Tips på intern hårddisk för lagring som inte låter så mycket

Permalänk
Medlem

Tips på intern hårddisk för lagring som inte låter så mycket

Tja

Böjar få fullt på min externa hårddisk och den enda interna i datorn just nu är en mindre SSD hårddisk för OS och spel.

Tänkte köpa en intern hårddisk då de är något billigare (?) per TB än en extern, och kanske lite snabbare.

Har ni några köpråd på en intern disk på runt 8 TB? Ska helst vara tyst. Ska bara lagra större filer på den, och antar att de brukar gå ned i varv när de inte används konstant.

Permalänk
Medlem

Förr var externa USB-diskar billigare än interndiskar - kanske har ändrats nu ??

och nej, du kan inte förutsätta att disken varvar ned efter tid - det är olika mellan tillverkare och även inom olika serier för en enskild tillverkare när det gäller externa USB-diskar - och blir det 'fel' gentemot önskat så är det svårt att ändra på det i efterhand då det styrs ofta av USB-SATA-chipet som sitter i den externa USB-kabinettet. En internkopplad disk via SATA-kabeln så kan disken programmeras i vilken beteende den skall ha när det gäller sleep-läge - dock kan det fortfarande vara olika mellan olika tillverkare och serie vad de fick för default-värden om och hur läge innan disken varvas ned.

om disken är tyst eller inte är ett lotteri även inom samma produkt/serie - kort sagt hur bra skivorna är balanserade. Jag har numera äldre externa USB seagate-diskar där det inte går att avgöra om disken är igång eller inte baserat på vibrationer - andra som WD hörs mycket. till detta fins också läshuvudknatter när den söker på disken - och ju snabbare disken är på sökning - ju tydligare knatter är det.

men ett knatter är ofta lättare att köpa för att det sällan går kontinuerligt, medans en brum för att skivorna snurrar kan bli enerverande

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Förr var externa USB-diskar billigare än interndiskar - kanske har ändrats nu ??

och nej, du kan inte förutsätta att disken varvar ned efter tid - det är olika mellan tillverkare och även inom olika serier för en enskild tillverkare när det gäller externa USB-diskar - och blir det 'fel' gentemot önskat så är det svårt att ändra på det i efterhand då det styrs ofta av USB-SATA-chipet som sitter i den externa USB-kabinettet. En internkopplad disk via SATA-kabeln så kan disken programmeras i vilken beteende den skall ha när det gäller sleep-läge - dock kan det fortfarande vara olika mellan olika tillverkare och serie vad de fick för default-värden om och hur läge innan disken varvas ned.

om disken är tyst eller inte är ett lotteri även inom samma produkt/serie - kort sagt hur bra skivorna är balanserade. Jag har numera äldre externa USB seagate-diskar där det inte går att avgöra om disken är igång eller inte baserat på vibrationer - andra som WD hörs mycket. till detta fins också läshuvudknatter när den söker på disken - och ju snabbare disken är på sökning - ju tydligare knatter är det.

men ett knatter är ofta lättare att köpa för att det sällan går kontinuerligt, medans en brum för att skivorna snurrar kan bli enerverande

Tack för informativt svar, mycket att tänka på.

Vad hade du köpt om du velat ha 8 TB lagring intern i en dator givet att sannolikheten för att disken ska vara tyst är högre (än för något annat alternativ) samt att disken kan gå in i low power/sleep mode?

Det sistnämnda i föregående stycke är väl inget måste, men jag har köpt väldigt tysta fläktar överlag för att chassit inte är speciellt ljuddämpat. Datorn står c:a en meter ifrån mig och jag har ett dovt susande om jag lyssnar men annars ingenting. Om disken används (t.ex. om jag flyttar några GoPro videos på t.ex. 200 gb) så gör det såklart inget om den låter, men det vore trevligt om disken inte låter mer än fläktarna om den inte används.

Antar att Sata-kontakterna är ganska standard fortfarande, har ett ASUS ROG STRIX B450-F GAMING moderkort annars som ska (SATA 6.0 Gbit/s - 6 st).

Permalänk
Hedersmedlem

De flesta diskarna är rätt tysta när de inte aktivt arbetar. Till och med mina högljudda HGST 7K4000 som väsnas ganska mycket vid arbete är inget problem när de vilar. Ändå en stark icke-rekommendation på liknande diskar dock.

Någon annan lär kunna komma med specifika rekommendationer, men i brist på det skulle jag nog kolla på WD Red eller liknande (5400 rpm). Hade en Red och en Green (båda 4 TB) i min dator tills jag byggde NAS och de hördes nog knappt alls vid vila.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Skulle säga att det beror mer på datorn än diskarna, beroende för vilken resonans chassit ger.

Diskarna jag har hörs inte alls i min server.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

De flesta diskarna är rätt tysta när de inte aktivt arbetar. Till och med mina högljudda HGST 7K4000 som väsnas ganska mycket vid arbete är inget problem när de vilar. Ändå en stark icke-rekommendation på liknande diskar dock.

Någon annan lär kunna komma med specifika rekommendationer, men i brist på det skulle jag nog kolla på WD Red eller liknande (5400 rpm). Hade en Red och en Green (båda 4 TB) i min dator tills jag byggde NAS och de hördes nog knappt alls vid vila.

Hade kikat lite på Seagate Ironwolf, och WD Red verkar vara rätt motsvarande. Folk har olika upplevelser gällande ljud för båda, men det beror väl på som tidigare nämnt att det kan variera beroende på chassi men även de individuella diskarna.

Får nog bli en av dessa då, verkar sak samma vilken.