Permalänk

Dator startar inte efter chassibyte

Hola! Har bytt chassi (och i samband med det också uppgraderat psu och gpu). Kopplar in datorn och klickar på "power" och absolut INGENTING händer. Datorn funkade i det gamla chassit innan jag flyttade över allting. Jag vet liksom inte riktigt var jag ska börja felsöka? Känns så trist om jag behöver koppla ur allting igen. Jag hade problem att få loss distanserna i mitt nya chassi så moderkortet låg framme i ungefär ett dygn mellan att jag plockade ur det ur det gamla och monterade det i det nya. Jag hade också problem att positionera det rätt först så jag fick skruva loss det några gånger. Blir lite nervös att det ska ha påverkat.

Hur som helst så startar inte datorn alls, jag får inga som helst livstecken.

Felsökningar jag har gjort:
- Ändrat position på frontpanelkontakterna och testat att vända dem upp och ner.
- Känt på alla kontakter att de sitter i ordentligt, både i moderkortet och PSU
- Kollat så jag satt på strömmen på PSU

Var börjar jag felsöka? Behöver jag plocka ut allting och börja om på nytt? PSU är modulärt, kan jag ha använt fel kablar?

Moderkort, RAM, CPU monterade jag aldrig isär när jag flyttade på dem. (Jag har bara en liten fläkt som följde med CPU, de har några år på nacken men funkar bra för mig)

Nya chassit är ett Fractal Design North och PSU är DeepCool PX850G 850W ATX 3.0.

Permalänk
Moderator
Forumledare

@paraplyflygare:

Har du möjlighet få du gärna ta lite bilder på hur allt är monterat och posta här så kan vi se om man ser något uppenbart

När du säger att du hade problem att få loss distanserna i det nya chassit, hur menar du då?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Skrivet av NordhNet:

@paraplyflygare:

Har du möjlighet få du gärna ta lite bilder på hur allt är monterat och posta här så kan vi se om man ser något uppenbart

När du säger att du hade problem att få loss distanserna i det nya chassit, hur menar du då?

Absolut, ska ta en bild på en gång och posta i separat inlägg. Det jag menar är att jag hade problem att lossa distanserna, de satt väldigt hårt och jag hade ingen hylsa att använda. Köpte det i måndags och då gick det mycket lättare.

Permalänk

Här kommer lite bilder:

Permalänk
Medlem

Har du testat att starta datorn med genom att kortsluta start pinsen? Så det inte är chassits on-knapp som strular.

Permalänk
Skrivet av rotkiv42:

Har du testat att starta datorn med genom att kortsluta start pinsen? Så det inte är chassits on-knapp som strular.

Nej, hur gör jag det?

Permalänk
Medlem

Lite beroende på moderkort och chassi kan det se ut såhär:

Strular powerknappen kan man prova att byta plats på den och reset-knappen, för att starta datorn genom att trycka reset alltså. Det är bara en kort liten kortslutning (med skruvmejsel om man är säker på handen) som krävs för att starta datorn.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Hej.
Eftersom det är en ny psu, kolla väldigt noga att de står cpu på den kabeln till cpu, brukar vara en 4+4 pin
Kolla även grafikkort så det står PCIe på den. Ska vara en 6+2
Sen ta ur alla sata, grafikkort och alla kablar förutom 24pin och 8pin cpu och prova.

Är det något som är fel kopplat så startar inte psu/datorn alls.

Prova med din gammla psu om du har den kvar, kan lätt anslutas från framsidan utan att skruva ur något alls.

Mvh Thomas

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)

Permalänk
Medlem

Fractal har väl varit kända för kassa power-knappar sen R2 eller något.
Jag hade det på mitt Define C, enklast att testa är väl att köra reset på power istället, liten risk att båda knapparna är kassa.

Permalänk

Jag har fått igång datorn. Jag hade missat en anslutning i PSU till 24 pin. Nu får jag igång den och nästa steg är att ladda ner drivrutiner till GPU. Tack för hjälpen!