Fas II har börjat: Moddade mitt PC-71 lite i helgen.

Permalänk
Medlem

Fas II har börjat: Moddade mitt PC-71 lite i helgen.

Nu har jag byggt om mitt chassi och kylsystem lite smått. Allt för att göra det möjligt att förse fläktarna med ljudfällor för en ännu tystare dator.

Här har vi ormboet med slangar och dylikt. Det viktiga är dock den ändrade pumpmonteringen och monteringen av fläkten i fronten. Vi tar och jämför:

Före

Efter

Jag borrade ur nitarna som höll hållaren till HDD-buren och byggde en ny monteringsanordning av aluminiumprofiler och lite aluminiumplåt. Pumpen är monterad med dubbla vibrationsdämpare. Intagsfläkten är monterad ännu längre från chassiväggen än innan för att sänka ljudnivån.

Slänger upp en bild på CircleFlow-blocket också. Så mycket kallare blev det dock inte. Förmodligen begränsar radiatorn (standard BlackIce) en hel del, men låg temperatur är inte någon prioritet.

Permalänk
Medlem

Fint. Är det silikonslang förresten? Får man fråga vad du får för temps?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tomas
Fint. Är det silikonslang förresten? Får man fråga vad du får för temps?

Japp, det är silikonslang.

Med Maze2 hade jag mellan 42 och 52°, med CircleFlow mellan 45 och 52°. Bryr mig inte så mycket så länge den stannar under 60° fulload. Det är en Barton 2500+@2000 MHz för övrigt. Chassitempen är 25° med 21° rumstemp.

Som sagt, ljudnivån är långt viktigare än temperaturen för min del.

Permalänk
Medlem

Snyggt! Om du har plexifönster så kan du ju måla ducten i nån cool UVfärg och slänga i en UV-CCFL...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WaR
Snyggt! Om du har plexifönster så kan du ju måla ducten i nån cool UVfärg och slänga i en UV-CCFL...

Nejdu, något fönster kommer inte att hamna på den här burken. Främsta anledningen är att det förstör ljudisoleringen å det grövsta.

Om jag orkar ska jag måla luftrören svarta, men det är ingen högre prioritet.

Permalänk
Medlem

Stabilt

Visa signatur

Man kan inte polera en bajskorv

Permalänk
Medlem

men du jag kan säga att du har mycket lägre temp än du tror pga att luften står nu troligtvis stilla under sockeln när du inte har en fläns med fläkt och bildar en värmeficka.. troligtvis har du mycket lägre temp..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 3r0c
men du jag kan säga att du har mycket lägre temp än du tror pga att luften står nu troligtvis stilla under sockeln när du inte har en fläns med fläkt och bildar en värmeficka.. troligtvis har du mycket lägre temp..

Det är möjligt, jag vet inte hur mycket luft en konventionell fläns flyttar in under sockeln.

Enda sättet att veta säkert är att hitta något sätt att få in en prob nära kärnan och mäta, eller läsa av den interna tempdioden (hur nu det ska gå till).

Permalänk
Medlem

Sitter radiatorn ovanför nätagget och så har du en tank i 5 1/4"-platsen, eller var sitter grejerna? Vad döljer den vita plastducten,

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tomas
Sitter radiatorn ovanför nätagget och så har du en tank i 5 1/4"-platsen, eller var sitter grejerna? Vad döljer den vita plastducten,

Du tänker för konventionellt.

Detta borde förklara en del:

Luften passerar alltså hårddisken och vänder sedan för att sugas genom radiatorn och blåsas ut genom slangen. Eftersom PSU-plåten på PC-71 är löstagbar så gjorde jag en egen som passar bättre och har en extra kontakt och strömbrytare för pumpen.

Tanken sitter med silvertejp för tillfället, har fortfarande inte hittat något bra sätt attt montera den som inte involverar kapande i chassits topplåt.

Permalänk
Hedersmedlem

Ser ju bra ut Inte så mycket att tillägga.. hm.. förresten gör det mycket för ljudnivån att trycka in fläkten så där långt? Var köper man sådana där fina rör?

Och halloween-avataren är på ser jag..

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

snyggt mannen.

Visa signatur

| shuttle | AMD 1.6 ghz @ 2.08 ghz| 1048 ddr | radion9600 pro | 120gb | 3dmark 01 10265p |

Permalänk
Medlem

Jaså,, men hur vänder luften menar du förrestne? Och varför inte fästa tanken i taket till PSUt. Det gör väl inget om du borrar lite i det?

edit: Ja nu såg jag vad du menade..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
Ser ju bra ut Inte så mycket att tillägga.. hm.. förresten gör det mycket för ljudnivån att trycka in fläkten så där långt? Var köper man sådana där fina rör?

Och halloween-avataren är på ser jag..

När väl ljudfällorna är klara borde det ge en hel del eftersom ca hälften av fläktens ljud går rakt ut i luften vid montering direkt mot chassiplåten. Får se när jag har tid att fippla med ljudfällor, det är totalfullt med labbar (göra en diod på kisel bla), tentor och fan och hans moster de närmsta veckorna.

Rören finns på närmsta byggmarknad, stosarna som fläktar och radiator sitter på är takstosar som klippts ned till lämplig form (de är ca 25x25 cm som default). Takstosar finns också på byggmarknaden. Bauhaus tar 20:- för den lilla rörbiten och 119:- för en takstos, går säkert att hitta billigare om man orkar åka runt och leta eller känner någon i VVS-branschen.

OT: Först gjorde jag en höstavatar, sedan kom jag på att lite komplettering med Halloween-look inte vore helt fel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tomas
varför inte fästa tanken i taket till PSUt. Det gör väl inget om du borrar lite i det?

Nja, möjligtvis kanske det blir ett par extrahål som får hålla en fästplatta. Med tanken fastskruvad i PSU:n med 5 skruvar är det inte sådär jättelätt att fylla på.

Dessutom så sitter kretskortet i PSU:n upp och ned precis under den plåt som tanken i så fall skulle fästas i, skruvskallar så pass nära nätspänning är inget jag vill ha.