Permalänk
Medlem

[LAN + LAN] nätverk

Halloj Sweclockz

Hur får man ihop två LAN nätverk med win2000 och xp (ev. 98 och me) över internet med olika workgrup?
Alltså, vill skapa ett lan över internet mellan datorerna i mitt hus och datorerna i de andra huset genom Internet

Permalänk
Medlem

VPN med PPTP. Det bör finnas information i Windows Hjälpfunktion hur man får detta att funka (med nån "wizard" eller så). Eller Googla lite. Jag hittade följande sida:

Setting up a Windows XP PPTP VPN

Permalänk
Medlem

Tack för svaret JohanS!

Är inte detta mer som RADMIN eller VNC? Jag vill att mitt LAN, alltså min workgrup ska vara närvarande för den andra LAN:et och dess workgrup

Är pptp svaret?

Nätverk är mer som nätvärk för min del, ny inom LAN2LAN eller vad de kallas

Permalänk
Medlem

Ja, du kan använda PPTP för att koppla ihop två LAN. Läs på länken jag skrev ovan:

" A Virtual Private Network (VPN) is used to provide secure, encrypted network communications between a network and a remote host or other remote network over the public Internet. "

Nej - detta är inte något som liknar RADMIN eller VNC. Du skapar en krypterad "tunnel" mellan din dator (eller LAN) över Internet till det andra nätverket, alltså ett "virtuellt", privat nätverk, även kallat VPN. Det fungerar på samma sätt som om din VPN-dator på det ena LAN:et hade en direktsladd till VPN-datorn på det andra LAN:et.

Permalänk
Medlem

Ok. Att bli client vet jag hur man gör. Hur gör man en Server?? Måste en Router ha VPN eller finns det program för det?