Satte kniven i GPU:n idag

Permalänk
Medlem

Satte kniven i GPU:n idag

Har stört mig på shimen som sitter runt GPU:n på mitt Radeon 9700-kort. Man behöver ett tjockare lager kylpasta för att shimen sticker upp ovanför GPU:n, sen håller den varmluften kvar runt GPU:n istället för att släppa ut den.

Så planen var att ta bort den. Jag började bända lite med kniven och tyckte att den satt ganska hårt. Sakta, sakta kom shimen upp lite i ena hörnet. Sen var den borta och kniven påväg rakt in mot GPU:n. Innan jag hinner reagera har kniven och GPU:n hälsat på varandra. Hjärtklappningen var nu snabbare än Lars Ulrichs dubbelkaggar. Fram med isopropylalkoholen och få bort all kylpasta. En snabb koll av ytan avslöjade att ljuset nu hade en annan brytning i ena hörnet. Vid närmare undersökning visade det sig att en repa hade grävt ner sig i GPU:n.

Jahaja.. då hade man fixat sig en 2500kr dyr pappersvikt då. Men eftersom man nån gång ska ha lite tur så var det bara att smeta på lite ny kylpasta och chansa på att skadan bara var kosmetisk. In med kortet igen och starta datorn. Inget händer. Får en snilleblixt och slår om strömbrytaren bak på datorn. Testar igen. Success! Burken startar och windowsloggan tonar fram. Yes! Kör igång 3DMark03 och kortet pressar fortfarande fram sina 4099p. Torkar svetten ur pannan och förbannar mig själv för att man hela tiden nödvändigtvis ska hålla på att pilla med saker som funkade bra redan från början.

Permalänk
Medlem

Tur att det klarade sig, blev lite orolig när jag såg topicen.

Permalänk
Medlem

Riktigt skoj den hära storyn

Permalänk
Medlem

hehe, jag gjorde samma sak fast med nordbryggan på mitt 8rda+:p

men det funkar fint:D

Visa signatur

7800x3d - asus x670e hero - 32gb corsair dominator @ 6000mhz - kfa2 rtx 4090 - 2tb kingston kc3000 - 1tb wd black sn850 - wd 4tb - corsair hx1200 - acer predator x34gs - lg 27gl850-b

Permalänk
Medlem

Hehe jag trodde det var en nvidia köpare som medvetet knivat ihjäl skiten efter senaste dagarnas avslöjanden från Valve när jag såg topicen..

- Preed -

Visa signatur

/ Preed
[ Intel i7 13700K ] [ MSI MAG Z790 Tomahawk WIFI ] [ 2x32GB Kingston Fury Beast 6000MHz DDR5 ] [ Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB ] [ Noctua NH-D15 chromax ]