Permalänk
Medlem

Arbetsnätverk

Problem: Det är 2 datorer som helt plötsligt inte hittar andra datorer i nätverket. Den ända datorn man hittar är sig själv. MEN det konstiga är att vi använde bägge dessa datorer samma dag som felet inträffade.

Åtgärder: Vi har bytt alla kablar, vi har avinstallerat och installerat om alla nätverkskort. Vi har kollat inställningar, vi har till och med kört "Guiden Överför filer och inställningar" från en dator som redan funkar utan resultat...

Nätverk: 1 server som är kopplad till en firewall samt en switch dit alla skrivare och andra datorer också är kopplade.

Tack för alla svar..
mvh

Permalänk
Medlem

Kan du pinga dom datorerna?!?

Permalänk
Medlem

Nej det går inte att pinga..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av q3maniac
Nej det går inte att pinga..

dom 2 datorerna som inte finns med, hittar dom varandra? eller är dom helt ensamma??

Permalänk
Medlem

Dem hittar ENDAST varandra....

Permalänk
Medlem

Okej, så du har ett nätverk med säg 10 datorer, helt plötsligt försvinner 2 stycken från dom 10 och bildar sig ett eget nätverk med 2 datorer??

Detta låter lite konstigt faktiskt.

Permalänk
Medlem

Vi upptäckte att de 2 datorerna i fråga hade ställt om sina IPn, gateway osv av sig själv.
DNS-servern verkar ha problem med att tilldela dessa datorer de värden som de skall ha, så vi skrev in det manuellt och swish så funkade allting.... i 10 minuter sedan försvann dem igen.

som sagt dem hittar varandra men inga andra datorer...

Permalänk
Medlem

Okej. för att lösa detta gör du så här.

Plocka isär dom 2 datorerna, lägg delarna i en hög på golvet. klä av dig naken, och utför en rituell dans. plocka sedan ihop dom igen.

Garanterar att det funkar då!

hehe.

Nä faktiskt har jag inte den blekaste aning, vad det kan vara

Permalänk
Medlem

ändrar dom IP-adresser automatiskt? eller vad är det du menar? DNS har inget med saken att göra hoppas jag, utan det ska väl stå DHCP där va?

Vad händer när dom "försvinner" då? byts deras Ip-adresser igen?

Om så är fallet skulle jag köra en Virusscan och se så allt står rätt till där...

Men det låter VÄLDIGT kontigt att en dator automatiskt skulle byta IP-adress... Tror aldrig jag har hört talas om något liknande faktiskt.

om dom inte har några virus kan jag inte komma på vad det kan tänkas vara, för jag tror inte man kan schemalägga ett adressbyte...

Om det är Win NT, 2000 eller xp testa att ställa tillbaka till Dynamiskt Ip och tar sen start -> kör Skriv: cmd

och i den svarta prompten skriv: ipconfig -all

I Win 9x skriver du winipcfg i kör.

Kolla varifrån den får sitt IP-nummer om det kan tänkas vara en DHCP konflikt... sen kan det vara så att du har fler än ett scope på DHCP servern, kolla så att dom nätveerkskorten i maskinerna inte av misstag ligger låsta via MAC-adress till ett speciellt scope eller adress... då det kan ställa till dessa problem...

Mer hjälp än så kan jag nog inte ge, då jag aldrig råkat ut för något liknande...

Visa signatur

Small minds discuss people, bigger minds discuss events & great minds discuss ideas!
På den första dagen skapade Gud Datorn, på den andra skapade Bill Gates CAL-licensen
Inga elaka länkar. /Aphex

Permalänk
Medlem

Jo det skulle stå så ;)... men,
MEN.... jag valde DYNAMISK igen och nu helt plötsligt så funkar allt igen.
Vi får hoppas att den inte ställer om sig själv igen... tack så jättemycket

Edit: hade redan kollat virus. och jag kom på en till sak som jag kan passa på att fråga eftersom jag ändå har ången uppe.. ;).

Våran Ekonomidator har blivit väldigt seg, det tar säkert 2minuter att öppna nya fönster och att starta windows tar ett bra tag det också. Det har väl med de nya lokalerna att göra?, det är väldigt långa kablar här, eller kan det vara någonting annat?... alla andra datorer funkar som vanligt.

Den hackar även upp sig i kortare intervall när den startat upp win... någon som vet vad det beror på?..

tack återigen för alla bra svar )))