Vilka minnen för 32GB på Z390-a pro?

Permalänk

Vilka minnen för 32GB på Z390-a pro?

Känner mig korkad. Köpte Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance LPX Svart minnen många år sen. Tänkte sen att köpa till 2 stycken borde funka prima men det gjorde det inte. Blåskärm osv. Vilka minnen vågar jag köpa för att få 32 gb ram.

Rubrik justerad enl. §3.1 // MOD
Permalänk
Medlem

Har du stängt av xmp oxh nollställt BIOS mellan bytena?

Och vilken BIOS version har du på moderkortet?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Skrivet av shugge:

Har du stängt av xmp oxh nollställt BIOS mellan bytena?

Och vilken BIOS version har du på moderkortet?

Nej det har jag inte. Har nog kört med xmp och inte nollställt bios. Ska testa. Är senaste bios men är inte vid datorn just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfving88:

Nej det har jag inte. Har nog kört med xmp och inte nollställt bios. Ska testa. Är senaste bios men är inte vid datorn just nu.

7B98v1E från 2022-11-08?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfving88:

Känner mig korkad. Köpte Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance LPX Svart minnen många år sen. Tänkte sen att köpa till 2 stycken borde funka prima men det gjorde det inte. Blåskärm osv. Vilka minnen vågar jag köpa för att få 32 gb ram.

Nu vet jag inte om det är ett Asus moderkort som du har men jag har själv ett Asus Strix Z390-F Gaming och provade att uppdatera till senaste versionen för några veckor sedan, var tvungen att sänka hastigheten på minnet (25xx istället för 2666 MHz) för att det skulle funka.

Problemet visade sig vara en bugg om man kör 4 minnesmoduler.

Skrivet av FireFox:

Gick tillbaka till version 1401 och nu fungerar allt som det ska igen.

Verkar som att det är någon bugg i nyare bios versioner och flera som rapporterat problem, https://rog-forum.asus.com/t5/z370-z390/z390-f-bios-updates-1...

Hoppas det kan vara till hjälp!

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk

Testa plugga in. Inte nollställt cmos. Bara default settings. Starta datorn. Kolla i cpu z. Två är dual. Två är singel står det. Bör man nollställa med cmos eller vad kan jag prova.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfving88:

Testa plugga in. Inte nollställt cmos. Bara default settings. Starta datorn. Kolla i cpu z. Två är dual. Två är singel står det. Bör man nollställa med cmos eller vad kan jag prova.

Dual/singel channel eller dual/single rank?

Vilka minnesslotts har du satt respektive kit i? De ska inte sitta direkt bredvid varandra, utan varannan slott.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Skrivet av shugge:

Dual/singel channel eller dual/single rank?

Vilka minnesslotts har du satt respektive kit i? De ska inte sitta direkt bredvid varandra, utan varannan slott.

8 gb nya
8 gb äldre
8 gb nya
8 gb äldre

Permalänk

Får inga blåskärmar. Men inte så hög hastighet heller. Är det bara acceptera eller hur löser man det?

https://ibb.co/Jj09J6w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfving88:

Får inga blåskärmar. Men inte så hög hastighet heller. Är det bara acceptera eller hur löser man det?

https://ibb.co/Jj09J6w

Om du ville visa vilken frekvens o.s.v. som minnena körs med så hittar du det under Memory-fliken. SPD-fliken visar bara vilken information minnesstickorna innehåller, som modellnamn, profiler, o.s.v., d.v.s. saker som inte ändras av hur de är inställda.

Men det är hur som helst svårare att få upp fyra stickor i hög frekvens jämfört med två, så det är inte ovanligt att man blir tvungen att sänka frekvensen en del när man stoppar i fler stickor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfving88:

Får inga blåskärmar. Men inte så hög hastighet heller. Är det bara acceptera eller hur löser man det?

https://ibb.co/Jj09J6w

Som nedan säger måste du kolla i fliken memory för att se aktuell status. Att det står single rank på några av minnena har inget med single/dual channel att göra. Rank är hur minnestickorna i sig är uppbyggda.

Skrivet av perost:

Om du ville visa vilken frekvens o.s.v. som minnena körs med så hittar du det under Memory-fliken. SPD-fliken visar bara vilken information minnesstickorna innehåller, som modellnamn, profiler, o.s.v., d.v.s. saker som inte ändras av hur de är inställda.

Men det är hur som helst svårare att få upp fyra stickor i hög frekvens jämfört med två, så det är inte ovanligt att man blir tvungen att sänka frekvensen en del när man stoppar i fler stickor.

Alt att man behöver öka spänningen några 0.001 V upp för att minneskontrollern i cpu:n ska klara de högre belastningen som fler minnen i hög hastighet innebär.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Intel och AMD har olika specar på vad de garanterat ska klara beroende på om man kör med 2 eller 4 stickor
Just för DDR4 minns jag inte, men tex Intel DDR5 så är det (just nu med 12, 13 och 14 serien) 4800 för 2 stickor men bara 4000 för 4 stickor, AMD har 5200 vid 2 och 3600 vid 4 stickor, kan minnas något fel på exakta siffror dock.

Självklart kan man ha lite tur och bra minnen som klarar bättre förstås..

Ända mer säkra sättet att få 32Gb med bra hastighet är att skaffa 2x16Gb stickor, och sälja av befintliga..
Kolla också moderkortets lista över minnen som är verifierade att funka

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av Elfving88:

Får inga blåskärmar. Men inte så hög hastighet heller. Är det bara acceptera eller hur löser man det?

https://ibb.co/Jj09J6w

ser ju ut att gå i rätt inställningar för att kunna köras kompatibelt med dina 3000Mhz stickor samtidigt.

de ser ju ut att köras i 1499Mhz så med andra ord 2998MT/s vilket motsvarar specen 3000MT/s som dina gamla stickor var specade för om jag tolkade ditt initiella inlägg rätt.

att du inte når 3000MT/s exakt är troligen att din FSB klocka troligen dippar lite under 100Mhz vilket gör att du tappar ett par Mhz på minnena.

min FSB klocka pendlar typ mellan 99.6 och 100.2Mhz och är helt normalt att den kan variera upp till nån Mhz uppåt eller neråt vid olika laster.

om du ska blanda minnen så måste du köra en XMP profil som har tillräckligt långsam timing och arbetsfrekvens för att vara kompatibla med bägge minnesmodellerna alternativt JEDEC profilen (XMP off)

om du har blandat t.ex ett kitt 3000Mhz cl15 och ett kit 3200Mhz cl16 så kommer du behöva köra en xmp profil för max 3000Mhz och ev även ändra till cl16 beroende på om 3200 minnena kan hantera 3000 cl15 eller inte.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfving88:

Får inga blåskärmar. Men inte så hög hastighet heller. Är det bara acceptera eller hur löser man det?

https://ibb.co/Jj09J6w

Du har nog med stor sannolikhet två kit med olika XMP och olika chips. Visa samma flik fast från den andra sloten som du väljer uppe till vänster.
Det allra enklaste är att sätta i det kitet med sämst XMP, välj xmp, restarta, och slå av. Sätt i det andra kitet och kör på så skall det gå bra. Sätt gärna volt till 1.350 manuellt i samma veva.

Men, ge en bild av det andra också.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Problemet är väl som många säger att man köper någon "överklockar"-minne som inte följer JEDEC för att "vinna" några få procent som bäst sen är 3000Mhz en "udda" hastighet (2666 eller 3200 är standard om du ser till de högre hastigheterna). Tyvärr verkar de minnen du har också vara väldigt långsamma om du kör med JEDEC-standard (SPD som Corsair väljer att kalla det).

https://www.idealo.de/preisvergleich/OffersOfProduct/20280816...
Intressant nog lite billigare än de utan även om det är marginellt
https://www.idealo.de/preisvergleich/OffersOfProduct/20056571...