Dissade startmenyn i Windows 11 – får gehör hos Microsoft

Permalänk
Melding Plague

Dissade startmenyn i Windows 11 – får gehör hos Microsoft

Det lönar sig att klaga på sociala medier ibland.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

själv inte haft några problem alls med startmenyn, söker direkt, ingen märkbar fördröjning.

man blir nyfiken på om det var äkta bugg i Windows eller orsakat av något patchprogram han kanske körde?

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Det går att inaktivera webbsökning i sökfältet på windows 11.
Se avsnitt 4.2 i denna guide : https://sysguides.com/install-a-windows-11-virtual-machine-on...

"Enter regedit into the search box and press [Enter] to launch the Registry Editor.
Browse to: Computer\HKEY_CURRENT_USER\Software\Policies\Microsoft\Windows.
Right-click the Windows key, select New, and then select the Key option. Enter Explorer as the key name and press [Enter].
Now, right-click on the newly created Explorer key, select New, and then the DWORD (32-bit) Value option. Name the DWORD DisableSearchBoxSuggestions and press [Enter].
Double-click the newly created DWORD DisableSearchBoxSuggestions and change its value from 0 to 1."

Då slipper man få upp en massa annat än programmet man söker efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

själv inte haft några problem alls med startmenyn, söker direkt, ingen märkbar fördröjning.

Händer titt som tätt för mig att sökningen ibland är märkbart seg eller inte funkar alls.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Jag tycker Win 11 har börjat bli hyfsat bra efter lite custum inställningar vs Win 10.

Dock tycker jag Microsoft borde lägga mer tid på att optimera OS än bara ösa på med nya saker varje uppdatering.

Sen borde de vara mer lyhörda och konsekventa med att behålla saker mellan varje os än att kasta om alla menyer så knappt de erfarna användarna hittar rätt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Det går att inaktivera webbsökning i sökfältet på windows 11.
Se avsnitt 4.2 i denna guide : https://sysguides.com/install-a-windows-11-virtual-machine-on...

"Enter regedit into the search box and press [Enter] to launch the Registry Editor.
Browse to: Computer\HKEY_CURRENT_USER\Software\Policies\Microsoft\Windows.
Right-click the Windows key, select New, and then select the Key option. Enter Explorer as the key name and press [Enter].
Now, right-click on the newly created Explorer key, select New, and then the DWORD (32-bit) Value option. Name the DWORD DisableSearchBoxSuggestions and press [Enter].
Double-click the newly created DWORD DisableSearchBoxSuggestions and change its value from 0 to 1."

Då slipper man få upp en massa annat än programmet man söker efter.

Jag behövde bara stänga av den här: https://imgur.com/yV3ZQw1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Jag tycker Win 11 har börjat bli hyfsat bra efter lite custum inställningar vs Win 10.

Dock tycker jag Microsoft borde lägga mer tid på att optimera OS än bara ösa på med nya saker varje uppdatering.

Sen borde de vara mer lyhörda och konsekventa med att behålla saker mellan varje os än att kasta om alla menyer så knappt de erfarna användarna hittar rätt.

Även att underlätta individuell anpassning istället för att man ska behöva gå in i regeditorn eller få sin tredjepartsanpassning blockerad av microsoft (som det stod på nyheterna här). Som när jag ville installera Windows 11 med lokalt konto. Efter en del googlande hittade jag att med Windows 11 Pro så kan man välja "domänanslut istället" när den under installationen föreslår att man ska skapa microsoft-konto.Men på Windows 11 Home är det klurigare, typ att man ska modda installationsmediet med Rufus.

Edit: Eller så har jag bara svårt att hitta anpassningarna, se inlägg nedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Jag behövde bara stänga av den här: https://imgur.com/yV3ZQw1

He he, ja det är inte alltid så lätt att hitta inställningarna och vad de gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

man blir nyfiken på om det var äkta bugg i Windows eller orsakat av något patchprogram han kanske körde?

Med tanke på hur mycket som rasslar till i Process Explorer när man petar på startmenyn, så skulle jag inte vara förvånad om det är en äkta bugg.

Vi som bara kör med en snabb lokal SSD på känd hårdvara klarar oss oftast fint.

Däremot börjar man blanda in nätverksdiskar via VPN, mekaniska hårddiskar och externa diskar som inte indexerats korrekt, samtidigt som Bing ger sig ut på nätet så förstår jag segheten. Brandväggar kan också ställa till det om Microsoft inte får svar på sin hemringning.

Var väl 3-4 par år sedan, då sökfunktionen slogs ut helt i Windows då deras server var nere? Har för mig att främst version 1909 och senare drabbades då sökfunktionen blev integrerad med Bing. ChatGPT har troligtvis inte gjort något snabbare.

Lite kring ämnet:
https://www.windowslatest.com/2020/07/27/windows-10-file-expl...

Tog bara lite över ett halvår att fixa den gången. Själv patchade jag bort featuren mha dåtidens ViVeTool. Den möjligheten stängde dock Microsoft senare och tvingade in samtliga i Bing-träsket.

Permalänk
Medlem

Har själv inte haft problem med just detta, upplever att det går rätt bra allmänt. Sen hör jag till generationen som går igenom inställningar och får bort saker som exempelvis reklam i startmenyn. Som på den gamla goda tiden när man ofta behövde lära sig allt. Samt intresse och nyfikenhet förstås.
Kan tycka att många förväntar sig för mycket att saker ska fungera lika som tidigare utan att lägga ner lite tid och lära sig hur systemet fungerar.

Det sagt, hade fortfarande gärna sett ett rent mer basic Windows (11) där man från början får en mer avskalad upplevelse. Nu var jag Linuxare tidigare i flera år och älskade KDE3.x och hade gärna sett en version som i grunden är mer anpassningsbar i grunden. Inte ner på molekyl nivå riktigt.

Det sagt så tycker jag om att köra Windows 11. Föredrar den före 10an till och med och även 7an som känns gravt föråldrad idag även om det var just 7an som fick mig att gå tillbaks till Windows. XP fick mig att lämna, bra i början men efter något år kändes även den förlegad.

På speldatorn är Windows 11 det enda alternativet. Gillar min Steam Deck och de spel som fungerar tillräckligt bra. Bara en sak som att kunna suspenda ett spel är såååå härligt. Men köra Linux på speldatorn känns som ett slöseri på datorn då för mycket spel inte är kompatibla och inget riktigt tilltalar mig i dagsläget. Min SFF dator med 3900X och för stunden ett 3070 blir försöksdator ibland då jag fortfarande är nyfiken. Största bristen då på mitten av 00 talet var bristen på spel. Kul att se den ändå enorma förbättring som skett på senare år, mycket det som saknades privat.

Nu blev inlägget längre och kanske mer raljerande eller något än tänkt. Men ligger inlagd på sjukhus, något uttråkad och fått morfin. Tänkte spendera dagen med den nysläppta Fallout serien trots allt men hälsan går, förstås som alltid, före. Inte en upplevelse jag vill se på mobilskärmen direkt.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Huruvida det här faktiskt löser problemen med Windows 11 i slutändan eller inte återstår att se, men att det finns relevanta personer på Microsoft som är villiga att lyssna på användarna och undersöka problemen de upplever är ett gott tecken.

Så är det väl ofta... men sådana personer brukar ju hållas så isolerade som möjligt från verkligheten.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

*inväntar den första mEnVaRfÖrSkaFFarNiInTeBarALiNuX-kommentaren*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bagarbosse:

*inväntar den första mEnVaRfÖrSkaFFarNiInTeBarALiNuX-kommentaren*

Det är ju på ett sätt en relevant frågeställning sett till klagandet på Windows, men man får ju förstå att folk klagar här för att de älskar att klaga på Windows, inte för att de vill byta ut Windows.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bagarbosse:

*inväntar den första mEnVaRfÖrSkaFFarNiInTeBarALiNuX-kommentaren*

Räckte fint med att installera Classic Start/Open-Shell tidigare Lite oklart om detta går utan hack i framtiden.

Permalänk
Medlem

Jag hade liknande problem i nyinstallerat Windows 10, sökte på diskhanteraren, men datorn bara bing'ade.
Så jag fick klicka mig runt i (Kon)trollpanelen för att exkavera diskhanteraren.
Riktigt drygt med "internet first" blir alltid som att gå över ån för att hämta vatten.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Med tanke på hur mycket som rasslar till i Process Explorer när man petar på startmenyn, så skulle jag inte vara förvånad om det är en äkta bugg.

Vi som bara kör med en snabb lokal SSD på känd hårdvara klarar oss oftast fint.

Däremot börjar man blanda in nätverksdiskar via VPN, mekaniska hårddiskar och externa diskar som inte indexerats korrekt, samtidigt som Bing ger sig ut på nätet så förstår jag segheten. Brandväggar kan också ställa till det om Microsoft inte får svar på sin hemringning.

Var väl 3-4 par år sedan, då sökfunktionen slogs ut helt i Windows då deras server var nere? Har för mig att främst version 1909 och senare drabbades då sökfunktionen blev integrerad med Bing. ChatGPT har troligtvis inte gjort något snabbare.

Lite kring ämnet:
https://www.windowslatest.com/2020/07/27/windows-10-file-expl...

Tog bara lite över ett halvår att fixa den gången. Själv patchade jag bort featuren mha dåtidens ViVeTool. Den möjligheten stängde dock Microsoft senare och tvingade in samtliga i Bing-träsket.

Bing går ju att stänga av (nu i alla fall), inte svårt.

Väljer man att söka filer och inte enbart program på startmenyn och ska åt ftp via vpn och slöa hdd och kanske icke indexerade kan jag känna att det är lite självförvållat.

sen skulle det ju vara bra om det var asynkront på ett bra sätt... så fler resultat flödade in utan att sega ner eller hacka till.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Överlag vet inte om jag stört mig så¨mycket faktiskt. Var värre med Windows 10 tyckte jag, där var jag tvungen att ha en alternativ startmenyhanterare för att klara av det hela psykiskt. Nuförtiden använder jag inte de här menyerna så mycket alls, det mesta som jag gör sker ändå via webläsare och olika applikationer. Men lite märkligt att kontrollpanelen inte integrerats bättre på något sätt ännu. Tror jag använde Rufus vid installation, å där kan man ju plocka bort en del som är obekvämt redan vid det steget så att säga...

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk

Har faktiskt varit med om på jobbat att där finns någon form av indexerings problem med Windows 11 speciellt när man ska söka i start menyn.

Använder onormalt mycket cpu kraft och efter man haft dessa problemen ett tag så går det över till att man i princip inte kan söka alls i vissa fall.

Dock inte särskilt vanligt, händer på ca 20 användare av windows 11 av typ 400 vad vi känner till än så länge.

Det har dock hjälpt att ta bort den nuvarande indexeringen och helt enkelt skapa en ny.

Samma sak har hänt med Explorer.exe att indexeringen där i inte heller fungerar.

Detta är på CoffeeLake i7or, 32GB ram och samsung PM981 nvme, så det är inga dåliga datorer, inte dom mest moderna laptopsen men det är ju inte specarna som är problemet här.

Detta började hända efter utrullningen av Windows 11

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

Vilken soppa Windows 11 verkar vara.. Blir att vänta in i det sista med att byta OS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Jag tycker Win 11 har börjat bli hyfsat bra efter lite custum inställningar vs Win 10.

Dock tycker jag Microsoft borde lägga mer tid på att optimera OS än bara ösa på med nya saker varje uppdatering.

Sen borde de vara mer lyhörda och konsekventa med att behålla saker mellan varje os än att kasta om alla menyer så knappt de erfarna användarna hittar rätt.

Detta är ironin med Microsoft. De är som bäst när de bara itererar på det de har - det är när de skall göra något nytt och försöka förändra hur folk jobbar som det går åt skogen. Lite elakt kan man säga att de försöker vara Apple. Ironiskt när 90-talet i princip handlade om att Apple försökte vara Microsoft, och det gick inte bra för dem heller.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Är fortfarande otroligt irriterad på att Microsoft inte kan få tummen ur arslet och göra operativsystemet enhetligt. Jag gissar på att det har att göra med bakåtkompatibilitet.

Vissa inställningar går att göra på flera ställen och gör man en inställning på ett ställe är det inte alltid att det slår på de andra ställena.

Exempelvis Lägga till / Ta bort skrivare:

Sen bara för att jag vill att Windows ska bli enhetligt betyder det inte att jag vill att de ska ta bort inställningar man bör kunna göra samt inställningar man har kunnat göra. Varför gömma dem så djupare för varje version som kommer? Visst, kör man Home-edition så kan jag förstå att man har lite mindre saker man kan göra än exempelvis Professional eller Enterprise.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Är fortfarande otroligt irriterad på att Microsoft inte kan få tummen ur arslet och göra operativsystemet enhetligt. Jag gissar på att det har att göra med bakåtkompatibilitet.

Vissa inställningar går att göra på flera ställen och gör man en inställning på ett ställe är det inte alltid att det slår på de andra ställena.

Exempelvis Lägga till / Ta bort skrivare:

https://i.imgur.com/8hha5Y7.png
https://i.imgur.com/hLzbFN0.png
https://i.imgur.com/tqO91hu.png

Sen bara för att jag vill att Windows ska bli enhetligt betyder det inte att jag vill att de ska ta bort inställningar man bör kunna göra samt inställningar man har kunnat göra. Varför gömma dem så djupare för varje version som kommer? Visst, kör man Home-edition så kan jag förstå att man har lite mindre saker man kan göra än exempelvis Professional eller Enterprise.

För att MS har some idé att gömma en massa inställningar som "man inte behöver", precis som Apple gör (numer, det var bättre när OS X var nytt). Då måste de fundera på hur de skall bygga om gränssnittet och inte bara porta sina gamla paneler till det nya gränssnittet.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Har faktiskt varit med om på jobbat att där finns någon form av indexerings problem med Windows 11 speciellt när man ska söka i start menyn.

Använder onormalt mycket cpu kraft och efter man haft dessa problemen ett tag så går det över till att man i princip inte kan söka alls i vissa fall.

Dock inte särskilt vanligt, händer på ca 20 användare av windows 11 av typ 400 vad vi känner till än så länge.

Det har dock hjälpt att ta bort den nuvarande indexeringen och helt enkelt skapa en ny.

Samma sak har hänt med Explorer.exe att indexeringen där i inte heller fungerar.

Detta är på CoffeeLake i7or, 32GB ram och samsung PM981 nvme, så det är inga dåliga datorer, inte dom mest moderna laptopsen men det är ju inte specarna som är problemet här.

Detta började hända efter utrullningen av Windows 11

och samtidigt kan jag som har win11 på många olika configs men mest budget och lägre, typ en s775 med 8gb ddr2 minne... inte ha några problem alls. så något är det ju som är galet kodat men inte visar sig alltid. vet inte om man ska skratta eller gråta haha

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Har själv inte haft problem med just detta, upplever att det går rätt bra allmänt. Sen hör jag till generationen som går igenom inställningar och får bort saker som exempelvis reklam i startmenyn. Som på den gamla goda tiden när man ofta behövde lära sig allt. Samt intresse och nyfikenhet förstås.
Kan tycka att många förväntar sig för mycket att saker ska fungera lika som tidigare utan att lägga ner lite tid och lära sig hur systemet fungerar.

Det sagt, hade fortfarande gärna sett ett rent mer basic Windows (11) där man från början får en mer avskalad upplevelse. Nu var jag Linuxare tidigare i flera år och älskade KDE3.x och hade gärna sett en version som i grunden är mer anpassningsbar i grunden. Inte ner på molekyl nivå riktigt.

Det sagt så tycker jag om att köra Windows 11. Föredrar den före 10an till och med och även 7an som känns gravt föråldrad idag även om det var just 7an som fick mig att gå tillbaks till Windows. XP fick mig att lämna, bra i början men efter något år kändes även den förlegad.

På speldatorn är Windows 11 det enda alternativet. Gillar min Steam Deck och de spel som fungerar tillräckligt bra. Bara en sak som att kunna suspenda ett spel är såååå härligt. Men köra Linux på speldatorn känns som ett slöseri på datorn då för mycket spel inte är kompatibla och inget riktigt tilltalar mig i dagsläget. Min SFF dator med 3900X och för stunden ett 3070 blir försöksdator ibland då jag fortfarande är nyfiken. Största bristen då på mitten av 00 talet var bristen på spel. Kul att se den ändå enorma förbättring som skett på senare år, mycket det som saknades privat.

Nu blev inlägget längre och kanske mer raljerande eller något än tänkt. Men ligger inlagd på sjukhus, något uttråkad och fått morfin. Tänkte spendera dagen med den nysläppta Fallout serien trots allt men hälsan går, förstås som alltid, före. Inte en upplevelse jag vill se på mobilskärmen direkt.

Sedan januari har jag en win11-disk enbart för sådant som inte fungerar i Linux. Hittills är det Battlefield 2042(och tyvärr5 nu efter april) och mjukvara för mitt soundblaster x4 när jag vill ändra i EQ eller uppdatera firmware.

Har nog startat win 3-4ggr Max. Spelar enbart på datorn, utöver slösurf. Det blir bara bättre och bättre, 2024 verkar ge stora framsteg för många delar. 2025 kommer jag nog aktivt börja rekommendera vissa distar till folk.

Visa signatur

Diplomacy is the art of saying 'Nice doggie!'... till you can find a rock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Varför gömma dem så djupare för varje version som kommer?

Om Microsoft gömmer saker djupare och djupare i systemet, så är det färre användare som hittar inställningarna. Sedan kan Microsoft utifrån insamlad data från Home/Pro-användarna utläsa att funktionen i sig är överflödig. Då kan den sedan raderas från kommade version med gott samvete.

Sist jag skulle scanna ett dokument från min trådlösa Epson-skrivare, så gjorde jag det direkt från min iPhone. Betydligt enklare än att försöka få igång allt i Windows numera.

Permalänk
Medlem

När allt som borde vara opt-in är opt-out, är det verkligen ditt OS då? Visst, flertalet användare vet knappt var inställningarna är, MS OS:et har i stort blivit fördummat för att passa 'massorna'. Men vi som vill ha kontroll över vårat OS, som har använt datorer sedan förra seklet, ska vi verkligen behöva tvingas bort från MS.

Blir väl kanske deras förlust till slut när vi som tidigare kunnat hjälpa släkt och vänner med sina datorer kommer hänvisa till att vi inte vet.

Permalänk
Medlem

Uppgraderade från Win 11 Pro (efter nästan två år) till Win 10 Pro för tre dagar sedan. Hade helt och hållet glömt bort hur jäkla bra det OSet är jämfört med 11.

Permalänk
Medlem

Trevligt att jag inte är den enda med just seg start menu om den inte används på par minuter, har problemet på min jobbdator och min laptop, kan ta upp till 30s ibland, verkar inte finnas några vettiga fixar heller som jag har hunnit, för stunden använder jag inte söken på de burkarna utan pinnat allt jag använder men det är enormt irriterande.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Har inte kört windows egna start meny sedan windows 7... sedan blev det classic shell / classicstart, funkar prima, instant, aldrig några prestanda problem, adds eller annat trams, och man kan såklart högerklicka på alla objekt och få en vettig context meny med alla val inte den nya moderna nedbantade skräpvarianten

windows har helt tappat greppet, deras produkt är skräp men lever vidare pga alla verktyg och program som utvecklats för dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Det går att inaktivera webbsökning i sökfältet på windows 11.
Se avsnitt 4.2 i denna guide : https://sysguides.com/install-a-windows-11-virtual-machine-on...

"Enter regedit into the search box and press [Enter] to launch the Registry Editor.
Browse to: Computer\HKEY_CURRENT_USER\Software\Policies\Microsoft\Windows.
Right-click the Windows key, select New, and then select the Key option. Enter Explorer as the key name and press [Enter].
Now, right-click on the newly created Explorer key, select New, and then the DWORD (32-bit) Value option. Name the DWORD DisableSearchBoxSuggestions and press [Enter].
Double-click the newly created DWORD DisableSearchBoxSuggestions and change its value from 0 to 1."

Då slipper man få upp en massa annat än programmet man söker efter.

Ja, detta är definitivt bland det första man bör göra vid en ny installation, oavsett om det är i en VM eller ej. Fungerar betydligt bättre efter att man stängt av Bing-sökningen.

I de tidiga Windows 10-versionerna fanns det en inställning för detta. Sedan flyttade den till en GPO istället av någon dum anledning.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q