Underliga problem. Belöning utlovas för lösning.

Permalänk
Medlem

Underliga problem. Belöning utlovas för lösning.

Hej!

Jag är som bekant helt ny medlem på sweclockers forum, men jag har spanat in här lite till och från. Jag har haft ständiga problem med min dator ända sedan inköpet julen 2001. Men nu har jag annan hårdvara, dock likväl nya förundrande problem.

För att dra hela raddan med specifikationer som kan tyckas vara användbara vid felsökning (även oviktiga ) :

Processor : Amd athlon xp1600+ (1400mhz) som har en idletemp på ca: 37-40ºC
Minnen : noname 2x256 pc2700 ddr sdram.
Mammaplanka : soltek 75FRV ( Chipset: VIA KT400 (VT8377) rev. 0, Southbridge: VIA VT8235 rev. 0)
Grafikkort : MSI Geforce 4 ti4200 64mb ddr sdram.
Drivrutiner till gfx : Detonator XP version 45.23
Hårddiskar : Ibm deskstar 120gxp 80gb 7200rpm, WD caviar 120gb 7200rpm 8mb cache.
Cdrom : En gammal 8x brännare och en 16x mitsumiläsare.
Nätaggregat : Supersilent duttidutt 300W (ej atx 2.0)
Nätverkskort : 3Com EtherLink XL 10/100 PCI For Complete PC Management NIC (3C905C-TX)
Operativ : Svenska windoze xp proffessional med service pack 1.
Chassie : Lian Li pc-12 (med tre st chassiefläktar)

Problemet som jag har är följande:
När jag är inne på för många IRC-nätverk börjar drivrutiner till grafikkortet att kruppa. Detta gör att alla open gl, direct 3d etc applikationer helt vägrar att starta eller blir förminskade. Halo totalvägrar att starta och skriker att direct3d mm är avstängt(?!).
Jag kör med mIRC 6.12, och har testat andra klienter, men med samma resultat. Formaterat har jag gjort ett antal gånger, och problemet har bestått, vilket får mig att tro att det är hårdvaran som är boven i dramat. Problemet började för ett antal veckor sedan utan någon tillsynes förvarning.
Det lustiga är att sekunden man stänger ner mIRC fungerar halo, battlefield etc hur bra somhelst. Jag har kört diverse hårdvarutestningsprogram, bla Sisoft sandra, något krafs där man leker i dos (vet inte exakt vad det var, men man utförde minnestester mm) och dessa har inte resulterat i någonting.

Vad kan vara orsaken till detta förundrande problem? Mina kompisar har funderat på om det kan vara nätagget som ger för lite ström, men det verkar också suspekt. Jag skulle bli _väldigt_ glad om någon skulle kunna fundera ut en tänkbar lösning.

Tack på förhand! (ack så klassiskt )

Visa signatur

I am a shaman, magician
The sun is purple, 3D dimensions
I am for mental extensions.

Permalänk
Hedersmedlem

Hej och välkommen till swec !

Är det b a r a när du kör mIRC problemen uppstår? Minnena brukar ofta vara boven i dramat, ladda hem memtest86 på deras sajt www.memtest86.com jag tror alla instruktioner står där.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk

Har du testat att använda någon annan irc klient än mIRC ?

Permalänk
Medlem

"Jag kör med mIRC 6.12, och har testat andra klienter, men med samma resultat."

Jo, samma resultat :/
Jag har gjort diverse minnestester som har hållt på relativt länge, inget av dessa har någonsin visat på något problem.

Visa signatur

I am a shaman, magician
The sun is purple, 3D dimensions
I am for mental extensions.

Permalänk

som det står: ja

låter som sagt som att det är minnena...

har du möjlighet att kolla hur många % som används?? (tippsa om prog)

bytte du allt vid uppgraderingen??

Visa signatur

Prescott 2.8GHz l 1024Mb ram l Asus 9600XT l Audigy2 l
Seagate 120Gb l Nec ND1300 l
Logitech Z-2200 l Samsung 172X l

Permalänk
Medlem

Jag kör med min kompis statscript till mIRC (www.abe2k.net)
och för tillfället så ligger det på : MemUsage: 259/512MB (50.59%) [IIIII-----]

Vid upgraderingen som jag gjorde i oktober förra året köpte jag nytt moderkort och nytt minne, sedan så har jag efterhand köpt ny hårddisk, grafikkort cdrom mm. Så det enda som återstår av min gamla burk är egentligen processorn. Anledningen att jag köpte nytt då var att åskan tog mitt gamla moderkort, det dog tvärt.

Visa signatur

I am a shaman, magician
The sun is purple, 3D dimensions
I am for mental extensions.