Luftkylning VS VapoChill VS Vatten VS Kväve

Permalänk
Medlem

Luftkylning VS VapoChill VS Vatten VS Kväve

Hejsan nu undrar jag hur stora är skillnaderna mellan tex Vatten kylning och luft? Vapochill vet jag att ligger på ungefär 60 C mindre än luft kylning... men KVÄVE VS VAPO???? TEx hur går det?
Skulle gärna vilja veta.......

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Visa signatur

> Jaså, ere så?

Permalänk
Medlem

KVÄVE kan du bara ha i några minuter, inget som du ska köra 24/7

Visa signatur

IBM Thinkpad x60s - Gentoo Linux

Permalänk
Medlem

varför inte ? har du ett slutet system är det inga prob, men visst det blir lite dyrt i längden

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk

Med vattten får di inte så jättemycket lägre temperatur enligt moderkortet.
Min processor (2400+@3300+) ligger på ca 40C-43C. Det jag anser som den största fördelen med vattenkylningen är att temperaturen liggar ganska fast, den voblar i princip ingenting, och ökar inte mycket trots stark överklockning. (ökade kanske 5C när jag överklockade från org.)

Det går ju inte att gemföra vapå med flytande kväve då flytande kväve bara fungerar några timmar.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Lazy
varför inte ? har du ett slutet system är det inga prob, men visst det blir lite dyrt i längden

Ett slutet system? Vet du vad det innebär? Ett slutet system med flytande kväve är livsfarligt. Läs artikeln qaztaz skrev om när vi överklockade en duron 600 med flytande kväve.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Lazy
varför inte ? har du ett slutet system är det inga prob, men visst det blir lite dyrt i längden

Går inte, finns inte nån kompressor ( som säljs ) som skulle klara av N2, problemet skulle vara att kondensera gasen tillbacks till vätska och om detta sker i rumstemp så har man _jävligt_ högt tryck.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Liquide
Går inte, finns inte nån kompressor ( som säljs ) som skulle klara av N2, problemet skulle vara att kondensera gasen tillbacks till vätska och om detta sker i rumstemp så har man _jävligt_ högt tryck.

det spelar ingen roll det skulle ändå aldrig funka för att om du slänger ner lite N2 i en flaska o försluter den kommer den att explodera av det höga trycket den skapar, så hela iden att bara slapa ett slutet system gick åt he*vete

Visa signatur

Blank

Permalänk

Om du vill ha ett system som man kan överklocka kraftigt borde du ha Vapo på CPU:n och vatten på GPU, hdd, nb och kanske sb om du orkar.

Visa signatur

i7 920 @ 3.8Ghz | Gigabyte 4870x2 | Asus P6T Deluxe | Corsair 6GB DDR3 1333 Mhz | WD6401AALS 32MB 640GB | Noctua UH12P 1336| Coolermaster HAF932 | Benq FP241W 24"|

Permalänk
Medlem

Eller kompressor kylning på NB, GPU, CPU
Som den *BOWMAN* har :X

EDIT: Från SB till NB osv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GooGeL
Eller kompressor kylning på SB, GPU, CPU
Som den *BOWMAN* har :X

Han har kompressorkylning på CPU, GPU och Nordbryggan. Och om man nu ska ha extremt låga temperaturer så är det väl bara "cascade" system som gäller. Men det blir nog isåfall ingen lan dator.

Visa signatur

tomt

Permalänk
Medlem

Re: Luftkylning VS VapoChill VS Vatten VS Kväve

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lodisen
Hejsan nu undrar jag hur stora är skillnaderna mellan tex Vatten kylning och luft? Vapochill vet jag att ligger på ungefär 60 C mindre än luft kylning... men KVÄVE VS VAPO???? TEx hur går det?
Skulle gärna vilja veta.......

kväve ja - 200 och vapo vet jag inte men.. klen iaf

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

och åter Men borde slänga på en hink med kväve på prollen så ska vi nog se att den ligger KAAAAAAALLT!!!!! Kanske inte den bästa lösningen. Finns det någon bättre lösning? Än TEX vatten eller Vapo någon annan GAS som kyler ganska hyffsat...?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lodisen
och åter Men borde slänga på en hink med kväve på prollen så ska vi nog se att den ligger KAAAAAAALLT!!!!! Kanske inte den bästa lösningen. Finns det någon bättre lösning? Än TEX vatten eller Vapo någon annan GAS som kyler ganska hyffsat...?

Finns ju väääldigt många gaser/vätskor som kyler bra/bättre, Helium är väll "bäst", har en kokpunkt på -268.9C

Permalänk
Medlem

med Helium så kommer processorn att spricka !!! du kan fråga vem som helst som är kunnig inom detta... det är för kallt för den

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lodisen
och åter Men borde slänga på en hink med kväve på prollen så ska vi nog se att den ligger KAAAAAAALLT!!!!! Kanske inte den bästa lösningen. Finns det någon bättre lösning? Än TEX vatten eller Vapo någon annan GAS som kyler ganska hyffsat...?

Ja ett kompressorsystem som tex prometeia. Du kan ju tex modda en prometeia med R404a och ett längre kapillärrör(kanske det var kortare). Annars finns ju Torr-is fast det är ju likadant som Ln2 alltså det går bara att använda en stund.

Visa signatur

tomt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pytonOrm
med Helium så kommer processorn att spricka !!! du kan fråga vem som helst som är kunnig inom detta... det är för kallt för den

Jo men det är klart

Fast han frågade ju vilken gas som va bättre och jag svara

Permalänk
Medlem

Pentium 4 2.4@4051mhz [ 337Fsb ] Hmm Pyton orm.. Det verkar som att du lyckats ganska bra med din clockning....... Vad har du för kylning???

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pandrone
Han har kompressorkylning på CPU, GPU och Nordbryggan. Och om man nu ska ha extremt låga temperaturer så är det väl bara "cascade" system som gäller. Men det blir nog isåfall ingen lan dator.

ops, var meningen NB inte SB.. gah!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pytonOrm
med Helium så kommer processorn att spricka !!! du kan fråga vem som helst som är kunnig inom detta... det är för kallt för den

Iom att processorer inte spricker när man kyler dom med flytande kväve så förstår jag inte varför dom skulle spricka när man kör med flytande helium som för övrigt har en högre kokpunkt än kväve. Är detta något du testat själv eller har någon källa till? Skulle gärna vilja se den.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lodisen
Pentium 4 2.4@4051mhz [ 337Fsb ] Hmm Pyton orm.. Det verkar som att du lyckats ganska bra med din clockning....... Vad har du för kylning???

bild

http://w1.565.telia.com/~u56506172/337fsb.jpg

Stepping :

FPO#L311A875

Version # C30333-002

pack date 05/12/03

prod code BX80532PG2400D

plant code SL6WF

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
Iom att processorer inte spricker när man kyler dom med flytande kväve så förstår jag inte varför dom skulle spricka när man kör med flytande helium som för övrigt har en högre kokpunkt än kväve. Är detta något du testat själv eller har någon källa till? Skulle gärna vilja se den.

nej, det har jag inte. men jag kanske hade fel om det inte vet jag hur går det för dig då

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pytonOrm
nej, det har jag inte. men jag kanske hade fel om det inte vet jag hur går det för dig då

Jo det funkade bara fint när jag och qaztaz överklockade min duron 600 till 1521MHz mha flytande kväve. Finns artikel på swec där du kan läsa om det.

Edit: Förövrigt ser man en rejält tillfrostad LN2-behållare med en snusdosa ovanpå på min avatar

Permalänk
Medlem

HMB

Sweet

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pytonOrm
HMB

Sweet

Det du tänker på som är dåligt kan vara det när man kyler t.ex. p4: or med IHS:en fortfarande på. Den kan få en tendens att poppa av har jag hört. Så ta bort IHS:en om du ska extremkyla en processor med IHS, man tjänar rätt många grader på det också

Permalänk
Medlem
Citat:

Iom att processorer inte spricker när man kyler dom med flytande kväve så förstår jag inte varför dom skulle spricka när man kör med flytande helium som för övrigt har en högre kokpunkt än kväve.

Hu?

Heliums kokpunkt: -268.9C
LN2 kokpunkt: -196c

Prollen kanske inte spricker med helium men jag är ganska säker på att den inte kommer funka i så låga grader, några c lägre så blir den superledande

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Liquide
Hu?

Heliums kokpunkt: -268.9C
LN2 kokpunkt: -196c

Prollen kanske inte spricker med helium men jag är ganska säker på att den inte kommer funka i så låga grader, några c lägre så blir den superledande

Bara att testa o se.

Visa signatur

tomt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
Ett slutet system? Vet du vad det innebär? Ett slutet system med flytande kväve är livsfarligt. Läs artikeln qaztaz skrev om när vi överklockade en duron 600 med flytande kväve.

jag menade inte ett helt slutet system men ett system som man fyller på typ 1 gång i veckan eller så. Dvs att man låter lite kväve koka bort sen fyller man på.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Liquide
Hu?

Heliums kokpunkt: -268.9C
LN2 kokpunkt: -196c

Prollen kanske inte spricker med helium men jag är ganska säker på att den inte kommer funka i så låga grader, några c lägre så blir den superledande

Ehm, några grader lägre (-273 om jag inte missminner mig) så stannar elektronernas rörelse, typ motsatsen till supraledare (jaja, inte riktigt, men i en supraledare kan ju strömmen färdas helt utan motstånd, om elektronerna skulle stå still skulle ju strömmen inte färdas alls, därav mitt resonemang).
En vanlig processor kan väl inte ens bli supraledande? Behövs väl speciella material för det.

EDIT: -273.15 ska det vara.

Visa signatur

The difference between stupidity and genius - the latter has limits

Permalänk
Medlem

Vad var nu den lägsta temperatur människan har åstadkommit? (sov nog lite mycket på lektionerna)

Visa signatur

tomt