Är mitt 3080ti dött? (Solved)

Permalänk

Är mitt 3080ti dött? (Solved)

Hej.
Idag fick jag äntligen utbytes fläkten till mitt strix 3080ti. Jag passade på att byta pads och pasta. Allt gick bra, inga missöden eller fuckups med skruvmejseln. Stoppar tillbaka kortet i burken och märker omedelbart att den nya fläkten inte snurrar. Förmodligen har jag fått en doa.. suck. Men ännu värre är att kortet nu verkar vara dött. Det lyser och snurrar men ingen bild. Jag har haft isär det 5-6 gånger till efter det men ingen skillnad. Någon input eller erfarenheter? Allt uppskattas. Kortet är 11månader gammalt och det ryktas om next gen efter sommaren så det känns surt att behöva köpa 40serien nu.

Permalänk
Medlem

Hur ser det ut när du tar bort kylaren? Har den haft ordentlig kontakt med gpu?
Har kylaren för dålig/ingen kontakt så stänger kortet ned sig.
Detta händer ibland när pads vid byte är för tjocka.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

Hur ser det ut när du tar bort kylaren? Har den haft ordentlig kontakt med gpu?
Har kylaren för dålig/ingen kontakt så stänger kortet ned sig.
Detta händer ibland när pads vid byte är för tjocka.

Tack för svar. Ja det ser ut att ha bra kontakt. Jag har även testat att plugga i kortet några sekunder utan kylare och dien blir varm som fan så det är inte helt dött. Det var svårt att veta vilka pads som är rätt, fick olika info på olika ställen men jag gick på thermalpads.eu's info. Även hur hårt skylaren ska spännas råder delade meningar kring, så jag började med löst och gradvis ända in i botten. Kan det vara ide att köpa ett färdigt pad kit och testa, eller är det bara att kasta ännu mer pengar i sjön?

Permalänk
Medlem
Skrivet av classon81:

Kan det vara ide att köpa ett färdigt pad kit och testa, eller är det bara att kasta ännu mer pengar i sjön?

Nej gör det inte, en gpu bör fungera och ge bild med en improper satt kylare utan större problem. Och då är det chippen som är det viktiga, vrm & vram klarar sig utan kylning alls när det inte finns någon belastning

Bättre idé att rensa kortet inuti med t.ex isopropanyl

Och koppla bort den nya fläkten. Kan även testa datorn med annat grafikkort ifall du kan så du vet säkert det inte är något annat fel.

Permalänk
Medlem

Den modellen verkar också ha dual bios-switch.
Har du testat att ställa om switchen till den andra bios för att utesluta att det inte är nått med VGA-bios som spökar?

Visa signatur

🗄️ Corsair Carbide 100R Chassi] 🔲AMD® RYZEN™ 9 5950X] 🏬MSI X570 MAG TOMAHAWK WIFI] ❄️Arctic Cooling Liquid Freezer II 240] 🎞️Kingston Fury 128GB (4x32GB) DDR4 3600MHz/CL18.22.22 @CL 16.19.19 Beast] 🏴Powercolor Radeon RX 6950XT 16GB Red Devil] [Thermaltake Toughpower 1200W ] 💾Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 500GB] [Lexar NM700 M.2 NVMe SSD 4Tb] [Kingston NV2 M.2 NVMe SSD 4Tb ] [Samsung SSD 870 QVO 4Tb] [15 TB WD NAS RED 7200rpm Lagringsdiskar] 🖥️ASUS VP28U 4K 28" Skärm] 🔌Comhem 1000/1000Mbit fiber] [Windows 11 Pro SWE]

Permalänk
Skrivet av rwkk:

Nej gör det inte, en gpu bör fungera och ge bild med en improper satt kylare utan större problem. Och då är det chippen som är det viktiga, vrm & vram klarar sig utan kylning alls när det inte finns någon belastning

Bättre idé att rensa kortet inuti med t.ex isopropanyl

Och koppla bort den nya fläkten. Kan även testa datorn med annat grafikkort ifall du kan så du vet säkert det inte är något annat fel.

Okej. Kan jag bada kortet i isopropanol en stund? Sitter en del gammal pasta på "grynen" runt dieen. Jag ska testa att sätta tillbaka den gamla fläkten, de är seriekopplade så måste ha en där för att se andra 2 ska fungera. Ska testa med dotterns gpu när hon lagt sig ikväll. Tack.

Permalänk
Medlem

Det är lätt hänt att man stöter till någon komponent när man lyfter av kylaren. Om exempelvis kortet är kallt när man lyfter av den kan pasta och pads liksom suga sig fast, vilket kan orsaka att man stöter emot saker när man tar av den. Man måste kanske vicka på kylaren lite så att säga.. Jag varmkör alltid korten innan så allt är varmt och bra.

Syna kortet ordentligt. Väldigt små komponenter som kan gå av.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem

Ska finnas bilder på PCB:n till Strix modellen. Även scheman. Om du behöver det kan jag försöka snoka upp det. Är med i några Discord forum med länkar.

Skriv version på kortet (tror det är typ V1.0, 1.1 osv) så kanske jag får fram det. Du behöver ett Boardview program isf. Då kan du se om det saknas någon komponent. Det brukar stå lite text på baksidan eller framsidan av PCB:n som ovanför PCIe-sloten.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk

Hej igen alla. Efter 2 dagar och 20 isär och ihop sättningar så visade det sig att det var den nya fläkten som var orsaken. Helt otroligt, ska skriva till säljaren imorgon. Jag lyckades också fixa den gamla fläkten med en rejäl dos brakecleaner och ett bad i isopropanol. Kan också rapportera en temp sänkning på 21 grader core och 24 grader vram. Stort tack till alla för hjälpen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av classon81:

Hej igen alla. Efter 2 dagar och 20 isär och ihop sättningar så visade det sig att det var den nya fläkten som var orsaken. Helt otroligt, ska skriva till säljaren imorgon. Jag lyckades också fixa den gamla fläkten med en rejäl dos brakecleaner och ett bad i isopropanol. Kan också rapportera en temp sänkning på 21 grader core och 24 grader vram. Stort tack till alla för hjälpen.

Fan vad gött. Kul det funkar nu

Ett tips om fläktar börjar strula igen är att sätta på två 120mm. Då blir det helt tyst och svalare.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.