, därav struntar både jag och de allra flesta användare hur företagens datoranvändande ser ut.

2. Att du inte känner någon som bytt CPU mer än en gång betyder inte att det inte finns folk som gör det. Däribland jag, därför finner jag det högst intressant att Intel introducerar en socket som är såpass ömtålig att den riskerar gå sönder av vanligt användande.
2.5 Att man byter CPU för att få bättre prestanda, torde sig vara uppenbart. Men detta kanske du heller inte visste?

3. Det är den kommande versionen vi diskuterar, hur efterföljande ser ut är för tillfället inte intressant. Men spekulera på du...

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Avstängd

Re: Re: Re: Re: Re: Håll er borta från Socket-T

Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
1. Om det undgått dig så kan jag upplysa dig om att detta är ett forum för huvudsakligen datorentusiaster, därav struntar både jag och de allra flesta användare hur företagens datoranvändande ser ut.

2. Att du inte känner någon som bytt CPU mer än en gång betyder inte att det inte finns folk som gör det. Däribland jag, därför finner jag det högst intressant att Intel introducerar en socket som är såpass ömtålig att den riskerar gå sönder av vanligt användande.
2.5 Att man byter CPU för att få bättre prestanda, torde sig vara uppenbart. Men detta kanske du heller inte visste?

3. Det är den kommande versionen vi diskuterar, hur efterföljande ser ut är för tillfället inte intressant. Men spekulera på du...

SVAR:
1. Visst är detta ett forum för datorentusiaster, jag är ju själv en sådan :-). Däremot är det inte alla datorentusiaster som tar loss sin CPU en gång i veckan för att det är så kul...
2. Jag har svårt att se behovet av att ta loss sin CPU. 99% av datoranvändarna skulle inte ens komma på tanken. Den sista 1% som är datorentusiaster och bygger sin dator själv har heller inget större behov att ta loss sin CPU. Det finns en tumregel att man byter CPU om det finns en ny CPU som är minst 50% snabbare. Det är VÄLDIGT sällan som det lönar sig att göra detta ytterligare en gång, av flera skäl.
1. För det första så vill inte CPU/moderkortstillverkarna att detta ska vara möjligt. De vill ju sälja en ny dator istället.
2. För det andra, även om moderkortet klarar detta så är oftast minne+moderkort+grafikkort+hårddisk för små/långsamma för att det ska löna sig.
3. Intel körde med Overdrive CPUer ett tag för att man skulle byta CPU men man la ner detta eftersom marknaden var nästan obefintlig.

Visa signatur

MrTT
Intel tjänar hutlöst mycket pengar, dela bolaget i två delar, så att det blir bättre konkurrens på CPU marknaden."

Permalänk
Geeks
SweClockers

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Håll er borta från Socket-T

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrTT
SVAR:
1. Visst är detta ett forum för datorentusiaster, jag är ju själv en sådan :-). Däremot är det inte alla datorentusiaster som tar loss sin CPU en gång i veckan för att det är så kul...
2. Jag har svårt att se behovet av att ta loss sin CPU. 99% av datoranvändarna skulle inte ens komma på tanken. Den sista 1% som är datorentusiaster och bygger sin dator själv har heller inget större behov att ta loss sin CPU. Det finns en tumregel att man byter CPU om det finns en ny CPU som är minst 50% snabbare. Det är VÄLDIGT sällan som det lönar sig att göra detta ytterligare en gång, av flera skäl.
1. För det första så vill inte CPU/moderkortstillverkarna att detta ska vara möjligt. De vill ju sälja en ny dator istället.
2. För det andra, även om moderkortet klarar detta så är oftast minne+moderkort+grafikkort+hårddisk för små/långsamma för att det ska löna sig.
3. Intel körde med Overdrive CPUer ett tag för att man skulle byta CPU men man la ner detta eftersom marknaden var nästan obefintlig.

Jag orkar snart inte lägga ner energi på att debattera med dig MrTT. Det är intel vi pratar om, inte din mamma.

Jag kan förklara för dig hur det ligger till med CPU-byte/ominstallation.

Scenario 1:

Jag är en överklockare och köper processor X. X överklockar inte särskilt bra. En månad efter att jag köpt processorn kommer en ny stepping ut, som verkligen kan skjuta i höjden. Jag beställer en sådan och säljer min gamla processor.

Scenario 2:

Efter X månader kommer en processor som ger X% mer prestanda. Jag tycker inte det är värt pengarna att byta moderkort då den nya processorn passar mitt gamla kort.

Scenario 3:

Av X anledning går min processor sönder. Jag måste således byta.

Scenario 4:

Datorn startar inte efter installation, jag plockar bort processorn och sätter i den igen för att försäkra mig om att den satt som den skulle.

Scenario 5:

Datorn startar inte. Jag försäkrar mig om att det inte är processorn genom att prova en annan.

Scenario 6:

Jag vill installera en prometia. Detta kräver isolationspasta vid processorpinnarna, jag behöver således ta loss min processor, applicera pastan och sätta dit den igen.

------
Att intel slutade tillverka overdrive ser jag bara som ett sätt att tjäna ytterligare pengar. Istället för att få sälja en ny processor får de chansen att sälja en ny processor+chipset samt även ett moderkort om användaren väljer ett av intels egna. Win - Win situation alltså.

Nu orkar jag inte svara mer på dina ogenomtänkta inlägg i denna tråden MrTT.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Håll er borta från Socket-T

Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Jag orkar snart inte lägga ner energi på att debattera med dig MrTT. Det är intel vi pratar om, inte din mamma.

Jag kan förklara för dig hur det ligger till med CPU-byte/ominstallation.

Scenario 1:

Jag är en överklockare och köper processor X. X överklockar inte särskilt bra. En månad efter att jag köpt processorn kommer en ny stepping ut, som verkligen kan skjuta i höjden. Jag beställer en sådan och säljer min gamla processor.

Scenario 2:

Efter X månader kommer en processor som ger X% mer prestanda. Jag tycker inte det är värt pengarna att byta moderkort då den nya processorn passar mitt gamla kort.

Scenario 3:

Av X anledning går min processor sönder. Jag måste således byta.

Scenario 4:

Datorn startar inte efter installation, jag plockar bort processorn och sätter i den igen för att försäkra mig om att den satt som den skulle.

Scenario 5:

Datorn startar inte. Jag försäkrar mig om att det inte är processorn genom att prova en annan.

Scenario 6:

Jag vill installera en prometia. Detta kräver isolationspasta vid processorpinnarna, jag behöver således ta loss min processor, applicera pastan och sätta dit den igen.

------
Att intel slutade tillverka overdrive ser jag bara som ett sätt att tjäna ytterligare pengar. Istället för att få sälja en ny processor får de chansen att sälja en ny processor+chipset samt även ett moderkort om användaren väljer ett av intels egna. Win - Win situation alltså.

Nu orkar jag inte svara mer på dina ogenomtänkta inlägg i denna tråden MrTT.

Nog för att det kan tyckas dumt att man inte kan byta processor hur många gånger man vill, men de exempel som du dragit upp känns tämligen extrema. Ska du sälja din cpu för att köpa en med bättre stepping, så kan du lika gärna sälja cpu + moderkort i ett paket o köpa nytt av båda, och det är nog inte ofta man byter processor mer än 2 gånger till samma moderkort.
Vid felsökning är det inte ofta som processorn är kass, jag har aldrig varit med om det, om det inte har varit självförvållat. Jag hade också varit glad om man kunde byta så många gånger man vill, men ser man det på det stora hela, så spelar det nog ingen större roll för 99.9% av användarna. Och någon fördel borde det ha med sig, och den fördelen kan vara väldigt liten och ändå väga upp nackdelen att inte kunna byta cpu så många gånger man vill, iaf om nån frågar mig, vilket ingen förmodligen gör

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Håll er borta från Socket-T

Citat:

Ursprungligen inskrivet av NoAim
Nog för att det kan tyckas dumt att man inte kan byta processor hur många gånger man vill, men de exempel som du dragit upp känns tämligen extrema.

Jag är ingen extrem användare, men jag har ändå bytt processor 3 ggr i mitt moderkort som köptes i November.
På de moderkort jag har just nu har det suttit minst 3 processorer. Sålde tex moderkort till brorsan men ville behålla CPU:n.
Har även en Duron hemma som ska säljas, men jag är inte 100 på att den funkar. Vad gör man i ett sånt läge om det inte går att byta processor mer än en gång?

Tycker det är extremt dåligt om det nu skulle bli såhär, då kan de ju lika gärna börja montera CPU:n direkt på moderkortet.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Håll er borta från Socket-T

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dez
Jag är ingen extrem användare, men jag har ändå bytt processor 3 ggr i mitt moderkort som köptes i November.

Summan av kardemumman är att det kommer att beröra mindre än 0.1% av alla datorägare att man inte kan byta cpu mer än kanske 1 gång. Sen att person X ibland hade behövt byta ändrar inte det. Sen att jag o säkert alla andra som bygger sina datorer själva gärna hade sett att man kan byta så många gånger man vill är ju självklart, men det lär nog fixas på ett eller annat sätt. Om jag inte minns fel så var det mycket gnäll om P3 o Thunderbird när dom kom, att dom krossades så lätt, vilket kanske var befogat, men på det stora hela var det ju ingen jättestor grej. Det gnälls oftast om något när det kommer nåt nytt, o det som det gnälls över åtgärdas oftast.

Visa signatur

E det så?

Permalänk

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Håll er borta från Socket-T

Citat:

Ursprungligen inskrivet av NoAim
Om jag inte minns fel så var det mycket gnäll om P3 o Thunderbird när dom kom, att dom krossades så lätt, vilket kanske var befogat, men på det stora hela var det ju ingen jättestor grej. Det gnälls oftast om något när det kommer nåt nytt, o det som det gnälls över åtgärdas oftast.

det man gjorde var att gå tillbaka till täckplåtar på processorkärnorna... dvs ett steg bakåt eftersom "utvecklingen" hade negadiva konsekvenser... mao: att något kommer förbättras och fixas är inte anledning att byta till något som måste fixas i första hand

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Avstängd

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Håll er borta från Socket-T

Citat:

Ursprungligen inskrivet av NoAim
Nog för att det kan tyckas dumt att man inte kan byta processor hur många gånger man vill, men de exempel som du dragit upp känns tämligen extrema.

Jag har gjort varenda en dom där "extrema" sakerna på mitt gammla Socket A kort, Flertalet gånger dessutom.

Permalänk
Avstängd

Det är socket T som gäller om man ska ha en 4Ghz CPU.
"We understand that Intel has largely cracked the problems on heat on the LGA775 parts - as one source told us, Intel will have no difficulties clocking the chips to 4GHz."
http://www.theinquirer.net/?article=15175

Visa signatur

MrTT
Intel tjänar hutlöst mycket pengar, dela bolaget i två delar, så att det blir bättre konkurrens på CPU marknaden."

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Håll er borta från Socket-T

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Jag har gjort varenda en dom där "extrema" sakerna på mitt gammla Socket A kort, Flertalet gånger dessutom.

Så du har bytt cpu flertalet gånger på ditt gamla moderkort för att den har gått sönder? Vill du förklara hur?

Eller flertalet gånger har något gått sönder så att du har varit tvungen att ta bort processorn? Låter som om grejerna du använder håller hög kvalité.

Har du dessutom flertalet gånger fått plocka ut processorn för att vara säker på att den sitter rätt, så bör du nog beställa färdigmonterat i fortsättningen.

Jag vidhåller att det berör under 0.1% av alla datorägare om dom bara kan byta cpu 1 eller 2 ggr, eller rent av ingen alls. Och det är det som egentligen spelar nån roll, sen att överklockare X inte kan köpa en ny likadan cpu med steppingen som enda skillnaden spelar ingen roll för Intel, och varför göra det? Personligen så hade jag givetvis gärna kunnat byta cpu så ofta jag ville, men nån större roll spelar det inte för mig, och inte för de flesta andra heller, med undantaget en stor del av forumanvändarna här såklart, men tro det eller ej, i det stora hela är vi en piss i havet, annars hade DB.com kursat för längesen

Kommer dock inte kommentera detta mer här, då det är givet att man blir överröstad när det gäller en sån här grej när det är en majoritet av överklockare man diskuterar med. Alla får tycka vad de vill, för det utvecklingen frammåt så är jag nöjd.

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrTT
Det är socket T som gäller om man ska ha en 4Ghz CPU.
"We understand that Intel has largely cracked the problems on heat on the LGA775 parts - as one source told us, Intel will have no difficulties clocking the chips to 4GHz."
http://www.theinquirer.net/?article=15175

MR Inqurer slår till igen!!!

Angående byta prolle på mobot.
Har på mitt nuvarande mobo bytt prolle 4ggr sedan jag fick moderkortet i december.
Köper jag (eller får som i mitt fall) ett svindyrt mobo som hänger med länge så vill jag också kunna byta prolle "så ofta jag vill"!
Det blir fler o fler som byter prolle för att få bättre stepping etc etc etc.

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Avstängd

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Håll er borta från Socket-T

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrTT
Det är socket T som gäller om man ska ha en 4Ghz CPU.
"We understand that Intel has largely cracked the problems on heat on the LGA775 parts - as one source told us, Intel will have no difficulties clocking the chips to 4GHz."
http://www.theinquirer.net/?article=15175

Vill du har mycket siffror så köp Socket T.
Vill du ha prestanda köper du socket 939.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av NoAim

Så du har bytt cpu flertalet gånger på ditt gamla moderkort för att den har gått sönder? Vill du förklara hur?

Eller flertalet gånger har något gått sönder så att du har varit tvungen att ta bort processorn? Låter som om grejerna du använder håller hög kvalité.

Har du dessutom flertalet gånger fått plocka ut processorn för att vara säker på att den sitter rätt, så bör du nog beställa färdigmonterat i fortsättningen.

Mobot har gått sönder. Så jag har bytt för att testa om CPU var sönder.

Har förlorat flertalet mobon i mina dagar, bland annat på grund av ett nätagg som dödade 3 på AT tiden.

Har dock bara en gång plockat ut processorn för att dubbelkolla, men då var det inte för att kolla om den satt rätt, Då var det för att jag ville trippelkolla kondenstätningen. Körde Pelt.

Du behöver ju inte förvrida det jag säger om du inte vill.

Permalänk
Avstängd

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Håll er borta från Socket-T

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Vill du har mycket siffror så köp Socket T.
Vill du ha prestanda köper du socket 939.

Mobot har gått sönder. Så jag har bytt för att testa om CPU var sönder.

Har förlorat flertalet mobon i mina dagar, bland annat på grund av ett nätagg som dödade 3 på AT tiden.

Har dock bara en gång plockat ut processorn för att dubbelkolla, men då var det inte för att kolla om den satt rätt, Då var det för att jag ville trippelkolla kondenstätningen. Körde Pelt.

Du behöver ju inte förvrida det jag säger om du inte vill.

Ett nätagg som dödat 3 moderkort måste nästan vara svenskt rekord.
Datorer som är byggda av kvalitets komponenter går nästan aldrig sönder.
Går mer än 1 på 1000 sönder under en 3års period så är det en leverantör som man aldrig mer handlar av.

Om jag rankar vad som går sönder så är det i följande ordning
1. CPU, går aldrig sönder, har aldrig bytt någon trasig CPU under mina 14 år i branschen.
2. Moderkort, går mycket sällan sönder, visst om någon annan komponent brinner upp så kan även moderkortet skadas, men ytterst sällan att bara moderkortet lägger av. Givetvis krävs det att man bygger datorn i en ESD skyddad miljö.
3. Minnen, köper man kvalitets minnen med livstids garanti så får man sällan problem.
4. Komponenter med rörliga delar som hårddiskar, CD-ROM, fläktar, diskettenheter, grafikkort, mus, tangentbord. mm.
5. Modem, bor man på landet så tar blixten modemet förr eller senare.

Det folk snålar in på är moderkort, minnen, PSU, fläktar, grafikkort, mus, tangentbord.
Detta straffar sig eftersom de ofta inte håller måttet.

Visa signatur

MrTT
Intel tjänar hutlöst mycket pengar, dela bolaget i två delar, så att det blir bättre konkurrens på CPU marknaden."

Permalänk

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Håll er borta från Socket-T

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrTT
Det folk snålar in på är moderkort, minnen, PSU, fläktar, grafikkort, mus, tangentbord.
Detta straffar sig eftersom de ofta inte håller måttet.

hmm vad mer består en dator av?

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Håll er borta från Socket-T

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrTT
Det folk snålar in på är moderkort, minnen, PSU, fläktar, grafikkort, mus, tangentbord.
Detta straffar sig eftersom de ofta inte håller måttet.

Skulle snarare säga:
1: PSU
2: Minne
3: Mobo

Detta är nog det dom flesta nybörjare torskar på då dom bara kolla på CPU och Grafik främst.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Håll er borta från Socket-T

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Mobot har gått sönder. Så jag har bytt för att testa om CPU var sönder.

Har förlorat flertalet mobon i mina dagar, bland annat på grund av ett nätagg som dödade 3 på AT tiden.

Har dock bara en gång plockat ut processorn för att dubbelkolla, men då var det inte för att kolla om den satt rätt, Då var det för att jag ville trippelkolla kondenstätningen. Körde Pelt.

Du behöver ju inte förvrida det jag säger om du inte vill.

Jag förvred ingenting, du sa att du har gjort alla de grejerna, och flertalet gånger dessutom, så det enda jag gjorde var att fråga om du verkligen hade gjort det. Det var snarare du som försökte överdriva, men du sket dig själv i näven. Som MrTT sa, så går en cpu inte sönder. En cpu är inte heller sönder när man får den. Har aldrig hänt mig, nån jag känner, eller nån som nån jag känner känner. Har heller aldrig sett någon klaga på att deras cpu gått sönder helt plötsligt. Enda trasiga cpu´erna jag varit med om är de med kross-skador, och då har man bara sig själv att skylla. Dessutom gör det ju inget om ett moderkort med Socket T går sönder (bortsett från att man blir utan dator då såklart, medans man väntar på returen). En nackdel kan kanske vara att det blir krångligare med utbyteskort dock, men det är knappast något som berör en slutkund såvida inte butiken dom handlar från är ytterst oseriös och skickar ut moderkort där socketen är "förbrukad".

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Avstängd

Har aldrig haft en CPU som gått sönder heller. Men när hårt överklockade datorer dör så brukar iaf jag testa CPUn i annat mobo.

Och det gamla AT-aggregatet som gick på killing-spree kom från en gammal AST. Visste inte att det var nätagget så jag testade med annat mobo men med samma nätagg.

Jag måste dock medge att jag inte gjort nummer tre och fyra. Hade lite för bråttom innan.

Och du får inte alls vänta på någon retur, returrätt har du bara om garantin är kvar. Och den förbrukar du genom att ta bort processorn en gång.
Inget för entusiaster, det är något för mormor.

Permalänk

Att handlar bara om pengar *suck* och vilket företag som har bäst prestanda dom skiter väll nästan fullständigt i vad vi tycker

Visa signatur

Intel Core Duo 2 E6850 3.0 - MSI 8800Ultra - 4x1GB Corsair Dominator XMS PC 8500 - Samsung 2x160GB - Tagan 520Watt - Samsung T220 - Antec Performance One P182A

Permalänk
Medlem

om man har pinnarna på prollen så kanske det är svårare att transportera den normalt... inte vet jag men det känns ändå konstigt att ha pinnarna på modret. Det lär ju bli dyrare att köra nytt moderkort om man råka böja några pinnar på modret!

Edit. Varför inte ha processorn färdigmonterad på moderkortet om den är så ömtålig!!!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Atomico
om man har pinnarna på prollen så kanske det är svårare att transportera den normalt... inte vet jag men det känns ändå konstigt att ha pinnarna på modret. Det lär ju bli dyrare att köra nytt moderkort om man råka böja några pinnar på modret!

Edit. Varför inte ha processorn färdigmonterad på moderkortet om den är så ömtålig!!!

Varför LGA775 kommer att vara svalare
"How will the new LGA 775 reduce power consumption for Prescott?
Andy MacKay explains it crystal clear in a very nice post here:

... that "voltage" in your post means "voltage as seen at the transistor", which is different than "voltage as seen at the pads" which is what matters to the outside world.
Having more pads in the LGA775 sockets means more power and ground pads, which means that to any given part of the chip the effective power loss from outside the package to the chip-level power rails is reduced -- more importantly, the variability of that power is reduced because of lower power/ground inductance and resistance (so sudden current spikes from lots of transistors changing causes less of a voltage variation), so the transistors can run at a lower nominal voltage but still tolerate the inevitable power fluctuations. And this last thing is where you save the power."
http://www.aceshardware.com/#80000462

Visa signatur

MrTT
Intel tjänar hutlöst mycket pengar, dela bolaget i två delar, så att det blir bättre konkurrens på CPU marknaden."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrTT
Varför LGA775 kommer att vara svalare
"How will the new LGA 775 reduce power consumption for Prescott?
Andy MacKay explains it crystal clear in a very nice post here:

... that "voltage" in your post means "voltage as seen at the transistor", which is different than "voltage as seen at the pads" which is what matters to the outside world.
Having more pads in the LGA775 sockets means more power and ground pads, which means that to any given part of the chip the effective power loss from outside the package to the chip-level power rails is reduced -- more importantly, the variability of that power is reduced because of lower power/ground inductance and resistance (so sudden current spikes from lots of transistors changing causes less of a voltage variation), so the transistors can run at a lower nominal voltage but still tolerate the inevitable power fluctuations. And this last thing is where you save the power."
http://www.aceshardware.com/#80000462

men pinnarna försvinner ju inte!!!! dom flyttar bara ner i sockeln! tänk dig som en sockel på CPUn och pinnarna på moderkortet - det är effekten av LGA som vi har sett bilder på... om något så har kontaktytan mellan pinna och "kudde" blivit mindre jämfört med vad den är när dagens pinnar kläms fast i sockeln

och angående att LGA medger fler kontaktytor: kan någon förklara hur? (en pinne tar inte mer plats på processorn jämfört med i sockeln, och en "kudde" tar inte mindre plats än en pinne - det måste finnas isoleringsavstånd mellan kuddarna också)

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Avstängd

Vill fortfarande inte ha en Socket som går sönder. Det hör inte hemma i en entusiast-dator.
Spring och propagera på PC för alla. Där kanske dom inte bryr sig om dom ska peta ut processorn eller inte.

Permalänk

Tricket med att ha pinnarna i socklen istället för på cpun är ju att man kan packa dem tätare eftersom man inte behöver ha mekaniken runt som griper fast i pinnarna...

Sen torde det inte bli sååå ömtåligt om man är lite försiktig... borde dessutom komma lastare så att man sätter i cpun i en hållare en bit ovan pinnarana och sen sänker den absolut rakt ner... då bör det vara riskfritt...

Visa signatur

Allmänt virrig.